Hoewel de economie in het tweede kwartaal van dit jaar slechts 0,8% groter was dan in het tweede kwartaal van 2023, blijft de werkgelegenheid krap. Bemiddelingsbureaus staan hierdoor voor een unieke dubbele uitdaging. Aan de ene kant is er nog altijd een enorme schaarste aan gekwalificeerde kandidaten, wat het vinden van talent bemoeilijkt. Aan de andere kant zijn klanten kritischer geworden in hun keuze voor samenwerkingen. Dit maakt het voor bemiddelingsbureaus noodzakelijk om strategischer te opereren en hun wervings- en salesprocessen te herzien.
De recente cijfers spreken boekdelen: de werkloosheid daalde in het tweede kwartaal van 2024 naar 370.000 (3,6% van de beroepsbevolking), terwijl het aantal werkenden met een vast contract toenam tot 59,9% van de beroepsbevolking. Ondanks deze groei, zien we een opmerkelijke stabiliteit in de flexibele schil van de arbeidsmarkt, zelfs met een krimp van 6,8% in door de flexbranche bemiddelde uren, de sterkste daling sinds het najaar van 2020. Tegelijkertijd daalde de omzet in de detacheringsbranche in het eerste kwartaal van 2024 met 2,7%, wat alles tezamen een zorgwekkende trend aangeeft.
De veranderende arbeidsmarkt: méér dan alleen kandidaten vinden
In de afgelopen jaren lag de focus van bemiddelingsbureaus vaak nogal op het vinden van kandidaten. In de huidige situatie, waarin de arbeidsmarkt krap is en kandidaten steeds kritischer worden, verschuift die focus echter. De Nederlandse werkwereld is flink veranderd: werkenden hebben de regie overgenomen. Deze professionals zijn kritischer en hebben een breder scala aan mogelijkheden, waardoor het almaar moeilijker wordt om hen te binden en te boeien. Ze zoeken naar zekerheid, flexibiliteit en een balans tussen werk en privé, waarbij hybride werken, bijscholing en variatie in werk essentieel zijn.
Automatisering zorgt ervoor dat bedrijven ook steeds makkelijker zelf kandidaten kunnen benaderen.
Daarnaast zien we dat voor het eerst in jaren de druk bij bemiddelingsbureaus niet enkel ligt op het vinden van kandidaten, maar ook op het aantrekken van klanten. Deze verschuiving komt door meerdere factoren: economische onzekerheid die bedrijven voorzichtig maakt, toegenomen concurrentie en de veranderende behoeften van opdrachtgevers die steeds hogere eisen stellen. Daarnaast zorgen vernieuwde technologie en automatisering ervoor dat bedrijven makkelijker zelf kandidaten kunnen benaderen, waardoor bemiddelingsbureaus extra inspanningen moeten leveren om hun waarde en relevantie te bewijzen.
Nieuwe salesstrategie nodig
Om in deze uitdagende markt te overleven, en de dubbele uitdaging te lijf te gaan, moeten bemiddelingsbureaus hun salesstrategie opnieuw vormgeven. Ondanks dat dit eerder misschien minder noodzakelijk leek, blijkt het nu essentieel om top-of-mind te blijven bij zowel klanten als kandidaten. De inzet van Recruitment Marketing Automation, expliciet gericht op de bewerking van de klantkant, kan dan uitkomst bieden. Daarmee bouw je een solide basis en structureel ritme voor een klantrelatie. Want een langdurige relatie met klanten is in deze markt net zo belangrijk als je relatie met kandidaten.
Met recruitment marketing automation kun je ook een solide basis en structureel ritme voor een klantrelatie bouwen.
Een uitstekend voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen STONE en UP. Eerstgenoemd bedrijf had aanvankelijk moeite om klanten structureel aandacht te geven als sales niet beschikbaar was. Ze zetten daarop Marketing Automation in om klantrelaties te onderhouden, maar al snel bleek dat de ongestructureerde data en een onsamenhangend salesproces dit bemoeilijkten. Samen met UP legden ze toen de focus eerst op het structureren van data en verbetering van interne processen. Hierdoor is marketing bij STONE nu een volwaardige pre-sales partner geworden, die het proces overgeeft aan sales zodra klanten op basis van data sales ready zijn.
Relaties centraal
Een op maat gemaakt dashboard helpt STONE nu om hun processen te stroomlijnen en hun resultaten continu te monitoren en verbeteren. Dit laat zien dat recruitment marketing automation dus niet alleen de werving van kandidaten kan versnellen en verbeteren, maar ook zorgt voor sterkere banden met klanten. Het helpt bij het volgen van kandidaten door de hele sollicitatiecyclus en biedt daarnaast de mogelijkheid om klanten gerichte informatie te sturen, waardoor je de relatie met beide groepen versterkt.
‘Sterke relaties zijn essentieel voor succes in deze competitieve markt.’
Recruitment marketing automation is met andere woorden niet slechts een manier om processen te automatiseren; het is een strategie die relaties centraal stelt. Door slimme technologie in te zetten en persoonlijke connecties te versterken, kunnen bemiddelingsbureaus hiermee zowel hun kandidatenbestand uitbreiden als hun klantrelaties verdiepen. Essentieel voor succes in deze competitieve markt.
Meer weten?
Zowel het vinden van geschikte kandidaten als het binnenhalen van opdrachten wordt in de huidige arbeidsmarkt steeds lastiger. Hoe om te gaan met deze dubbele uitdaging? Tijdens de online sessie ‘Let’s Meet UP: Omgaan met krapte én vraagafname’ gaat UP dieper in op deze dubbele uitdaging en biedt concrete handvatten om hierop in te spelen. Schrijf je dus nu in:
Dubbele uitdagingDit verhaal is geschreven door Luna van Leeuwen, consultant bij UP