De werkloosheid is in de maanden juli tot en met augustus toegenomen, maar is wel lager dan waar het Centraal Planbureau (CPB) aanvankelijk vanuit ging. Ondertussen stijgt het aantal banen en is de arbeidsmarkt wat opgekrabbeld na de enorme coronaklap van het tweede kwartaal. Maar met 51 vacatures op 100 werklozen is de krapte op de arbeidsmarkt wel voorbij, zo zei CBS-econoom Peter Hein van Mulligen recent.
Het aantal banen stijgt, maar de werkloosheid neemt ook toe.
Om die toenemende werkloosheid aan te pakken, zijn de gemeenten Rotterdam en Den Haag anderhalf jaar geleden gestart met HalloWerk, een matchingplatform dat inmiddels in de regio’s Rijnmond en Haaglanden al heel wat werkgevers aan werkzoekenden met een uitkering koppelt. Het platform is gemaakt door vacature- en loopbaanportaal Jobport en loopbaanbureau Matchcare. Sinds kort zijn er ook pilots gestart in Amsterdam en Utrecht. Hoe gaat het nu met dit initiatief? Is dit dé oplossing voor het probleem? En zo ja, wat is dan het geheim van het succes?
Persoonlijke touch
HalloWerk is een online platform, gecombineerd met persoonlijke dienstverlening. Communicatieadviseur Madelon Baans: ‘Wij zijn niet gewoon een nieuwe vacaturesite. De kandidaten doen veel zelf, maar er zit wel persoonlijke dienstverlening vanuit de gemeente bij. Zowel bij de kandidaat, als bij de werkgever.’
‘De kandidaten doen veel zelf, maar er zit wel persoonlijke dienstverlening vanuit de gemeente bij’
Er zijn verschillende mogelijkheden op het platform. Werkgevers kunnen werkzoekenden meteen benaderen als hun profiel hen aanspreekt, maar ze kunnen het ook via de gemeente regelen. Het kandidaatprofiel is hoofdzakelijk ingericht op skills. Natuurlijk is er ook ruimte voor ervaring en diploma’s, maar die staan zeker niet op de voorgrond. Daarnaast kan een kandidaat ook zelf reageren op een vacature, of overleggen met hun HalloWerk-coach of de vacature geschikt is voor ze. Min of meer: het aloude arbeidsbureau, maar dan dus in een modern jasje.
Proactief zoeken
Een van die HalloWerk-coaches die werkzoekenden helpt nieuw werk te vinden is Sophie Jurvillier. De doelgroep die ze begeleidt is heel divers. Dat kunnen mensen zijn die al langer werkloos zijn, maar bijvoorbeeld ook ondernemers die een bijstandsuitkering hebben aangevraagd, omdat ze net failliet zijn gegaan, vertelt Jurvillier.
Ze merkt dat er wel een stijging is in bijstandsuitkeringen, maar dat er ook weer nieuwe banen worden gecreëerd zoals in teststraten en corona-callcenters. ‘Het is mooi om te zien hoe ondernemers – die vanwege corona op dit moment geen werk hebben – hun steentje bijdragen door aan de slag te gaan als bijvoorbeeld medewerker Bron- en Contactonderzoek bij de GGD.’
Uiteenlopende branches
Niet alleen de werkzoekenden worden gekoppeld aan een coach, ook alle werkgevers krijgen een eigen contactpersoon die hen helpt om geschikte mensen te vinden. Er zijn honderden werkgevers aangesloten bij HalloWerk, en die lopen erg uiteen. ‘Je vindt onder andere vacatures in de zorg, techniek, beveiliging, logistiek en de detailhandel. En nu heel veel bij de GGD natuurlijk. Die diversiteit maakt het ook aantrekkelijk voor werkzoekenden’, zegt Jurvillier. Volgens Madelon Baans zijn ook uitzendbureaus aangesloten als strategisch partner, en zijn bovendien vacatures van andere vacaturesites zichtbaar binnen HalloWerk.
‘Er zijn honderden werkgevers aangesloten bij HalloWerk, en die lopen erg uiteen’
Volgens de actuele cijfers zijn er nu 14.480 beschikbare kandidaten en 520 ‘kansrijke vacatures’. Het dienstverleningsconcept is erop gericht binnen 1 week geschikte kandidaten te vinden voor vacatures. Maar dat gaat niet bij alle werkzoekenden zo snel. Daarnaast is er door corona een groei in het aantal kandidaten. Ook kandidaten met een wat ander profiel en een kortere (of geen) afstand tot de arbeidsmarkt, zoals zzp’ers, vertelt Baans. ‘Natuurlijk willen we graag meer vacatures. Daarom zijn we altijd actief op zoek naar maatschappelijk betrokken werkgevers die zich willen aansluiten in de regio’s waar we actief zijn.’
Bruggen slaan
Jobmarketing- en sollicitatie-expert Aaltje Vincent is in elk geval enthousiast over het platform. ‘Alle initiatieven om de brug te slaan tussen werknemers en werkgevers, daar ben ik voor.’ Het is een doelgroep die volgens Vincent anders moeilijk aan tafel komt, en nu hebben ze een extra duwtje. ‘Ik denk dat HalloWerk het makkelijker maakt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om een baan te vinden. En ook dat werkgevers die mensen makkelijker kunnen vinden.’
Het is een doelgroep die anders moeilijk aan tafel komt, nu hebben ze een extra duwtje.
