Gem. leestijd 2 min  7807x gelezen

Google for Jobs gelanceerd, eerste tests leiden al tot 18 procent meer sollicitanten

Google for Jobs gelanceerd, eerste tests leiden al tot 18 procent meer sollicitanten

Met Machine Learning wil Google nu ook de arbeidsmarkt te lijf. Eerste tests van Google for Jobs bij enkele grote bedrijven leidden al tot 18 procent méér sollicitanten.

Dat de zoekgigant zijn pijlen gaat richten op de lucratieve vacaturemarkt, is al een tijdje duidelijk. Er sijpelden de afgelopen maanden af en toe al berichten door van een speciale API, en ook de eerste contouren van Google Hire voor werkgevers werden duidelijk.

Meer van de sluier opgelicht

Op I/O 2017, de jaarlijkse grote Google-presentatie, lichtte ceo Sundar Pichai meer van de sluier op. Hij sprak onder meer zijn ‘persoonlijk enthousiasme’ uit voor de nieuwe tool Google for Jobs, waarvoor ‘letterlijk met honderden mensen in het veld’ gesproken is. Het wordt de komende weken al in de VS uitgerold, en daarna mag ook de rest van de wereld ervan genieten.

Pichai over Google for Jobs, vanaf: 1:51:11

Gewoon, in Search

Het idee is in principe vrij eenvoudig: Google gaat meer dan voorheen alle vacatures op het web verzamelen en makkelijk doorzoekbaar maken. De werkzoekende kan met de nieuwe tool bijvoorbeeld filteren op locatie (waar wil ik werken?), op hoe lang de vacature al online staat en zelfs op hoe lang hij of zij wil forenzen. Allemaal informatie die nu eigenlijk nog niet makkelijk doorzoekbaar is. Zo wil Google de ‘Big Disconnect‘ te lijf die het zegt te zien tussen enerzijds werkgevers die om meer kandidaten schreeuwen, en anderzijds werkzoekenden die maar niet aan de bak komen.

Machine Learning

De Machine Learning komt in het spel waar het gaat om de functietitels, zegt Pichai. Doordat ‘kunstmatige intelligentie’ leert wat voor functietitels allemaal met elkaar te maken hebben, komen er functies naar boven met titels waar je misschien zelf niet aan gedacht had, maar die wel met je voorkeur als werkzoekende te maken hebben. ‘We gebruiken Machine Learning om functies te clusteren en kandidaten beter aan kansen te koppelen.’

google for jobs

Geen eigen vacaturesite

De zoekmachinegigant is niet van plan zelf een vacaturesite te bouwen. In plaats daarvan komen de vacatures die worden doorzocht van partijen als Glassdoor, LinkedIn, Facebook, Monster en ZipRecruiter. Die werken graag met Google mee, omdat ze denken zo meer verkeer te kunnen trekken. Een paar grote bedrijven, zoals FedEx en Johnson & Johnson, hebbende afgelopen tijd al ervaring met de tool opgedaan. ‘Bij Johnson & Johnson zagen ze een 18 procent hogere kans op een sollicitatie’, aldus Pichai.

Nog maar 1 klik…

Nadat een passende baan gevonden is, belooft Google dat de kandidaat ‘nog maar 1 klik’ is verwijderd van een sollicitatie. Die sollicitatie verloopt namelijk niet via de zoekmachine, maar via de site waar de vacature gevonden is. En dat solliciteren, dat moet de kandidaat dus nog wel steeds zelf doen…

Lees meer:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners