Gem. leestijd 3 min  998x gelezen

Nieuwe start-up Hellopublic biedt overheden 100%-succesgarantie op recruitmentresultaat

Gemeenten en andere overheden hebben op de arbeidsmarkt lang niet altijd een sterke positie. De nieuwe start-up Hellopublic wil dat veranderen. Mét succesgarantie. ‘Je kunt wel stellen dat we de code van de arbeidsmarkt voor overheden hebben gekraakt.’

Nieuwe start-up Hellopublic biedt overheden 100%-succesgarantie op recruitmentresultaat

Is het wereldwijd een primeur, zoals ze zelf zeggen? Zou best kunnen. Hoe dan ook, de vandaag gelanceerde start-up Hellopublic durft het aan om gemeentes en andere overheden een 100% garantie te bieden op een geschikte kandidaat.

Hellopublic mag dan nieuw zijn, het bedrijf heeft al wel 20 jaar geschiedenis.

Harald Stadermann, Hellopublic

Die garantie komt niet helemaal uit de lucht vallen, want Hellopublic mag dan nieuw zijn, het bedrijf heeft al wel een geschiedenis. De start-up komt voort uit 20 jaar ervaring van Jobsrepublic en Gemeentebanen.nl. Al met meer dan 200 gemeentes in Nederland bouwden zij ervaring op in datagedreven recruitment. ‘Je kunt wel stellen dat we de code van de arbeidsmarkt voor overheden hebben gekraakt’, aldus commercieel directeur Harald Stadermann. ‘We weten na jaren experimenteren precies waar we welke kandidaten moeten bereiken en hoe we ze kunnen verleiden tot solliciteren.’

Grote krapte voor gemeentes

Nooit eerder in de geschiedenis kampten de ruim 350 Nederlandse gemeentes met zoveel openstaande vacatures als op dit moment. Ondanks de coronacrisis is de druk op de arbeidsmarkt voor gemeenten in het afgelopen jaar alleen maar gegroeid. Die druk is zelfs zo groot dat driekwart van de gemeenten aangeven structureel problemen te ondervinden om de juiste mensen aan te trekken.

Driekwart van de gemeenten geeft aan structureel problemen te ondervinden om de juiste mensen aan te trekken.

Hellopublic wil gemeenten en andere overheden helpen hun positie op de arbeidsmarkt terug te winnen. Een datagedreven wervingsaanpak moet overheden sneller en effectiever toegang geven tot schaarse kandidaten op de arbeidsmarkt, zo is de belofte. ‘In het afgelopen jaar haalden we daarmee een successcore van 94%’, aldus Stadermann. ‘Voor ons is dit ruim voldoende zekerheid om een gemeente haar investering terug te geven als wij er niet in slagen de vacature te vervullen.’

‘Aantrekkelijke organisaties’

‘Gemeenten en andere lokale overheden zijn over het algemeen buitengewoon aantrekkelijke organisaties waar hele mooie dingen worden gerealiseerd’, aldus Eric van Bourgonje, directeur van zowel Jobsrepublic als het nieuwe Hellopublic. ‘Maar op de een of andere manier blijft er een hardnekkig beeld hangen van de stoffige grijze ambtenaar. Dat beeld heeft niets te maken met de werkelijkheid. Het is de hoogste tijd dat dat rechtgezet wordt.’

‘De stoffige, grijze ambtenaar? Dat heeft niets te maken met de werkelijkheid.’

Hellopublic wil overheden volgens een vast format helpen om hun employer brand een boost te geven. Met uitgekiende targetting moeten vervolgens precies de juiste kandidaten worden verleid via social media. De populaire niche vacaturesite Gemeentebanen.nl vormt de basis van het nieuwe aanbod. Deze dienst wordt aangevuld met services op het vlak van employer branding, jobmarketing en social recruitment-campagnes. Daarbovenop start de spin-off met het full service leveren van werkenbij-sites en employer branding-content.

Vrijwel elke vacature vervuld

‘We hebben de combinatie van onze diensten voor de overheid in de afgelopen jaren uitvoerig getest’, vertelt Harald Stadermann. ‘En de uitkomsten zijn verbluffend goed. Door de datagedreven aanpak die we vanuit Gemeentebanen hebben opgezet in samenhang met targetting via Facebook, Instagram en LinkedIn vervullen we vrijwel elke vacature.’

‘Het wordt tijd om de lokale overheid eens goed op de kaart te zetten.’

Hellopublic heeft zich ten doel gesteld om gemeenten en andere lokale overheden over 7 jaar bovenin alle lijstjes met populairste werkgevers te krijgen. ‘Het wordt tijd om de lokale overheid eens goed op de kaart te gaan zetten en daar willen wij graag bij helpen’, aldus Van Bourgonje.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners