‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Een uitspraak die we vaak horen, niet alleen binnen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. En ja, ook ik hou ervan dingen gewoon te dóén. Deze quote staat voor onbevangenheid en daarmee kunnen we in het leven echt veel doen om het gezelliger en mooier te maken (ook al heeft Pippi Langkous het nóóit gezegd).
Ja, ook ik hou ervan dingen gewoon te dóén…
Echter. Binnen mijn specialisme, ‘Referral Recruitment’, kijk ik toch anders ernaar. Wij ontmoeten regelmatig organisaties met de handen in het haar nadat ze “iets” hebben gedaan met referral recruitment. ‘En toen gebeurde er helemaal niks, terwijl we wel 4.000 euro wilden geven aan collega’s als zij mee zouden werven’. Het moment voor ons om eens echt even stil te staan bij je interne doelgroep. Recruiters zijn nu eenmaal (vaak) gericht op de buitenwereld. Hoe trekken we talent van buitenaf aan? Daarvoor tonen we graag lachende ‘eigen’ medewerkers in...
Meer lezen?
Deze column van Heleen Stoevelaar, oprichter/eigenaar van The Referral Company, verscheen ook in het Werf& Jaarboek 2022. Ook een exemplaar hiervan ontvangen? Vraag hem hier aan.