Voor moeders zijn een ‘goed salaris’ en ‘werksfeer’ de belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen. Ook ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ en ‘de mogelijkheid om parttime te werken’ scoren hoog. 50% van de moeders geeft aan dat zij door de komst van kinderen anders tegen werk aankijken.
Parttime werken bijna twee keer zo belangrijk
In tegenstelling tot de gemiddelde beroepsbevolking, hebben moeders met thuiswonende kinderen bijna 10% minder wensen als het gaat om de keuze van een werkgever. Opvallend is echter wel dat wens om parttime te kunnen werken bijna twee keer zoveel (+85%) wordt genoemd en op een vijfde plek staat. Ook ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ wordt meer genoemd (+21%) in het onderzoek onder 926 moeders met thuiswonenende kinderen. De top-10 redenen voor moeders om een werkgever te kiezen zijn:
1. Goed salaris | 46% |
2. Werksfeer | 45% |
3. Dicht bij huis/acceptabele reistijd | 40% |
4. Vast contract | 39% |
5. Mogelijkheid om parttime te werken | 30% |
6. Inhoud van het werk | 28% |
7. Afwisseling van het werk | 27% |
8. Uitdaging van het werk | 24% |
9. Zelfstandigheid in de functie | 23% |
10. Flexibele werktijden | 21% |
Krijgen van kinderen verandert kijk op werk
Wanneer aan moeders wordt gevraagd “Zijn er dingen in uw leven gebeurd, waardoor u anders tegen werk bent gaan aankijken?” noemt 50 procent het krijgen van kinderen. Dit is verreweg het belangrijkste ‘life changing event’ in relatie tot werk. Op de tweede plaats komt het overlijden van naasten (15%) gevolgd door werkloos zijn (14%). “Voor werkgevers is het dan ook erg belangrijk om stil te staan bij moeders en Moederdag. Veel vrouwen gaan anders naar werk kijken op moment dat zij moeder worden, waardoor arbeidsmotieven ook veranderen,” aldus Geert-Jan Waasdorp, uitgever van Werf&. “Hierop inspelen met arbeidsmarktcommunicatie betekent dat werkgevers additioneel arbeidspotentieel kunnen aantrekken dat loyaler en minder eisen heeft.”
Onderzoeksopzet
In opdracht van vakblad voor arbeidsmarktcommunicatie Werf& zijn in het kader van moederdag 926 moeders met thuiswonende kinderen onderzocht binnen het ArbeidsmarktGedragsonderzoek (AGO) van Intelligence Group. Het AGO is een continu onderzoek dat per kwartaal circa 5.000 unieke respondenten toevoegt aan de data. Ook het onderzoek zelf wordt telkens weer geactualiseerd op basis van trends en ontwikkelingen.