In het lijstje ‘regional availability‘ stond Nederland gisteren nog niet. En ook bij veel gebruikers dook de functie nog niet op. Maar desondanks was Googles lancering van de zoekfunctie voor vacatures wel officieel. Na lang wachten was het dan toch eindelijk écht gekomen. En komende week moet het voor élke gebruiker beschikbaar worden. Wat waren zoal de reacties op dat nieuws?
Komende week moet de functie voor élke gebruiker beschikbaar komen.
‘Snel en makkelijk’ vacatures vinden, dat is wat Google er aan werkzoekenden mee belooft. Alleen een functienaam en een plaats intoetsen in de zoekbalk zou al voldoende moeten zijn voor een overzichtelijke presentatie van aantrekkelijke, relevante vacatures. Hiervoor werkt Google in Nederland samen met onder meer DPG Recruitment (Nationale Vacaturebank en Intermediair), Randstad Groep Nederland (Randstad, Tempo-Team,Yacht, BMC), Monsterboard en het carrièreplatform van de Rijksoverheid (Werken voor Nederland).
Enkele reacties
Hoe reageren zij op het nieuws? Een kort overzicht:
Edo Zwaan (Randstad): ‘Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn er minder vacatures en meer baanzoekers. Die trends zijn inmiddels grotendeels gestabiliseerd. Er zijn nu, simpel gezegd, meer sollicitaties op minder vacatures. Deze stap van Google draagt bij aan het vereenvoudigen van de zoektocht naar werk. Dat omarmen we. Deze samenwerking is voor ons dan ook een logische stap. Zo kunnen we hopelijk nog sneller de match tussen kandidaat en opdrachtgever realiseren.’
‘Er zijn nu, simpel gezegd, meer sollicitaties op minder vacatures.’
Sharita Boon, commercieel directeur bij DPG Recruitment: ‘Momenteel komt al 1 op de 3 bezoeken aan onze vacaturesites binnen via Google. De nieuwe zoekfunctionaliteit helpt om het sollicitatieproces overzichtelijker en makkelijker te maken. Daarmee kunnen werkzoekenden sneller bij relevante vacatures terechtkomen. Ook voor werkgevers is dat handig. Het leidt tot betere zichtbaarheid van vacatures en meer relevante kandidaten, waardoor ze nog sneller de juiste kandidaat kunnen vinden. Het inhoudelijk relevant matchen en de hogere actualiteit van Job Search leveren betere sollicitaties op. Een win-winsituatie.’
Betere match
Jort Wassenaar, Managing Director Monster Europe: Het is onze corebusiness om via innovatie het bedrijfsleven én werkzoekenden met een complete service rondom solliciteren en werving bij elkaar te brengen. Om dit verder te optimaliseren is de samenwerking met Google voor ons een logische stap. Ons platform heeft nu de juiste technische structuur, zodat we beter de juiste match tussen werkgevers en werkzoekenden kunnen maken.’
Martijn Bertisen, sinds 1 juli country manager Google Nederland: ‘De introductie van de nieuwe vacaturezoekfunctie bouwt voort op ons bredere doel de economische kansen voor Nederlandse werkzoekenden en werkgevers te verbeteren. We zijn verheugd dat we, samen met Nederlandse organisaties, deze nieuwe functie kunnen aanbieden zodat mensen nog makkelijker kunnen zoeken naar een baan.’
Samen staan we sterker
Mona Keijzer, Staatssecretaris Ministerie van Economische Zaken en Klimaat: ‘Als het gaat om economisch herstel, geldt: samen staan we sterker. Daarom is het goed te zien dat grote bedrijven, kleine ondernemers en een organisatie als MKB-Nederland elkaar hierbij opzoeken.’
‘Google speelt vaak een rol in het zoeken naar een baan. Maar als we eerlijk zijn, hebben we dat niet altijd even goed gedaan.’
Bertisen: ‘Steeds meer mensen zoeken een baan. Google speelt daar vaak een rol in. Maar als we eerlijk zijn, hebben we dat niet altijd even goed gedaan. Deze nieuwe mogelijkheid moet dat verbeteren. Vandaar dat we in Nederland ook functies toevoegen, zoals het mogelijk opslaan van zoekresultaten en een carrousel met directe links naar aanbieders van vacatures.’
Hoe werkt de nieuwe zoekfunctie?
Wie met Google een vacature zoekt vindt bij de zoekresultaten een preview van vacatures die op websites van aanbieders zijn gepubliceerd. Door op een van de zoekresultaten te klikken ontvangt de gebruiker meer informatie zoals een beschrijving van het bedrijf en de baan. Wie wil solliciteren wordt doorverwezen naar de website waar de vacature wordt geadverteerd.
Wie wil solliciteren wordt doorverwezen naar de website waar de vacature wordt geadverteerd.
De nieuwe functie in Google Zoeken staat open voor alle websites die hun vacatures in de nieuwe functie willen integreren en is gratis te gebruiken voor alle bedrijven met vacatures. Geïnteresseerden kunnen op de ontwikkelaarspagina vinden aan welke technische vereisten ze moeten voldoen en hoe de integratie precies werkt.
Google for Jobs
De gisteren officieel in Nederland gelanceerde zoekfunctie wordt niet officieel zo genoemd, maar staat wel bekend als ’Google for Jobs’. In andere landen heeft de functie onder meer tot klachten geleid van ander vacaturesites, omdat hun eigen resultaten bij zoekopdrachten zouden worden weggedrukt. Vorig jaar schreven 23 organisaties een brief naar de Europese Commissie met het verzoek om Google hiermee op te laten houden. Over het vervolg hiervan is echter niets meer vernomen.
Mogelijk geldt hier ook: ‘Het bezit van de zaak, is het eind van het vermaak.’
Maar of dit betekent dat ‘Google for Jobs’ ook echt de Nederlandse arbeidsmarkt voorgoed gaat veranderen? Dat is natuurlijk afwachten. Als we afgaan op ervaringen in andere landen dan moet het effect in elk geval zeker niet overschat worden. Misschien was het juist ook wel de buzz vooraf die Google for Jobs zo spannend maakte. Komt het nou wel, of komt het nou niet? En: wie krijgt al wel de test te zien, en wie niet? Het is te vroeg om een definitief oordeel te vellen, maar mogelijk geldt ook hier: ‘Het bezit van de zaak, is het eind van het vermaak.’
Schrikken voor Indeed en LinkedIn
Geert-Jan Waasdorp, directeur van de Intelligence Group, en al jaren volger van alle trends op de arbeidsmarkt, spreekt ondertussen wel van ‘een geniale zet’ van Google, en de partners die nu al vooraan staan. ‘Ik vind het een mooie truc van Google om op de vleugels van anderen sterker te worden in het vacaturedomein. En het is denk ik ook een sterke strategische zet voor Randstad en Monsterboard, dat het lastig heeft. Ik denk dat het wel schrikken is voor Indeed en LinkedIn, de nu nog onbetwiste marktleiders.’
Met de deelname van WerkenVoorNederland krijg je volgens mij ook gegarandeerd vragen in de politiek.
Wel plaatst ook hij enkele kanttekeningen. ‘De ACM kan hier natuurlijk nog wel iets van gaan vinden, evenals de Europese mededingingsautoriteit. En met de deelname van WerkenVoorNederland krijg je volgens mij ook gegarandeerd vragen in de politiek. Dat had je bijvoorbeeld toch ook via werk.nl kunnen laten lopen? Ik snap niets van die zet…’
Meer weten?
Op 1 september om 14.00 houdt Monsterboard een online ‘opfriscursus’ over Google for Jobs. Monsterboard is officieel Google-lanceringspartner en heeft aan de achterkant nauw samengewerkt met diens tech team. In dit webinar gaan Customer Experience Specialist Mark Teerink (Monsterboard) en Bastiaan Vercouteren (Blogkracht) dieper in op hoe Google For Jobs het recruitmentlandschap zal veranderen en krijg je een stappenplan zodat je weet wat je moet doen zodat jouw vacatures ook profiteren van extra zichtbaarheid.