Google is niet alleen een krachtig platform, het is ook een werkwoord. Ik google, jij googlet, wij googlen, iedereen googlet. Het zit in ons systeem. En dus maakt Google ook een groot onderdeel uit van recruitment. Als iemand op zoek gaat naar een nieuwe baan is de kans heel groot dat hij of zij daarvoor bij Google begint. Vandaar dat het belangrijk is om je werkenbij-site of vacaturepagina’s te optimaliseren volgens de regels van Google. Maar hoe zit het dan met Google Ads?
Ik google, jij googlet, wij googlen, iedereen googlet. Het zit in ons systeem.
Waar het met SEO (organisch) soms maanden kan duren voordat je in Google een goede positie hebt, kun je met SEA (adverteren) binnen no time zichtbaar zijn. Toch maken nog (te) weinig recruiters gebruik van Google Ads. Misschien omdat het niet makkelijk is om dit goed en strategisch op te zetten? Maar dat is natuurlijk nog geen reden om Google Ads links te laten liggen. Want als jij het niet gebruikt, dan doet je concurrent dat wel! Daarom: drie valkuilen, en hoe je die voorkomt:
#1: Standaard instelling: ook in mobiele games
Google heeft een manier bedacht om meer geld aan je te verdienen als jij een Google search-campagne opzet. Er zijn namelijk twee plekken waar je je advertentie kunt vertonen:
- Het zoeknetwerk: de zoekresultatenpagina in Google
- Het displaynetwerk: een aantal ‘derde partij’-websites, apps en YouTube
Het lijkt misschien logisch om altijd beide plekken te kiezen om te adverteren, maar hou er rekening mee dat deze twee zijn totaal verschillend zijn. In het zoeknetwerk zijn mensen actief op zoek naar een antwoord op hun zoekopdracht. In het displaynetwerk zijn mensen iets online aan het doen en worden ze daarbij onderbroken door jouw advertentie.
De meeste recruitment-adverteerders willen hun advertenties tonen in het zoeknetwerk, niet random in games.
De meeste recruitment-adverteerders willen dat hun advertenties getoond worden in het zoeknetwerk, niet random in games. Maar, als je niet goed oplet bij de opzet van je campagne zal je advertentie daar wel getoond worden. Hieronder zie je de checkbox die je daarvoor moet uitzetten. Deze staat standaard aan. Het lijkt misschien een kleine verandering, maar het gaat je veel advertentiebudget schelen.
#2: Jouw zoekwoorden zijn niet jouw échte zoekwoorden
Als recruiter besteed je waarschijnlijk veel aandacht aan de zoekwoorden waarbij Google je advertenties toont. Het komt vaak als een verrassing als je dan ziet dat je advertenties ook worden getoond door heel andere, niet relevante zoekwoorden. Dat betekent dat er ook geld uitgaat naar een doelgroep die niet op zoek is naar bijvoorbeeld die ene vacature waarmee jij adverteert.
Dit is het gevolg van iets dat we keyword match types noemen. Een match type is iets dat wordt toegevoegd aan een zoekwoord en bepaalt hoe dicht Google bij dat zoekwoord blijft. Het grootste probleem is, jawel, alweer: een standaardinstelling van Google. Die heet deze keer: broad match. Google definieert een broad match als: “Advertenties kunnen worden weergegeven op zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde en andere relevante variaties bevatten.” Dus als je zoekwoord “vacature recruiter” is, kan iemand die op zoek is naar “vacature online marketeer” ook jouw advertentie zien.
Een eenvoudige oplossing hiervoor is door gebruik te maken van verschillende keyword match types. Dit zijn exact match, modified broad en phrase. Hoe dit eruit ziet:
- Exact match: zet [ ] om je zoekterm heen. Hiermee vertel je Google dat alleen exact dat zoekwoord gebruikt mag worden om de advertentie te tonen. [vacature recruiter] wordt dan je zoekterm.
- Modified broad: zet voor elk woord in je zoekterm een +. Hiermee vertel je Google dat in elk geval die woorden in de zoekopdracht voor moet komen. +vacature +recruiter wordt dan je zoekterm. Beide woorden kunnen kriskras worden gebruikt, dus ook “149 openstaande recruiter vacatures in Amsterdam”
- Phrase: zet “ “ om je zoekterm heen. Hiermee vertel je Google dat de zoekterm precies in die volgorde in de zoekopdracht mag voorkomen. “vacature recruiter” wordt dan je zoekterm. Deze twee woorden worden dan niet kriskras gebruikt.
Hieronder zie je voorbeelden van exacte zoekwoordtypen en modified broad typen:
#3: Sluit niet relevante zoekwoorden uit
Oké, je hebt je Google Ads-campagne gemaakt, je zoekwoorden gekozen én rekening gehouden met de zoektypen. Nu kan het niet meer misgaan, toch? Nou, toch wel. Als je gebruik maakt van +dit +soort +zoektypen en “dit soort zoektypen” is er altijd een kans aanwezig dat Google je advertentie toch nog toont bij een niet relevante zoekopdracht. Dit kun je voorkomen met zogenoemde ‘uitsluitingszoekwoorden’. Een voorbeeld:
Voor een klant voeren wij bijvoorbeeld campagnes uit gericht op nieuwe klanten werven voor personal training. Zoektermen voor deze campagne zijn onder andere “personal training Amsterdam” en +personal +training +Amsterdam. Zonder uitsluitingszoekwoorden kan de advertentie ook worden getoond onder “personal training cursus Amsterdam” of “opleiding personal trainer in Amsterdam”. Waar kun je dit aanpassen? Klik je in je Google Ads-acount op de campagne, navigeer naar zoekwoorden en klik vervolgens op uitsluitingszoekwoorden. Daar kun je alle woorden toevoegen waarop je niet wilt dat mensen je vinden.
Meer weten?
Meer weten over Googe Ads? SendtoDeliver kan een kosteloze, vrijblijvende Google Ads-audit doen van jouw account. Zo kom je erachter wat je al wel en nog niet goed doet om maximaal resultaat te behalen. Je vraagt hem aan via deze link. Weten hoe je Google Ads kunt inzetten binnen recruitment? Dit komt aan bod in het webinar “Jouw recruitment marketingstrategie voor 2021 in 5 stappen” op 14 december. Je kunt je hier inschrijven.
Lees meer
- Lees hier alles over recruitment marketing automation.