In de Verenigde Staten is Google for Jobs inmiddels alweer meer dan 4 jaar actief. In Nederland kunnen we het sinds augustus vorig jaar (officieel) gebruiken, in België sinds september. Met de intentie om de kandidaatervaring te verbeteren, kondigt het zoekbedrijf nu echter alweer een aantal majeure veranderingen aan. Met als waarschijnlijk belangrijkste introductie: de optie om bij vacatures een ‘direct solliciteren’-knop aan te bieden, wat in elk geval een stap in het sollicitatieproces scheelt.
‘Dit kan een enorme impact hebben op de hele recruitmentsector.’
‘This is huge’, reageerde bijvoorbeeld recruitment tech expert Alexander Chukovski bij The Shred. ‘Dit kan de redder zijn, of juist de killer van alle vacaturesites en aggregators: is bij je vacature een directe sollicitatie mogelijk of niet? Dit geeft aggregators en vacaturesites de kans om beter te presteren dan ATS-aanbieders bij het genereren van organisch verkeer door de sollicitant een betere gebruikerservaring te bieden. Dit kan een enorme impact hebben op de hele recruitmentsector.’
Nieuwe redactionele richtlijnen
Naast de ‘direct solliciteren’-knop komt Google vanaf 1 oktober ook met nieuwe redactionele richtlijnen voor vacatures. Wil je dat je vacatures gevonden worden door Google, zul je je hieraan dus moeten houden. De eerste verandering draait om het controleren of er geen ‘scammy of spammy’ vacatureteksten aanwezig zijn op vacaturesites. ‘Dit zijn job posts die geen echte functie vertegenwoordigen. Zorg ervoor dat je dus alleen pagina’s markeert met een enkele en bruikbare vacature’, aldus Google.
Vraag je onnodig om gebruikersinformatie? Dan kun je voortaan strafpunten verwachten.
In het verlengde daarvan moeten voortaan ook verlopen vacatures worden verwijderd, waarschuwt het bedrijf, en oude vacatures mogen nooit worden gemaskeerd als nieuwe. Ook met incorrecte salarisinformatie, of met foute gegevens over de locatie, de werktijden, of de functiespecificatie wil Google afrekenen. En sites die vragen om gebruikersinformatie zonder dat het nodig is? Die kunnen voortaan ook strafpunten verwachten.
Bekijk hier hoe Chris Russell (van Job Board Secrets) de veranderingen uitlegt:
Antitrust-onderzoek
Google for Jobs plaatst zelf geen vacatures, maar gebruikt microdata van diverse bronnen om vacatures bovenin de zoekresultaten weer te geven zodra iemand op Google naar een bepaalde functie zoekt. Google werkt onder meer samen met een aantal launching partners om voldoende vacatures te kunnen tonen, maar indexeert dus ook zelf verschillende recruitmentsites. De widget die Google gebruikt, verschijnt tussen de gesponsorde en de organische zoekresultaten in.
Met de nieuwe richtlijnen wil Google de candidate experience voor werkzoekenden verbeteren.
Met de nieuwe richtlijnen wil Google de candidate experience voor werkzoekenden verbeteren – en waarschijnlijk tegelijkertijd het voorlopig nog redelijk tegenvallende gebruik verhogen. De arbeidsmarkt is voor Google sowieso nog een spannend terrein. Zo werd het bedrijf in 2019 naar verluidt geconfronteerd met een EU-antitrust-onderzoek naar Google for Jobs, ‘vanwege zijn dubbele rol in het zoekproces naar een baan als zowel speler als scheidsrechter’, zoals EU-commissaris voor mededinging Margrethe Vestager het destijds uitdrukte. Sindsdien is hiervan niet veel nieuws meer vernomen, maar formele EU-antitrust-onderzoeken kunnen jaren in beslag nemen.
‘Gewoon klote’
De verbeteringen in candidate experience zijn overigens ook hard nodig, reageerde Chad Sowash op Chad and Cheese’s The Shred. ‘Want op dit moment is het gewoon klote.’
Lees ook
- Meer over Google for Jobs