Gem. leestijd 3 min  543x gelezen

Hoe het GVB met A.I. personeel zoekt dat ‘de wereld in Amsterdam verbindt’

Het GVB heeft in een nieuwe employer branding-campagne nadrukkelijk A.I.-gegenereerde modellen verwerkt. ‘Een experiment’, aldus de ontwikkelaars ervan. Wat probeert het Amsterdamse vervoersbedrijf hiermee uit te stralen?

Hoe het GVB met A.I. personeel zoekt dat ‘de wereld in Amsterdam verbindt’

Kun je A.I. ook gebruiken om beeldmateriaal voor je employer branding-campagne te maken? Zeker wel, zo blijkt steeds vaker. Begin dit jaar liet het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis nog zien hoe je dit kunt aanpakken. Deze week kijken we daarvoor juist naar Amsterdam, waar het plaatselijke vervoerbedrijf GVB met A.I. gegenereerde modellen verwerkt in zíjn nieuwe campagnebeelden, die de komende maand te zien zijn via online media en out-of-home-borden in de regio ‘Groot-Amsterdam’.

‘Ik ben heel benieuwd wat het effect hiervan is op de resultaten van de campagne.’

Een experiment, zegt Elske Fukken, manager recruitment & arbeidsmarktcommunicatie. ‘We hebben voor onze campagnes steeds veel nieuw beeldmateriaal nodig. Bij GVB kijken we doorlopend naar kansen voor innovatie en efficiency, zoals beeldgeneratie via A.I. in plaats van via een modellenbureau. Ik ben heel benieuwd wat het effect hiervan is op de resultaten van de campagne.’

‘Verbind de wereld in Amsterdam’

De campagne is gemaakt in samenwerking met SteamTalmark, het communicatiebureau waarmee GVB vorig jaar al zijn werkgeversmerk en -propositie ‘Verbind de wereld in Amsterdam’ ontwikkelde, refererend aan het internationale karakter van de hoofdstad. De A.I.-campagne is een doorontwikkeling van eerdere campagnebeelden, die nog volledig met echte fotografie waren gemaakt. In de vernieuwde campagne zijn echte omgevingsbeelden gecombineerd met A.I.-beelden. De beelden van de GVB-voertuigen en -stations zijn ‘echt’, slechts de modellen zijn allemaal gegenereerd door A.I.

‘We laten zien hoe alle GVB-medewerkers een rol spelen in de verhalen van reizigers en zo bijdragen aan verbinding in Amsterdam.’

Het GVB hanteert een gelaagde strategie als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie, met touch-, tell- en sell-uitingen die elkaar versterken. Fukken: ‘Deze A.I.-campagnebeelden zijn gericht op touch en het laden van ons werkgeversmerk. We laten zien hoe alle GVB-medewerkers een rol spelen in de verhalen van reizigers en zo bijdragen aan verbinding in Amsterdam.’ De eerste uitingen ‘Tover een lach op haar gezicht’ en ‘Zorg dat ze veilig thuiskomt’ zijn deze week live gegaan. In augustus volgen nieuwe campagne-uitingen.

Ook dat is werken in het OV

De campagne van het Amsterdamse GVB overlapt grotendeels met een campagne die de Vervoersregio in dit gebied sinds mei dit jaar voert om de personeelstekorten te lijf te gaan. Deze imagocampagne heeft het motto ‘Ook dat is werken in het OV’ meegekregen, en richt zich niet alleen op het GVB, maar ook op vervoerders als Connexxion en EBS die in Groot-Amsterdam openbaar vervoer verzorgen, en ook stuk voor stuk met schaarste aan chauffeurs kampen.

GVB heeft nu voor het eerst 2 Engelssprekende chauffeurs rondrijden.

De Vervoerregio laat op dit moment een onderzoek uitvoeren naar de personeelstekorten bij zijn 3 vervoerders, waarbij het onder meer kijkt naar de lessen en verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd op het gebied van werving en selectie. Na de zomer worden de uitkomsten van dit onderzoek verwacht. Hierbij zal onder andere ook de inzet van Engelssprekende chauffeurs aan de orde komen. GVB is begin dit jaar gestart met het opleiden van Engelstalig personeel en heeft nu voor het eerst 2 Engelssprekende chauffeurs rondrijden, terwijl de volgende groep inmiddels in opleiding is.

Bij GVB werken momenteel zo’n 5.000 mensen (van wie 3.250 in vaste dienst en 1.750 met een flexibel contract). In 2023 waren er volgens het jaarverslag continu tussen de 300 en 400 vacatures. Met dagelijks 816.000 passagiers is het GVB het op een na grootste openbaar vervoerbedrijf van Nederland. Alleen de Nederlandse Spoorwegen zijn groter, met dagelijks 1,1 miljoen reizigers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners