Het artikel gaat hieronder verder.

Je zou het tussen al het geweld van de inzendingen van de Werf& Awards in deze weken misschien bijna vergeten. Maar ook nu worden natuurlijk nog volop nieuwe campagnes gelanceerd. Waarbij vooral verschillende overheden in de regio rond Haarlem en Zandvoort momenteel de aandacht trekken, en we hier dus even in het zonnetje zetten.
In de campagne van Haarlem en Zandvoort draait het om verhalen.
Zo hebben de buurgemeenten Haarlem en Zandvoort, die ambtelijk al langer als één organisatie actief zijn, samen een arbeidsmarktcampagne laten ontwikkelen (door PROOF), die draait om om de echte verhalen van eigen collega’s. Zij laten zien welke inwoners, ondernemers en bezoekers hen inspireren in hun werk voor de stad en het dorp aan het strand. Niet alleen om toekomstige collega’s te werven overigens, maar ook om huidige medewerkers trots te laten zijn op hun werk.
‘Allemaal ambassadeurs’
Catrien Lenstra, algemeen directeur van de gezamenlijke ambtelijke organisatie van beide gemeenten: ‘In deze campagne inspireren we anderen door wat óns inspireert. Door de verhalen die we vertellen laten we mensen kennis maken met wie we als organisatie zijn, waar we voor staan en waarom ons werk ertoe doet. Daarmee willen we ook onze huidige collega’s raken en trots maken. We zijn tenslotte allemaal ambassadeurs.’
In de campagne maken we bijvoorbeeld kennis met Assetmanager Vastgoed Ciska, die inspiratie haalt uit de betrokkenheid van inwoner Hans die vrijwillig de heropbouw van een afgebrand posthuis in zijn buurt heeft aangejaagd. En Zakaria, een wijkhandhaver die energie krijgt van de gedrevenheid van ondernemer Max die alles geeft voor zijn horecazaken.
De campagne is nu overal in de regio Haarlem en Zandvoort te zien.
De campagne is nu overal in Haarlem, Zandvoort en de regio te zien – in het straatbeeld, in bioscopen en online. De campagne, ontwikkeld in samenwerking met mediapartner ZIGT en video agency Zcene, is het komende jaar in 4 flights te zien.
Ook Rijnland met campagne gestart
De gemeenten Haarlem en Zandvoort zijn opvallend genoeg momenteel niet de enige overheidsorganisatie die in deze regio met een nieuwe employer branding-campagne actief is. Ook het Hoogheemraadschap van Rijnland, dat zijn werkgebied kort gezegd van Velsen tot Gouda heeft, is hier namelijk recent met een opvallende campagne gestart, en wel onder de noemer ‘Het échte waterwerk’.
Net als bij Zandvoort en Haarlem spelen ook hier de eigen medewerkers de hoofdrol in de campagne, die verder de aandacht trekt door veldfotografie met ‘een vervreemdend effect’. Altijd met een link naar een bepaald aspect van het waterwerk, legt Hoogheemraad Marjon Verkleij uit. ‘Mensen weten vaak niet wat het werken bij een waterschap inhoudt en hebben weinig zicht op de carrièremogelijkheden. Tegelijkertijd zitten we te springen om nieuwe, vakbekwame mensen om er samen met ons voor te zorgen dat we ook in de toekomst veilig met water kunnen blijven wonen, werken en recreëren in ons gebied. Met deze campagne zetten we Rijnland als werkgever op de kaart.’
90% onder zeeniveau
De campagne laat volgens Verkleij zien dat je bij Rijnland een maatschappelijke bijdrage kunt leveren, die niet alleen waardevol, maar ook hoognodig is. ‘In een landschap dat 90% onder zeeniveau ligt, met bijzondere natuurgebieden en cultuurlandschappen, zorgen de medewerkers van Rijnland ervoor dat 1,3 miljoen mensen, meer dan 35.000 bedrijven, Schiphol en belangrijke land- en tuinbouwgebieden droge voeten houden en voldoende schoon water hebben. Nu en in de toekomst. Werk om trots op te zijn.’
En trots zijn ze, de medewerkers van Rijnland, die in de campagne ‘in het veld’ zijn gefotografeerd met een attribuut waarmee een link wordt gelegd met een bepaald aspect van het waterwerk. Verkleij: ‘Van jurist tot ict’er en van handhaver tot onderhoudstechnicus, bij Rijnland doen ze werk wat ertoe doet. Kunnen ze dichtbij zichzelf blijven en zich blijven ontwikkelen. Individueel en samen werken aan de toekomst van het gebied.’
Lees ook
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.