Gem. leestijd 3 min  1103x gelezen

Heleen Stoevelaar: ‘Het netwerk van je eigen medewerkers is veel groter dan je denkt’

Wat zou het fijn zijn als al je medewerkers ook mee gaan werven. Toch is referral recruitment nog lang niet overal voldoende ingeburgerd. Heleen Stoevelaar ziet hier dan ook nog veel kansen. ‘We vergeten vaak hoe hoog de drempel voor sollicitanten is.’

Heleen Stoevelaar: ‘Het netwerk van je eigen medewerkers is veel groter dan je denkt’

Volgens een recent Gartner-onderzoek is het aantal referrals dat organisaties krijgen voor elke vacature slechts 0,3. In andere woorden: hooguit 1 op de 3 vacatures wordt ingevuld door iemand die via een eigen medewerker is aangedragen. Een cijfer dat aardig overeenkomt met een onderzoek van Jobvite dat stelt dat 66% van de werknemers nog nooit heeft deelgenomen aan het referralprogramma van hun bedrijf.

66% van de werknemers nam nog nooit deel aan het referralprogramma van hun bedrijf.

Een enorme gemiste kans. Voor werkgevers, omdat ze zo een snelle en kwalitatief goede bron van talent mislopen. En voor werknemers, omdat ze zo de kans laten schieten hun vrienden en collega’s aan een baan te helpen. Het is namelijk al langer bekend dat referrals gemiddeld genomen de ideale kandidaten zijn: ze hebben een hoge van-sollicitant-naar-aanname-ratio, zijn goedkoper om te werven, en blijven gemiddeld ook langer bij de organisatie.

Werkgeversmerk verspreiden

Tijd dus om hier meer werk van te maken en te pogen meer van je werknemers als ambassadeurs in te zetten. ‘Referral recruitment werkt voor veruit de meeste organisaties’, zegt bijvoorbeeld ook Heleen Stoevelaar, oprichter en eigenaar van The Referral Company, en al ruim 12,5 jaar docent bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, waarvoor ze onder meer de Masterclass Referral Recruitment verzorgt.

Het helpt niet alleen vacatures te vervullen, maar ook om je verhaal te vertellen.’

‘Het netwerk van je eigen medewerkers is vele malen groter dan de meeste mensen denken’, zegt ze. ‘En referral recruitment is niet alleen een heel effectief middel om mensen binnen te halen. Het werkt ook goed om het verhaal van je organisatie te vertellen. Het helpt niet alleen vacatures te vervullen, maar dus ook om je werkgeversmerk te verspreiden.’

Op één na belangrijkste bron

Referral recruitment is de afgelopen jaren op veel plekken belangrijker geworden. Zo sterk zelfs dat het gemiddeld de belangrijkste bron van werving is geworden, op interne kandidaten na. Meer dan 70% van de recruiters zegt inmiddels dat hun organisaties referralprogramma’s voor werknemers aanbieden. En 88% stimuleert referrals. Maar het gebruik ervan kan dus nog omhoog, zo blijkt.

‘De kandidaat kan via referral ook comfortabel kennis maken met jou.’

‘Waarom ik er zo’n fan van ben is namelijk ook dat het niet alleen selecteert aan de kant van de werkgever, maar ook voor de kandidaat’, zegt Stoevelaar. ‘De kandidaat kan via een referral ook op een comfortabele manier kennis maken met jou als werkgever. We vergeten vaak hoe hoog de drempel is voor sollicitanten.’ Maar als je via iemand geïntroduceerd wordt die je al kent, is die drempel volgens haar meteen een stuk lager.

Hoge kwaliteit

Dat verklaart waarschijnlijk ook de hoge kwaliteit die aan kandidaten wordt toegeschreven die via referral binnenkomen. ‘Je hebt toch de culturele check al gedaan’, zegt ze. ‘Je hebt vaak al samengewerkt met degene die je introduceert. Daardoor weet je ook of iemand goed past bij de organisatie of niet.’

‘Je hebt bij referral recruitment de culturele check eigenlijk al gedaan.’

Corona heeft daar eigenlijk weinig invloed op gehad, aldus Stoevelaar. ‘Referral recruitment is nog steeds een sterke manier van werven. Natuurlijk, je komt nu natuurlijk minder snel mensen tegen, bij de sportclub, het verenigingsleven, of in de kroeg. Maar de manier van activeren staat eigenlijk nog steeds fier overeind.’

Meer weten?

Op 17 juni leert Heleen Stoevelaar tijdens de Masterclass Referral Recruitment hoe je een goede basis legt om effectief te werven via referrals. Je leert zoeken naar beweegmotieven van je doelgroep, een plan schrijven, nadenken over hoe je een programma lanceert en activeert, en krijgt meteen wat handvatten om de eerste mailtjes te sturen.

Inschrijven

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners