Gem. leestijd 2 min  3252x gelezen

Helft moeders heeft andere kijk op werk

Helft moeders heeft andere kijk op werkVoor moeders zijn een ‘goed salaris’ en ‘werksfeer’ de belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen. Ook ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ en ‘de mogelijkheid om parttime te werken’ scoren hoog. 50% van de moeders geeft aan dat zij door de komst van kinderen anders tegen werk aankijken.

Parttime werken bijna twee keer zo belangrijk

In tegenstelling tot de gemiddelde beroepsbevolking, hebben moeders met thuiswonende kinderen bijna 10% minder wensen als het gaat om de keuze van een werkgever. Opvallend is echter wel dat wens om parttime te kunnen werken bijna twee keer zoveel (+85%) wordt genoemd en op een vijfde plek staat. Ook ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ wordt meer genoemd (+21%) in het onderzoek onder 926 moeders met thuiswonenende kinderen. De top-10 redenen voor moeders om een werkgever te kiezen zijn:

1.    Goed salaris 46%
2.    Werksfeer 45%
3.    Dicht bij huis/acceptabele reistijd 40%
4.    Vast contract 39%
5.    Mogelijkheid om parttime te werken 30%
6.    Inhoud van het werk 28%
7.    Afwisseling van het werk 27%
8.    Uitdaging van het werk 24%
9.    Zelfstandigheid in de functie 23%
10.  Flexibele werktijden 21%

Krijgen van kinderen verandert kijk op werk

Wanneer aan moeders wordt gevraagd “Zijn er dingen in uw leven gebeurd, waardoor u anders tegen werk bent gaan aankijken?” noemt 50 procent het krijgen van kinderen. Dit is verreweg het belangrijkste ‘life changing event’ in relatie tot werk. Op de tweede plaats komt het overlijden van naasten (15%) gevolgd door werkloos zijn (14%).  “Voor werkgevers is het dan ook erg belangrijk om stil te staan bij moeders en Moederdag. Veel vrouwen gaan anders naar werk kijken op moment dat zij moeder worden, waardoor arbeidsmotieven ook veranderen,” aldus Geert-Jan Waasdorp, uitgever van Werf&. “Hierop inspelen met arbeidsmarktcommunicatie betekent dat werkgevers additioneel arbeidspotentieel kunnen aantrekken dat loyaler en minder eisen heeft.”

Onderzoeksopzet

In opdracht van vakblad voor arbeidsmarktcommunicatie Werf& zijn in het kader van moederdag 926 moeders met thuiswonende kinderen onderzocht binnen het ArbeidsmarktGedragsonderzoek (AGO) van Intelligence Group. Het AGO is een continu onderzoek dat per kwartaal circa 5.000 unieke respondenten toevoegt aan de data. Ook het onderzoek zelf wordt telkens weer geactualiseerd op basis van trends en ontwikkelingen.

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners