Gem. leestijd 5 min  20x gelezen

Hans de Groot (Carerix): ‘Het is onze missie recruitment persoonlijker te maken’

Als grote softwareleverancier kondigde Carerix ook tijdens het recente Take Off-evenement weer allerlei nieuwe technologische innovaties aan. Maar volgens CEO Hans de Groot draait het juist steeds meer erom ‘recruitment persoonlijker te maken’.

Hans de Groot (Carerix): ‘Het is onze missie recruitment persoonlijker te maken’

Heel veel nieuwe functionaliteiten. Een samenwerking met het jonge zero admin-platform Carv. Een eigen (soort van) appstore. De officiële introductie van My Assistant. En integraties met innovatieve dienstverleners als HireData en sollicitatiegesprekken-analist In2Dialog. Het was kortom allemaal weer niet mis wat Carerix vorige week aankondigde op zijn eigen evenement op het luchthaventerrein van Rotterdam, toepasselijk Take Off geheten. Maar al die technologische innovaties hebben wel één ding gemeen, stelt Hans de Groot: ze proberen recruitment niet kouder en digitaler, maar juist warmer en steeds meer menselijk te maken.

‘Waarom is een recruiter een recruiter? In verreweg de meeste gevallen omdat ze graag mét en vóór mensen werken.’

‘Iedereen wil persoonlijk contact’, aldus de CEO, die in 2022 het roer overnam van zijn voorganger Reinald Snik. ‘Mensen gaan voor mensen werken. Bij de één neem je persoonlijk de telefoon op, bij de andere niet. Waarom is een recruiter een recruiter? In verreweg de meeste gevallen omdat ze graag mét en vóór mensen werken. Of je nu een directeur aanneemt, of iemand voor in de kassen, die je misschien maar 15 minuten interviewt; iedereen wil graag persoonlijk contact. Zo wil je ook je systeem kunnen inrichten. Zodat het jouw leven als recruiter makkelijker maakt, en je de kandidaat persoonlijker van dienst kunt zijn.’

Nieuw missiestatement

Het is zelfs het nieuwe missiestatement van het inmiddels ruim 20-jarige bedrijf geworden, vertelt De Groot: ‘Carerix maakt recruitment persoonlijker.’ ‘Wil je krachtig overkomen, dan moet je ook persoonlijk zijn’, zegt hij. En daarbij is de missie van het bedrijf dus eigenlijk ‘om alle administratieve taken, alles wat saai is, te automatiseren. Alles wat niet bijdraagt aan communicatie met de kandidaat, fysiek of online, in welke vorm dan ook, dat willen we eigenlijk uit handen nemen bij de recruiter.’

Carerix is in de afgelopen 20 jaar vooral bekend geworden als Applicant Tracking System. Maar die term ATS dekt eigenlijk allang de lading niet meer, aldus de CEO. ‘Je hebt het niet alleen over een database om kandidaatgegevens in op te slaan, maar bijvoorbeeld ook over CRM-functionaliteiten, search & match, recruitment marketing automations, zoeken in je eigen database.’ Het bedrijf heeft veel uitzend- en detacheringsbureaus als klant. Bureaus die vaak zelf al een heel grote database met kandidaten hebben. Er is Carerix veel aan gelegen dat die bureaus die databases ook goed kunnen benutten, benadrukt De Groot. ‘Daar is voor hen nog veel winst te boeken.’

1 omni-channel inbox

Dat moet onder meer gebeuren met één omni-channel inbox, zoals De Groot het noemt: één centrale plek, waarvandaan je alle communicatie kunt checken en uitvoeren, of het nu via TikTok, WhatsApp, InMail, e-mail, of welke vorm dan ook is. ‘Zo’n inbox stelt je in staat te communiceren met de kandidaat via het kanaal dat hij of zij wil. En dat je dan toch alle gegevens kunt bijhouden en overzichtelijk kunt hebben, ook voor je collega’s.’ De term recruitment marketing automation valt. Net als: journeys bouwen. Ja, dit gaat duidelijk over veel méér dan alleen een ATS. ‘Het gaat om alles wat met conversies én conversaties te maken heeft’, aldus De Groot.

