Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Nederland kan de komende jaren oplopen tot 58.000 mensen. Dat concluderen onderzoekers van het bureau Policy Research Corporation in een studie naar de marktontwikkelingen in de transport- en logistieksector.
Tot 2015 zijn al 49.000 chauffeurs nodig om de werknemers te vervangen die onder meer met pensioen gaan. Om dat grote gat te dichten willen werkgevers en werknemers, die opdracht gaven tot het onderzoek ‘Wegvervoer en logistiek: Visie 2015’, met de overheid gaan praten.
Concurrentiepositie onder druk
In het rapport concluderen de onderzoekers ook dat de concurrentiepositie van Nederland in het internationaal wegvervoer onder druk staat. ”Het aandeel van het Nederlands kenteken is bijna gehalveerd van 16 procent in 1999 naar 8 procent in 2006”, is in het rapport te lezen. 15 procent van het vervoer betreft internationaal transport in de transportsector. De overige 85 procent betreft binnenlands vervoer.
Frankrijk komt internationaal niet meer voor in de top 5 en Polen is de nummer twee geworden, waarmee volgens de onderzoekers maar wordt aangetoond dat posities aan het verschuiven zijn richting de lagelonenlanden.
De verwachting is dat de daling van het Nederlands aandeel op de korte tot middellange termijn doorzet, al pakken Nederlandse vervoerders hun kansen door samenwerking met buitenlandse transporteurs aan te gaan.
Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van gegevens van pensioenfondsen en zijn enkele tientallen ondernemingen geïnterviewd.
Bron: NU.nl