Wat voor type ben jij? Daar probeert Heineken achter te komen in een nieuwe wereldwijde recruitmentcampagne: Go Places.
En het moet gezegd: het is weer helemaal Heineken. In een coole, volgepakte video leidt een ‘curator of choices‘ kandidaten door 12 persoonlijke vragen heen, die in 3 tot 5 seconden moeten worden beantwoord. Wat voor type ben jij? Ben je meer van de massaproductie of van het kleinschalige bier? En denk je graag wereldwijd? Of ben je liever lokaal bezig?
Preselectie
De zeer muzikale preselectie-video heeft in totaal meer dan anderhalf jaar (!) gekost om te maken. Alle mensen in de video zijn echte medewerkers van Heineken, onder wie de Nederlandse baas van het bedrijf in Mexico, Dolf van den Brink (links op de foto onder). Voor de techniek en de productie tekenden echter tal van andere bedrijven, zoals Wefilm, Cloudfactory en Superhero Cheesecake.
Essentie distilleren
Naast de video is er ook nog een manifesto op de site, waarin Heineken meer van zichzelf prijsgeeft. ‘Een baan kiezen is veel meer dan een salaris of een titel’, stelt de brouwer over de nieuwe actie. ‘Millennials willen voor een bedrijf werken dat dynamisch, waardevol, en vriendelijk is en waar ze echt het verschil kunnen maken. De Go Places Employer Branding-campagne is het resultaat van het werken met meer dan 600 medewerkers om de essentie te distilleren van wat Heineken een speciale plek om te werken maakt. Het resultaat, “The Interview”, is een creatieve interactieve ervaring dat die onderscheidende cultuur perfect illustreert, zodat potentiële kandidaten weten wat ze kunnen verwachten.’
‘Millennials willen voor een dynamisch bedrijf werken waar ze echt het verschil kunnen maken’
Bronzen Leeuw
Het is niet de eerste keer dat Heineken opvalt met recruitmentvideo’s. In 2013 won het bierbedrijf nog een bronzen Leeuw in Cannes met “The Candidate“, een opvallende wedstrijd waarmee kandidaten een stageplek konden winnen.
Oog voor detail
De video is gemaakt met oog voor detail. Zo geeft het horloge van de interviewer voor iedereen in de wereld de lokale tijd weer. Ook de biertjes die voorbij zweven, zijn slim op ieders lokatie aangepast. Zo zie je in Nederland een flesje Amstel, waar je in Nigeria een Star Beer ziet.
Het horloge van de interviewer geeft voor iedereen ter wereld de lokale tijd weer.
Vacatures
Iedereen die de 12 vragen weet te beantwoorden, komt op de LinkedIn page van de brouwer. Daar kun je de daadwerkelijke vacatures bekijken en ook solliciteren. Dit is een stuk minder spectaculair dan de video. Kandidaten die enthousiast geworden zijn, moeten zich hier ook wel doorheen slaan, denkt Heineken echter.
Niet alleen employer branding
De campagne is bovendien niet alleen bedoeld voor employer branding, zegt Jessica Kersen, creatief bij Cloudfactory, tegen AdWeek. ‘Ze wilden het ook een intern manifest laten zijn. Hiermee kunnen nieuwe medewerkers én nieuwe brouwerijen voelen waar het bij Heineken om draait.’
‘Met dit manifest kunnen nieuwe medewerkers én nieuwe brouwerijen voelen waar het bij Heineken om draait’
De geest van Freddy
De ‘geest van Freddy Heineken’ waart trouwens ook nog stevig rond in het project, zegt Kersten. ‘Toen we begonnen met brainstormen, stuitten we op een artikel in een tijdschrift in onze studio. Dat ging over hoe Freddy Heineken zijn talenten scoutte. Hij nodigde kandidaten in de laatste fase van de sollicitatie uit voor een diner, samen met hun vrouw – vrouwelijke kandidaten waren destijds nog zeldzaam. Eenmaal aan tafel liet hij de kandidaat zelf met een smoesje weglokken, waarna hij bij de vrouw probeerde te ontdekken wie de kandidaat werkelijk was.’
De kern van het idee
Dat idee liet de makers van de video niet meer los. ‘Het zou wat al te romantisch zijn om te zeggen dat Go Places op die dag geboren is. Maar we hebben dat inspirerende verhaal wel tot de kern van ons idee proberen te houden.’
Niet alleen een geintje
Denk trouwens niet dat de video alleen een geintje is en dat het niet uitmaakt welke 12 keuzes je maakt. Het is misschien geen echte assessment-test, die kandidaten laat doorgaan of afwijst, Heineken zegt wel de resultaten te zullen gebruiken in de daadwerkelijke sollicitatiegesprekken. De keuzes die je nu maakt, daar kan de brouwer dan dus nog eens op terugkomen…