Nu.nl komt vanaf oktober met een eigen vacaturezoekfunctie. Belangrijkste einddoel is ‘persoonlijke retargeting’: een voor de lezer op maat gesneden vacature terwijl je het nieuws leest.
Met premium partners als (nu nog) Monsterboard, Randstad en Twiglers blaast Sanoma (de eigenaar van nu.nl) het wat ingeslapen NUwerk.nl nieuw leven in. Bedoeling is dat nu.nl meer carrièregerichte content gaat produceren, waar lezers gewezen zullen worden op de vacaturezoekfunctie. Wie daar vervolgens vacatures zoekt, wordt doorverwezen naar de sites van de partners, waar de sollicitatie (eventueel) kan worden voltooid.
De bekendste nieuwssite van het land
Het nieuws is vooral interessant vanwege de omvang van de bekendste nieuwssite van het land. Dagelijks komen hier meer dan 2,1 miljoen unieke bezoekers langs, die elke maand samen zorgen voor meer dan 800 miljoen pageviews, dus meer dan 10 miljard per jaar. En het meeste verkeer komt er direct naartoe, via de app of meteen via de browser, maar dus niet doorverwezen via bijvoorbeeld Facebook. ‘We zitten in het rondje dat veel mensen gebruiken, soms wel meerdere keren per uur’, aldus hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman woensdag, bij de presentatie van de plannen in Hoofddorp.
Geen dubbele vacatures te zien
NUwerk.nl zoals het nu is, is een ‘1.0-versie’, aldus uitgever Adil Bouchmal. ‘We hadden allemaal het gevoel dat er meer potentie in zat.’ De nieuwe vacaturezoekfunctie gaat overzicht bieden van alle vacatures die de aangesloten partners aanbieden. Techniek van Textkernel zorgt ervoor dat de lezer geen dubbele vacatures te zien krijgt. Wel krijgt iemand die op een bepaalde functie klikt die op meerdere jobboards wordt aangeboden, de persoonlijke keus waar deze vacature te bekijken.
Geen vertical, geen eigen vacatures
Het nieuwe NUwerk wordt dus een soort aggregator van partnerplatforms, en géén vertical, en ook geen site met eigen vacatures, aldus projectmanager Olivier Fornier. Een cv aanmaken kan er dus bijvoorbeeld níet, en ook direct solliciteren via NUwerk.nl zal niet lukken. Wel komt er (veel) meer exclusieve (branded) content van de nu.nl-redactie rondom het thema werk en carrière. ‘We gaan het weer meer focus geven’, aldus Fornier. ‘Doel is een top-3-positie in de markt als het gaat om het genereren van traffic richting onze partners.’
Sociale media en SEO
Om die positie te krijgen, wordt vanaf medio oktober meer ingezet op marketing, op sociale media en op SEO-methoden, aldus Fornier. De zoekfunctie, die is ontwikkeld samen met Twiglers, is op dit moment nog vrij traditioneel. De baanzoeker kan selecteren op functie, plaats en straal eromheen. Ook worden vacatures per provincie gepresenteerd, en kan de gebruiker de gevonden vacatures sorteren op relevantie, plaatsingsdatum of locatie. Eenmaal een vacature geselecteerd, ga je naar het platform van je keuze om daadwerkelijk te solliciteren.
Persoonlijk getargete vacatures
De bedoeling is dat de zoekfunctie met de loop der tijd wel geavanceerder wordt. Wie een keer een zoekopdracht doet, laat cookies achter. Daarmee zullen in het vervolg meer passende vacatures worden aangeboden. Uiteindelijk is het zelfs denkbaar dat mensen die een berichtje op nu.nl lezen, tegelijk een vacature voor een passende functie te zien krijgen. ‘Maar zover is het nu nog niet’, aldus Fornier, die vertelt dat de techniek daarvoor de komende maanden verder wordt ontwikkeld.
‘Geen ratjetoe’
NUwerk zal niet rechtstreeks vacatures van bedrijven gaan plaatsen. Ook niet elk jobboard of elk uitzendbureau is welkom, vertelt Bouchmal. ‘We willen er geen ratjetoe van maken, maar een geselecteerd aantal partners toelaten.’ Het moet namelijk zowel voor de partners als voor nu.nl lucratief zijn, zegt Fornier. ‘Ons doel is kwalitatief verkeer te genereren naar de partners. Juist met die content kunnen wij het verschil maken, denken wij.’