Ook Emile van Nassau, HR-adviseur bij de gemeente Lingewaard, ziet dat er behoefte is aan zulke initiatieven. ‘Er worden in verschillende regio’s nu nieuwe initiatieven opgezet om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Wij hanteren met de LinkedIn-groep Beschikb@@r eigenlijk hetzelfde principe.’
‘Werkgevers moeten wel bereid zijn om buiten diploma’s om te kijken.’
Volgens Van Nassau zal er in de toekomst steeds meer op vaardigheden in plaats van op diploma’s gematcht worden. ‘Door met vaardigheden en kwaliteiten van mensen te werken kan de arbeidsmarkt inclusiever worden. Ook kunnen mensen sneller anticiperen op de veranderingen die zich voordoen op de arbeidsmarkt. Werkgevers moeten dan wel bereid zijn om buiten diploma’s om te kijken en openstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’
Er is een match, en dan?
Om het werkloosheidsprobleem te verminderen is het natuurlijk wel belangrijk dat het op de lange termijn ook duurzaam is. Madelon Baans vertelt dat er met elke werkgever die bij HalloWerk komt, een gesprek vooraf is. ‘Niet iedereen kan dus zomaar hier kandidaten werven en ze met drie maanden weer op straat zetten. Onze intentie is om mensen duurzaam te verbinden.’
‘Niet iedereen kan zomaar hier kandidaten werven en ze met drie maanden weer op straat zetten’
Die duurzame verbinding is per persoon verschillend, merkte Sophie Jurvillier. Sommigen stromen voor altijd uit en bij anderen blijft het toch lastiger. ‘Die werken dan ergens een half jaartje en dan zie je ze weer terug.’ Het profiel blijft nog wel compleet tot na de proefperiode. ‘Daarna houden we ook nog contact en leveren we nazorg. Na de eerste dag, de eerste week en de eerste maand hebben we nog contact. Zodra ze de uitkering zijn uitgestroomd stopt onze dienstverlening, maar kunnen zij nog wel gebruikmaken van hun profiel.’
Lange termijn
Hoe het dan verder gaat? Natuurlijk krijgen ze zelden meteen een vast contract, zegt Baans. Meestal eerst voor een half jaar of een jaar, hoe dat ook in de normale werkwereld gaat. En nu is dat ook weer anders, in bepaalde sectoren is meer werk en in sommige minder. Dat kan tijdelijke oplossingen bieden als het echt nodig is, die ervaring is dan wel weer mooi meegenomen. ‘Maar we zien in elk geval wel dat er al heel veel matches duurzaam gelinkt zijn aan de werkgevers.’
Verder kijken dan cv
HalloWerk kijkt dus vooral naar wat werkzoekenden willen en kunnen, en minder naar het cv en werkervaring. ‘Kijken naar skills is eigenlijk een nieuwe manier van matchen, en je ziet het steeds vaker gebeuren’, aldus Baans. De kandidaten doorlopen op HalloWerk een scala aan vragen, en dan worden ze gekoppeld aan een aantal werksoorten.
‘De werkgevers die meedoen, zijn vaak wel al maatschappelijk betrokken’
Wat echter nog steeds een lastig punt kan zijn, is of de werkgevers ook verder kunnen en willen kijken dan het cv, vertelt Baans. Al zijn de werkgevers die meedoen vaak wel al maatschappelijk betrokken. ‘Als werkgevers zich bij ons aansluiten, weten ze ook dat HalloWerk op vaardigheden gebaseerd is. Natuurlijk kijken ze soms nog steeds naar werkervaring en diploma’s, maar wij proberen wel zoveel mogelijk erop aan te sturen om dat niet te doen.’
Zelfservice
Nu het in Rotterdam en Den Haag goed loopt, zijn Amsterdam en Utrecht aan de beurt. In Utrecht is net een pilot gestart. Projectleider Carola de Koning vertelt dat ze zich in Utrecht vooral richten op de mensen die nu instromen als gevolg van corona. ‘Dit zijn mensen die zelfredzaam en digitaal vaardig zijn. De insteek is om die werkzoekenden de dienstverlening van HalloWerk te geven in een “zelfservicemodel”. In Amsterdam ligt er nu ook extra focus op het ‘van werk naar werk’ begeleiden. Dit zijn voor een groot deel ook de ‘zelfservice’ kandidaten die weinig tot geen hulp nodig hebben en geen afstand tot de arbeidsmarkt hebben.’
‘Onzichtbare’ groep
In juni waren er 2.000 mensen aan het werk door het platform, op dit moment zijn dat er ongeveer 3.575. Wat is het toekomstplan van HalloWerk? ‘We willen nu vooral steeds verder uitbreiden en ons werkgeversbestand en naamsbekendheid bij hen vergroten’, aldus Sophie Jurvillier.
‘Het doel is om een stukje van het probleem op de arbeidsmarkt op te lossen en vooral ook meer transparantie te bieden’
Het doel van HalloWerk is om een stukje van het probleem op de arbeidsmarkt op te lossen en vooral ook meer transparantie te bieden, volgens Madelon Baans. Daarmee bedoelt ze dat er een ‘onzichtbare’ groep werkzoekenden zichtbaar wordt gemaakt voor werkgevers die ze een kans willen geven weer deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Deze doelgroep is moeilijker te bereiken omdat ze zichzelf niet presenteren op LinkedIn of andere platforms. Met HalloWerk krijgen ze tools om zich goed te presenteren en is er direct contact mogelijk. ‘Dat is ook een van de redenen waarom HalloWerk is gestart.’
Meer weten?
Meer weten over dit onderwerp? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar.