Het moment waarop je weet dat je het verschil hebt gemaakt. Dat bijzondere moment noemen ze bij de accountants van Grant Thornton ook wel het & you-moment. En het is precies dat moment dat het uitgangspunt is geworden van de recent gestarte landelijke arbeidsmarktcampagne, waarin eigen medewerkers het verhaal vertellen over hun bijzondere carrièremoment.
‘We laten zien dat je hier niet alleen helemaal jezelf kunt zijn, maar dat je ook meteen volop meedraait.’
Met de campagne wil Grant Thornton haar positie op de arbeidsmarkt verstevigen. Het bureau bedacht vanuit de internationale bedrijfsstrategie daarvoor in samenwerking met bureau Steam een nieuwe aanpak, die deels voortborduurt op de campagne ‘Grant Thornton, accountancy, tax, advisory & you’ uit 2020. ‘Maar sinds die campagne is er veel veranderd’, aldus Theo Ostermann, bestuurslid voor HR bij het accountantskantoor. ‘Het hybride werken heeft een vlucht genomen, de arbeidsmarkt staat – zeker in de accountancysector – enorm onder druk en ook binnen onze eigen organisatie waren er op strategisch vlak veranderingen.’
Menselijke visie op het vak
Tijd voor een nieuwe campagne dus. En daarbij wilde Grant Thornton ook wegblijven bij ‘de menselijke maat’. ‘Die is sinds corona bij veel bedrijven hoog op de agenda komen te staan en daarmee minder onderscheidend.’ In plaats daarvan zit de aanscherping van de campagne vooral in ‘de werkmentaliteit die we duidelijker laten zien’, aldus Ostermann. ‘We zoeken naar talent dat het leuk vindt om diep te graven, kritische vragen durft te stellen, wil vernieuwen, veranderen en ontwikkelen. We blijven ‘& you’ als verhaal richting de arbeidsmarkt voeren, maar dan wel in een nieuw jasje.’
‘We zoeken talent dat het leuk vindt om diep te graven.’
Bureau Steam kreeg om de opdracht voor de employer branding-campagne door te ontwikkelen rondom het & you-concept. Bart Jonker, bestuurslid clients en markets vertelt: ‘We laten zien dat je bij Grant Thornton niet alleen helemaal jezelf kunt zijn maar dat je vanaf het begin serieus wordt genomen en meteen volop meedraait met de kans te laten zien wat je in huis hebt. We zetten dat verhaal op een authentieke en frisse manier neer met echte verhalen van eigen medewerkers.’
Zichtbaarheid en trots
De campagne kwam tot stand in samenwerking met bureau Steam (concept), Onze Kapel (creatie en productie) en mediabureau Zuiver/Wind mee. Grant Thornton richt zich met de campagne vooral op starters en mediors, maar hoopt ook een bredere doelgroep aan te spreken. Een brede mediainzet moet zorgen voor een grote zichtbaarheid in de markt. En bij eigen medewerkers. ‘Ik ben oprecht trots op deze campagne’, vertelt Ostermann. ‘We gaan naar buiten op een manier waarop we dat nog niet eerder hebben gedaan. Ik merk dat dat ook enorm resoneert binnen onze organisatie. Het geeft collega’s echt een gevoel van trots.’
‘Ik merk dat de campagne ook enorm resoneert binnen onze organisatie.’
Bij Grant Thornton in Nederland werken zo’n 600 professionals vanuit 8 vestigingen. Internationaal zijn er zo’n 62.000 collega’s in ruim 135 landen. De campagne sluit daar goed bij aan, denkt Jonker: ‘De kleurrijke manier waarop invulling is gegeven aan deze campagne is heel eigen en tegelijk onderscheidend. Het is ook een mooie weerspiegeling van de diversiteit die wij zo hoog in het vaandel hebben staan. Ik heb hoge verwachtingen van de campagne en kijk met veel plezier uit naar de resultaten.’
Lees ook
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.