Gem. leestijd 3 min  1226x gelezen

Google komt met eigen ATS: Google Hire (voor minstens 200 dollar per maand)

Google komt met eigen ATS: Google Hire (voor minstens 200 dollar per maand)

Google is maar druk met de recruitmentmarkt. Na de recente aankondiging van Google for Jobs is het nu het eigen ATS, Google Hire, dat op de markt komt.

Het zijn de Amerikaanse mkb-bedrijven met minder dan 1.000 werknemers die de primeur krijgen. Volgens Berit Johnson, senior product manager van de Google Cloud, maakt Hire het makkelijker om talent te identificeren, er relaties mee op te bouwen en het hele selectieproces van begin tot einde efficiënt te managen.

Tijd als kosten terugdringen

Volgens een onderzoek van Bersin kost het bedrijven gemiddeld 52 dagen om een vacature te vervullen. De daarbij behorende kosten bedragen nog eens zo’n 4.000 dollar. Google’s nieuwe product is bedoeld om zowel die tijd als die kosten terug te dringen, stelt Johnson. Samenwerking tussen recruiters moet er makkelijker mee worden, net als ‘candidate nurturing’ en het in contact blijven met ‘silver medal candidates’: sollicitanten die het nét niet zijn geworden.

Ga uit van een verloop van 10 procent, en een bedrijf betaalt zo’n 500 dollar per vacature

Niet héél goedkoop

De prijs is overigens niet héél laag te noemen. Volgens recente berichten gaat Hire een bedrijf met zo’n 50 medewerkers zo’n 2.400 dollar per jaar kosten, en een bedrijf met 250 man in dienst zo’n 12.000 dollar. Ga uit van een verloop van 10 procent, en een Amerikaans mkb-bedrijf betaalt dan zo’n 500 dollar per vacature, alleen al voor het gebruik van Google’s ATS. Ter vergelijking: concurrent Indeed heeft een eenvoudig ATS dat freemium is.

Integratie met de hele G Suite

Groot voordeel van Hire is dat het applicant tracking-systeem van Google volledig geïntegreerd is met andere bekende onderdelen uit de zogeheten G Suite, zoals Gmail en Google Calendar. Al drie miljoen bedrijven gebruiken die onderdelen. Voor hen zal het dus een lage drempel zijn om ook met Hire te gaan werken. Die integratie zorgt er bijvoorbeeld voor dat bedrijven:

  • kunnen communiceren met kandidaten via Gmail, en de mails automatisch synchroniseren in Gmail én Hire
  • hun vacatures snel kunnen maken en kunnen uploaden op Glassdoor, Indeed en Google
  • hun sollicitatiegesprekken kunnen plannen terwijl ze in de Calendar van de interviewers kijken
  • belangrijke vragen om op te focussen in het gesprek kunnen aangeven in Calendar
  • de candidate pipeline in Hire kunnen volgen, en vervolgens de data die dat genereert kunnen analyseren en visualiseren in Sheets.

google hire

‘Less is more’

Bij het ontwerp van Google Hire is ‘less is more‘ het uitgangspunt geweest, schrijft Johnson. ‘Het team heeft honderden gebruikerssessies georganiseerd en langer dan een jaar gewerkt met eerste klanten om ieder deel van de user experience te versimpelen en te optimaliseren.’

Voorbeeld uit de markt

Een van die honderden klanten was online prijsvergelijker Brad’s Deals. Dit bedrijf heeft meer dan 260 actieve kandidaten in hun pijplijn. Brad’s Deals gebruikt Hire nu om kandidaatinformatie te delen, om feedback van de sollicitatiecommissie op te slaan en om de voortgang van het interviewproces te bewaken. ‘De integratie met de G Suite en het intuïtieve en eenvoudige gebruik zorgen ervoor dat we snel een beslissing kunnen maken’, aldus Jessica Adams, vice president HR bij Brad’s Deals.

Lees ook:

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf&. Zo blijf je op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners