Op 11 maart zette staatssecretaris Barbara Visser via een tweet de nieuwe recruitmentsite van Defensie live. De compleet gereviseerde site markeert een nieuwe fase in de werving van militairen en burgerpersoneel, waarbij nu vooral de mobiel centraal staat.
Het nieuwe werkenbijdefensie.nl is ‘volledig geoptimaliseerd voor de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt’, aldus verantwoordelijk arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum, dat in het verleden al meewerkte aan de bekende Geschikt/Ongeschikt-campagne van de Landmacht. In 2012 werd voor het eerst de overkoepelende recruitmentsite voor heel Defensie gelanceerd. Tot die tijd verliep de werving van militairen nog via de vier afzonderlijke krijgsmachtdelen (Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee).
Alles onder één dak
In de huidige, vernieuwde site hebben die krijgsmachtdelen nog steeds hun eigen gezicht kunnen behouden. Maar het probleem met de vorige recruitmentsite, zo was de ervaring, was dat hij inmiddels minder goed aansloot bij de huidige (krappe) arbeidsmarkt. In die markt willen kandidaten vooral snel weten wat Defensie specifiek voor hén te bieden heeft. Met meer dan 10 vakgebieden, talloze opleidingen en bijna 300 verschillende functies is dat een best complexe opgave. Gecombineerd met een verhoogd wervingsdoel vond Defensie het zodoende tijd voor een grondige renovatie van de site.
Defensie voor jou alleen
De nieuwe recruitmentsite is volledig rond de individuele bezoeker opgebouwd. Dankzij een ‘organische menustructuur’ is de site zowel cross-device als crossmediaal te gebruiken, en bovendien beter vindbaar via zoekmachines. Aangezien uit cijfers blijkt dat een ruime meerderheid van de bezoekers via een smartphone of tablet komt, is de nieuwe site volledig mobile first ontwikkeld. De grootste recruitmentsite van Nederland past dus nu nog beter in je broekzak, aldus ontwikkelaar Maximum.
Innovatief Keuzekompas, met vacatures op maat
Centraal element op de site is het Keuzekompas, een tool die gepersonaliseerde informatie aanbiedt en zo een baan vinden bij Defensie eenvoudiger moet maken. Het Keuzekompas serveert op basis van leeftijd, interesses en opleidingsniveau gepersonaliseerde vacatures, events, infodagen, stages en verwijzingen naar relevante verhalen en video’s. In de eerste week dat het Keuzekompas actief was, werd dit al ruim 8.300 keer gebruikt. Daarbij beantwoordde 89% van de bezoekers alle vragen en vervolgens werden ruim 4.500 vacatures bekeken, aldus Maximum.
Persoonlijk contact in je broekzak
Wie toch niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is één klik verwijderd van direct contact met een Defensiemedewerker. En kan daarbij kiezen uit vrijwel alle mogelijke moderne communicatiemiddelen, zoals e-mail, telefoon, whatsapp en een live chatfunctionaliteit. Ook kan een bezoeker zichzelf inplannen voor een telefonisch consult van een recruiter. Alles om een ‘dead end’ te voorkomen en de conversie te stimuleren, aldus Maximum.