‘Het gaat om alles wat met conversies én conversaties te maken heeft.’

Maar ook andere integraties worden steeds belangrijker. Zoals met verschillende assessmenttools. De Groot ziet de toekomst dan ook in een ‘partnerecosysteem’, waarbij iedere klant naar eigen keuze verschillende best-of-breed-technologieën kan gebruiken, makkelijk zelf te activeren via de marketplace van Carerix. Iets waar het bedrijf al sinds 2012 mee bezig is, vertelt hij. Maar nu met de eigen appstore steeds makkelijker toegankelijker wordt. ‘Alle bestaande partners komen erin’, aldus De Groot. ‘En de klant kan ze vervolgens helemaal zelf aanhaken bij het kopen van een bundel, makkelijker dan ooit.’

Aankondigingen

Op het Take Offevent van 17 oktober was niet alleen onder meer een keynote van tech-expert Jarno Duursma, maar waren er ook sessies van een aantal van die partners, zoals HireData, Jobdigger, theMatchbox, Minggo en Recrubo. En De Groot had zelf ook nog een aantal aankondigingen in petto. Zoals nieuwe dashboarding-mogelijkheden, en de nieuwe Kanban-user interface van de 1,5 jaar geleden geïntroduceerde My Assistant, dat op een heel intuïtieve manier als startscherm voor elke recruiter kan werken, waarmee hij of zij direct vanuit de funnel kan werken, en bijvoorbeeld makkelijk sollicitatiegesprekken kan inplannen.

En dan was er ook nog de aankondiging van een volledige integratie met TheMatchbox. ‘Nu is het nog een add-on partnerproduct. Maar in komende edities van Carerix komt het volledig onder de motorkap, en dan zit het bij iedereen echt in het hart van het systeem’, legt De Groot uit. ‘Dat sluit aan bij de trend die wij zien, waarbij matching steeds minder gebeurt op basis van parameters als opleiding en ervaring, maar steeds meer op skills. De A.I. die daaronder zit, gecombineerd met semantische technologie, is echt fantastisch. De hele A.I.-ontwikkeling is trouwens misschien wel even groot als de geboorte van internet, zoals Jarno Duursma zegt.’

Zijn klanten hier wel klaar voor?

Zijn klanten hier wel klaar voor? ‘Heel eerlijk’, geeft De Groot toe, ‘Als je kijkt naar wat de gemiddelde klant heeft geïmplementeerd en gebruikt, dan zit er vaak veel meer in het systeem dan ze nu gebruiken.’ Maar dat hou je altijd, zegt hij. ‘De ene klant is wat onderzoekender dan de ander. De ene gaat makkelijker experimenteren, de andere moet je misschien meer verleiden en de toegevoegde waarde tonen van bepaalde toepassingen. Maar laat ik het zo zeggen: als je iemand treft die erin gelooft dat automatisering helpt, dan maken we het diegene nu makkelijker dan ooit.’

‘Uiteindelijk gaat automatisering iedereen in onze branche verder helpen, daar ben ik van overtuigd.’

‘Uiteindelijk gaat automatisering iedereen in onze branche verder helpen, daar ben ik van overtuigd’, besluit hij. ‘Mijn persoonlijke visie is dat je theoretisch alles in recruitment kunt wegautomatiseren. Daar zijn we ook al heel dichtbij. Maar juist daar komen we weer bij onze missie uit: recruitment persoonlijker maken. En juist daar moet een systeem je bij helpen, vind ik. Je leven makkelijker maken, zorgen dat je werk weer interessant is. Zodat je het verschil kunt maken op de momenten waarop je de kandidaat een persoonlijk gevoel kunt geven.’

Lees ook

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners