Gem. leestijd 5 min  983x gelezen

De 6 grootste blunders op je werkenbij-site (en wat dit doet met je employer brand)

De werkenbij-site zou voor elke recruiter een topprioriteit moeten zijn. Toch gaat het nog vaak mis, op vele terreinen. Wat zijn zoal de grootste blunders? En wat doet dit met je werkgeversmerk? Laura Beekwilder doet een boekje open.

De 6 grootste blunders op je werkenbij-site (en wat dit doet met je employer brand)

Een sterke werkenbij-site werkt als een magneet voor je organisatie. Het is dé plek om je employer brand uit te dragen en te versterken. Onderzoek van Talent Board laat zien dat kandidaten de werkenbij-site de meest waardevolle bron vinden om werkgevers te onderzoeken. Zonde dus om te bedenken dat veel werkenbij-sites de plank nog steeds flink misslaan.

Waarom is je werkenbij-site zo belangrijk?

Je werkenbij-site of carrièrepagina is onderdeel van je bedrijfswebsite en bevat als het goed is niet alleen je openstaande vacatures, maar ook de visie en waarden van je organisatie en artikelen en video’s over de organisatie en werknemers. Het doel van zo’n website is dan ook altijd: laten zien hoe tof jij als werkgever bent én topkandidaten activeren om op jouw vacatures te solliciteren. Maar een goede carrièresite heeft nog een aantal voordelen:

  • Het is een goudmijn aan organisch verkeer. Werkzoekenden beginnen hun zoektocht naar een nieuwe baan vaak op Google met zoektermen als ‘bedrijf + vacatures’, ‘werken bij + bedrijf’ of ‘branche + vacatures’. Zo kun je veel bezoekers trekken.
  • Het verbetert je recruitment-KPI’s. Een goede werkenbij-site draagt positief bij aan de cost per hire en time to hire. Kandidaten vinden goede websites organisch beter in Google, wat resulteert in een lagere cost per application.
  • Je kunt met een goede werkenbij-site inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers. Met dit inzicht in inzicht in de hoeveelheid verkeer, locaties en gedrag op bepaalde pagina’s kun je jouw website en vacaturepagina’s weer verder optimaliseren. Zo kun je erachter komen waar bijvoorbeeld veel potentiële kandidaten bij het sollicitatieformulier afhaken.

De grootste blunders op je werkenbij-site

De volgende missers kom ik vaak tegen op werkenbij-sites:

#1. Identiteit en cultuur amper aandacht

Zo’n 60% van de recruiters gelooft dat de cultural fit van groot belang is om een kandidaat al dan niet aan te nemen. Als je niet duidelijk communiceert waar je bedrijf voor staat en waarom werken bij jouw organisatie zo tof is, mis je de kans om indruk te maken bij latente kandidaten. Als een kandidaat weet welke cultuur bij een bedrijf heerst, kan hij of zij beter beslissen of het een match is of niet. Je carrièresite dient dus als het ware als een megafoon voor je employer brand.

Je carrièresite dient als het ware als een megafoon voor je employer brand.

#2. Geen of weinig variatie in content

Niet elk verhaal is geschikt om alleen met woorden over te brengen. Mensen consumeren informatie graag op een gevarieerde manier. Een werkenbij-site met slechts een paar afbeeldingen prikkelt de bezoeker niet. Sites waar ook aandacht is voor bijvoorbeeld video en employee testimonials grijpen op verschillende manieren de aandacht van hun bezoekers.

#3. Wel vertellen, niet laten zien

Je kunt nog zo vaak vertellen waarom jouw organisatie vooruitstrevend en leuk is, het is voor kandidaten veel waardevoller als ze daar ook bewijs van zien. Show, don’t tell. Deel dus vooral video’s met verhalen van medewerkers of events die jullie hebben georganiseerd. Laat de waarde zien van het werken bij jouw bedrijf.

#4. Niet geoptimaliseerd voor de doelgroep

Een sterk employer brand sluit naadloos aan op de kandidaten die een bedrijf wil aantrekken. Daarvoor moet je dus weten wat je doelgroep verwacht. Je kunt niet verwachten dat topkandidaten bij jou solliciteren als je ze niet aanspreekt met de juiste tone-of-voice, stijl van de site en inhoud van de vacature(s).

Voor de juiste tone-of-voice moet je weten wat je doelgroep verwacht.

#5. Geen link met social media

Sociale media zijn een belangrijk middel om je employer brand uit te dragen. Als je die niet consistent bijhoudt, verlies je grip op je meest waardevolle kandidaten. Je werkenbij-site en employer brand zijn twee zijden van dezelfde munt: als je de twee niet verbindt, sla je de plank mis. Door je werkenbij-site te linken aan je sociale media vergroot je het bereik van je employer brand op alle platformen.

#6. Geen waterdicht systeem aan de achterkant

Oké, je carrièresite ziet er mooi uit. Er is ook ijzersterke content die potentiële kandidaten activeert om te solliciteren. Super! Maar wat als het systeem aan de achterkant van de site niet goed werkt? Dan is nog steeds alles voor niets. Zo verlies je de kans je kandidaten goed door het selectieproces te leiden.

Niets is zo schadelijk voor je candidate experience als slechte communicatie.

En niets is zo schadelijk voor je candidate experience, en dus je employer brand, als slechte begeleiding en communicatie tijdens het selectieproces. Zorg dus dat je een systeem hebt waar de informatie van kandidaten altijd up-to-date is, je hele team inzicht heeft in notities en datageschiedenis en je nooit een update vergeet te sturen.

De winnende werkenbij-site

Als we het hebben over de grootste blunders op carrièresites, moeten we ook credits geven aan degenen die het verdienen. De werkenbij-site van Bol.com is daarbij een goed voorbeeld qua versterking van het employer brand. De site is transparant over de sollicitatieprocedure, de organisatie deelt zijn visie, waarden en cultuur, laat medewerkers aan het woord en gebruikt zowel video als tekst om het verhaal over te brengen. En dat werkt.

Heb jij je employer branding al helemaal uitgewerkt?

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats

Een goede werkenbij-site versterkt niet alleen je employer brand, maar draagt ook positief bij aan versnelling en verbetering van je recruitmentproces. Hulp nodig bij je employer branding? Neem dan contact op met Laura Beekwilder (SendtoDeliver) en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over employer branding”. Bekijk hier alle artikelen van Laura.

Volg het webinar over recruitmentmarketing

Na de dip in de eerste helft van 2020 zien we dat het aantal vacatures nu weer stijgt. Hoe zorg je nou dat juist jij automatisch opkomt in de gedachten van kandidaten in de jungle die de arbeidsmarkt heet? Jan Hein de Wilde en Milou Groenteman van SendtoDeliver vertellen je woensdag 26 augustus in een gratis webinar hoe je recruitmentmarketing juist kunt inzetten en hoe je jouw CRM voor je kunt laten werken om te zorgen dat jij top-of-mind wordt.

head of salesbij sendtodeliver

Laura Beekwilder

Laura Beekwilder werkt bij SendtoDeliver, experts in (onder meer) recruitment marketing automation).
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners