Gem. leestijd 2 min  1756x gelezen

Helft gaat met tegenzin weer aan het werk

Helft gaat met tegenzin weer aan het werkSlechts een kleine meerderheid van de Nederlanders gaat na de zomervakantie met plezier naar zijn werk. 46 procent gaat met tegenzin blijkt uit onderzoek van Interview NSS. Het effect van een vakantie verdwijnt na 3 tot 5 weken. Toch wordt men wel gelukkiger van vakantie vieren. Bekijk ook de video. 

Volgens gelukspsycholoog Onno Hamburger van coachingcentrum van Harte Lingsma kan een zogenoemde post-vakantie dip worden voorkomen. Hamburger formuleerde hiervoor drie stappen.

Allereerst raadt Hamburger aan de vakantie op tijd te boeken of te plannen. Zo heeft de vakantieganger iets om naar uit te kijken en dat maakt gelukkig. De volgende stap is afspraken maken met de werkgever over wanneer de werknemer tijdens zijn afwezigheid bereikbaar is. Daardoor komt de vakantieganger beter los van het werk. Volgens Hamburger hebben werkgevers nog te weinig kennis over hoe hier mee om te gaan. Terwijl technologieën zoals de smartphone tegelijkertijd meer nadruk leggen op bereikbaar zijn.

De laatste stap is het nagenieten, vooral door vakantie-ervaringen te delen met derden. Dat kan volgens de gelukscoach bijvoorbeeld door samen foto’s en video’s te bekijken. Hierdoor wordt het vakantiegevoel maximaal vastgehouden.

Geen dip na vakantie voor bevlogen medewerkers
Niet elke Nederlander heeft last van de zogenoemde ‘post-vakantie dip’. Een groep die minder kans maakt op een dergelijke ‘depressie’ is die van de bevlogen werknemers. De gelukscoach ondervond althans dat deze groep hiervoor minder vatbaar is omdat ze hun baan leuk vinden en daar dus ook meer van genieten. Om die reden zijn ze minder gestresst en kijken ze er minder tegenop weer aan de slag te gaan.

Video: Onno Hamburger aan het woord

Bron: NU.nl

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners