In augustus heeft Whatsapp zijn systeem open gezet via een API. Dat betekent dat je er nu als bedrijf applicaties op kunt bouwen. Geweldig nieuws voor recruiters, want daarmee wordt ook een Whatsapp-chatbot mogelijk.
Als je een chatbot voor Whatsapp weet te bouwen, kun je in principe de kandidaat via een appje allerlei vragen laten stellen, en die als recruiter automatisch laten beantwoorden. Bij Facebook Messenger was het al langer mogelijk om chatbots te bouwen, speciaal voor hun platform. Whatsapp volgt nu dus dat voorbeeld. Dat biedt grote kansen, en wel om de volgende redenen:
#1. Mobiel solliciteren wordt beter
Er is nog steeds een groot probleem met mobiel solliciteren. De meeste organisaties bieden het niet aan. En áls ze het al aanbieden is het meestal op een manier die – als je eerlijk bent – de meeste Nederlanders niet kunnen gebruiken. Natuurlijk is het fijn als je de mogelijkheid biedt je cv via Dropbox of Drive te uploaden. Maar hoeveel mensen hebben hun cv in Dropbox of Drive? Hooguit de actief werkzoekenden.
Natuurlijk is solliciteren via LinkedIn wel een pluspunt voor mobiele sollicitatie-ervaringen, maar dat werkt LinkedIn dan weer zoveel mogelijk tegen. Whatsapp zou hiervoor nu wel eens de oplossing kunnen bieden. Hoe? Door mobiel de mogelijkheid te bieden vast enkele vragen te stellen via Whatsapp (via een bot) en deze bot later terug te laten komen met een soort van alert. Goh, heb je al gesolliciteerd? Een Whatsapp-chatbot kan wel eens de ontbrekende link zijn voor een prettige mobiele sollicitatie-ervaring.
Een Whatsapp-chatbot kan wel eens de ontbrekende link zijn voor een prettige mobiele sollicitatie-ervaring
Hierbij moeten we wel vermelden dat de bot natuurlijk méér moet kunnen. Gewoon een standaard vraag- en antwoordspel lijkt me minimaal, maar bij veel banen kun je mogelijk zelfs een eerste sollicitatie helemaal afronden. Je kunt bijvoorbeeld al een aantal gerichte vragen (laten) stellen over iemands motivatie.
#2. Alertservices worden mogelijk
Whatsapp geeft aan dat berichten in de Business API binnen 24 uur gratis zijn, daarna gaan ze geld kosten. Een paar cent. Dat biedt een geweldige mogelijkheid om mensen die op je site zijn en informatie inwinnen over je organisatie, via een chatbot, later een alert te sturen. E-mailadressen veranderen nog wel eens, zeker bij studenten, maar ook bij werknemers. Telefoonnummers veranderen veel minder. Een alert via Whatsapp biedt daarmee tal van mogelijkheden, hetzij een alert waarbij de kandidaat centraal staat (‘Je gaf aan in september af te studeren, lig je op schema?’), hetzij een alert die gaat over de organisatie (‘We hebben nu deze vacature open’). En dat dan direct op de telefoon van de kandidaat…
Conclusie: goed voor werving
Whatsapp is een applicatie die grof gezegd bijna alle Nederlanders op hun telefoon hebben. Meer dan Facebook Messenger in elk geval. Dat maakt het een geweldig kanaal om op te nemen in je wervingsactiviteiten. Hoe je dit precies kunt invullen? Daarvoor moet je bij de specialisten zijn. Zoals die van Job Pal, waar ze recent dit blog al schreven over de nieuwe Whatsapp-mogelijkheden. Op 20 september spreken ze ook op TA-Live in Amsterdam, mocht je hen persoonlijk wat willen vragen over dit onderwerp.
- Bestel hier je kaarten voor Talent Acquisition Live
Over de auteur van dit blog
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.