Normaal zijn ze niet zo van het van de toren blazen. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg, zeggen ze. Je hoeft jezelf niet steeds op de borst te kloppen. Maar voor deze ene keer maken Margriet Kanik en Annelies van Toledo graag een uitzondering. Want het ís toch ook mooi wat ze de afgelopen jaren met Happy Capital HRM hebben opgebouwd, zeggen ze. ‘Ik denk wel dat het tijd is dat mensen ons leren kennen. Wat voor imperium hierachter schuilgaat…’
‘Ik denk dat het tijd is dat mensen ons leren kennen. Wat voor imperium hierachter schuilgaat…’
Hun natuurlijke bescheidenheid? Die moet daarvoor maar even aan de kant. Want na bijna drie jaar hard werken ‘durf ik nu wel echt oprecht te zeggen dat we knettergoed zijn in wat we doen’, aldus Kanik. ‘We hebben niet voor niets een hoop klanten blij gemaakt’, voegt Van Toledo toe. En laat dat nou precies zijn waar het volgens hen bij Happy Capital HRM om draait. Blije klanten, vooral in het mkb. Klanten die lang niet altijd zelf groot genoeg zijn om een hrm’er in dienst te hebben. Maar wel dagelijks tegen HR-problemen aanlopen.
De wereld lacht weer
Het is op een zonovergoten terras in Haarlem waar we elkaar ontmoeten. De lockdownmaatregelen zijn net wat versoepeld, de wereld lacht – eindelijk – weer een beetje. En veel van die goede zin is ook te vinden bij de twee van Happy Capital HRM. Kanik: ‘We zijn bij elkaar gekomen omdat we merkten dat we heel goed konden samenwerken. We denken over heel veel dingen gelukkig hetzelfde. Maar het allerbelangrijkste is toch: we kunnen samen ook heel veel plezier maken. Dat horen we gelukkig ook van klanten: dat we ook waarde toevoegen in de sfeer als we ergens binnenkomen.’
‘We vroegen ons af: waar zijn we echt goed in? En dat is toch ‘verbinden’.’
Van Toledo, lachend: ‘Toen we net besloten hadden voor onszelf te beginnen, wilden we eerst iets in de make-up gaan doen. Daar zijn we snel van teruggekomen. En gelukkig maar. We vroegen ons af: waar zijn we echt goed in? En dat is toch ‘verbinden’. Zorgen voor werkgever én werknemer. In-, door- en uitstroom. En we zijn ons toen ook echt gaan focussen op recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.’
Gevarieerde achtergrond
Kanik heeft een lange achtergrond in de uitzendwereld. Ze werkte onder meer bij USG People, werkte daar mee aan fusies, zette interne learning & development-projecten op, en verdiepte zich in Het Nieuwe Werken, toen dat een hype was. Maar ze werkte bijvoorbeeld ook 3,5 jaar bij een VVT-organisatie in Zandvoort, voor patiënten met progressieve MS. Het was bij Artra, waar ze opleidingen voor recruiters opzette, dat ze op een gegeven moment Van Toledo tegen het lijf liep.
De historicus van huis uit had zelf jarenlang als tv-producent bij John de Mol en EyeWorks gewerkt. In 2012 vond ze het echter tijd voor een carrièreswitch, en rolde ‘bijna als vanzelf’ de LinkedIn-trainingen in. Via Werken FM kwam ze in aanraking met het recruitmentvak, en toen ze een e-learning-tool ontwikkelde (Mobility @Work) die al vrij snel door het UWV werd overgenomen, ging het helemaal lopen. Ze werkte onder meer als LinkedIn-trainer in Zuidoost-Azië, maar dus ook bij Artra, waar ze voor houders van een loopbaanvoucher de ‘Word recruiter’-training verzorgde, totdat die regeling afliep.
‘Géén strippenkaart’
Beide hebben een behoorlijk gevarieerde achtergrond dus. Maar het is bij Happy Capital HRM dat het mooi samenkomt, zeggen ze. Van Toledo doet gemiddeld meer voor technische bedrijven, Kanik zit meer in de non-profithoek: zorg en onderwijs. Voor hen werken ze nu vooral op abonnementsbasis, waarbij klanten een aantal uur services per maand afnemen. Géén strippenkaart, benadrukt Kanik. Maar ook niet zoals bij de sportschool, waar je abonnement doorloopt, ook als je niet komt sporten. ‘We beloven namelijk dat we er ook altijd iets voor doen. En eerlijk gezegd: ze hebben ons bijna altijd ook elke maand wel nodig.’
‘Ik wil wel gaan voor de duurzame oplossing. Adviserend en hands-on.’
De diensten beslaan het brede HR-gebied. Het kan dus gaan om het schrijven van een vacaturetekst, maar ook om het begeleiden van sollicitatiegesprekken. Of het schrijven van een functiehandboek, of loopbaanbegeleiding. Kanik: ‘We gaan altijd eerst met de klant in gesprek. Waar liggen de pijnpunten écht? Soms worden we gebeld voor bijvoorbeeld een vacaturetekst. Of: “we zoeken 5 accountmanagers. Kunnen jullie ons helpen?” Maar dan kijken wij altijd eerst: is dat wel het probleem? Ik wil namelijk wel gaan voor de duurzame oplossing. Adviserend en hands-on.’
Een netwerkorganisatie
Maar denk vooral niet dat het gaat om twee eenpitters die toevallig samenwerken, zegt ze. Denk liever aan: een netwerkorganisatie, die HRM-vraagstukken oplost bij klanten die daar zelf niet groot genoeg voor zijn, of de expertise voor missen. ‘We hebben allemaal mensen aan ons verbonden, die ons ondersteunen. Zelf zijn we wel begonnen met interim opdrachten. Maar op een gegeven moment is zo’n opdracht natuurlijk klaar. Toen kregen we steeds vaker de vraag: kun je dan niet gewoon een paar uurtjes per maand blijven? Zo is eigenlijk het idee ontstaan.’
‘Automatisch verlengen? ‘Dat doen we niet, daar heb ik echt een hekel aan.’
Happy Capital HRM biedt haar klanten nu kortweg 4 services: recruitment, algemeen HR, learning & development en loopbaanbegeleiding. Klanten kunnen een abonnement voor 10, 15 of 20 uur afnemen, en makkelijk op- en afschalen wanneer nodig. Automatisch verlengen? ‘Dat doen we niet, daar heb ik echt een hekel aan’, vertelt Van Toledo. En, ook belangrijk: klanten krijgen een dedicated persoon toegewezen. ‘Dus niet de ene dag Jan en de andere dag Piet. Dat scheelt heel veel kennismakingstijd.’
Ontzorgen van het MKB
‘Ontzorgen’ van het MKB op alles wat met HR te maken heeft. Daar ligt in Nederland een grote uitdaging, constateren de twee. ‘Soms werken organisaties bij wijze van spreken echt nog met pen en papier.’ En het is in wezen altijd maatwerk, nooit iets dat ‘op de plank’ ligt. Maar dat maakt het tegelijk ook zo bevredigend. Zoals de scholenorganisatie waarvoor Kanik de afgelopen tijd werkte, en waarvoor ze in de regio de arbeidsmarktcommunicatie op poten zette. ‘We zijn daar echt op tijd begonnen om het leraarsvak weer sexy te maken. En nu zijn ze klaar voor volgend schooljaar, hebben ze de hele formatie ingevuld. Dat is zó dankbaar.’
‘Soms werken zulke organisaties echt nog met een schriftje waarin ze de namen opschrijven.’
Van Toledo noemt het voorbeeld van Gevelbeheer Nederland, dat door Happy Capital HRM geholpen wordt met hun wervingsbehoefte. Een technische organisatie, met doorlopend vacatures, maar niet altijd zelf de expertise om die goed te vervullen. En daarvoor komt ze graag haar stoel uit, zegt ze. ‘Wij blijven eigenlijk nooit achter ons bureau zitten. Ik ben daarvoor een hele dag mee geweest naar de fabriek in Leeuwarden. Om niet alleen met de manager te spreken, maar juist ook zoveel mogelijk met de medewerkers. We verdiepen ons in de mens. Omdat we erin geloven dat je dan het meest kunt bijdragen.’
‘In tooling zit zelden de oplossing’
Juist dat menselijke is zó belangrijk, vult Kanik aan. ‘Het is heel belangrijk om continu bij te blijven op de technologische ontwikkelingen. Maar in tooling zit niet voor elk bedrijf de oplossing. Wel in ervaring, en in creativiteit. Wij kunnen af en toe bij een organisatie een vicieuze cirkel doorbreken. Juist door te kijken naar wat er écht speelt. En vervolgens daar de beste mensen bij te zoeken. Dus bijvoorbeeld bij vacatures niet meteen als een gek gaan werven. Maar ook kijken naar; hoe ontstaan die vacatures eigenlijk? Zouden we niet ook de achterdeur moeten dichtdoen? Als die wijd blijft openstaan, ben je op lange termijn niet geholpen met een paar nieuwe mensen erbij.’
‘Ik word elke dag vrolijk wakker. We hebben ons niet voor niets “Happy Capital HRM” genoemd.’
Het is, kortom, de leukste baan die ze tot nu toe gehad heeft, zegt Van Toledo. De leukste baan ter wereld zelfs. ‘Ik word elke dag vrolijk wakker. Omdat je merkt dat je klanten blij maakt. En ook je netwerk blij maakt. Zo versterkt het zichzelf. We hebben ons dan ook niet voor niets “Happy Capital HRM” genoemd.’ Kanik vult aan: ‘Het is ook hoe mijn gezin trots is, dat vind ik ook werelds. En dat je aan bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs kunt bijdragen door te laten zien hoe mooi het werk daar is. Dat hopen we in de toekomst samen nog veel meer te mogen doen.’