Recent verkocht Gerard Mulder – samen met ceo Jakub Zavrel – zijn laatste aandelen in Textkernel aan CareerBuilder. Nu mag hij dat laatste bedrijf in Europa groot gaan maken. ‘Ik heb het bepaald niet minder druk gekregen.’
Eigenlijk was het altijd al het idee om het hele bedrijf aan CareerBuilder over te dragen, zegt Gerard Mulder. Tot voor kort was hij CCO en een van de aandeelhouders van Textkernel, maar nu heeft hij zijn laatste aandelen overgedaan en is hij directeur EMEA geworden van het Amerikaanse bedrijf. Toen 3,5 jaar geleden CareerBuilder een meerderheidsaandeel verwierf in het Nederlandse semantische-softwarebedrijf, was ook al afgesproken dat ooit de andere aandelen zouden volgen. ‘Het enige punt was eigenlijk: de timing daarvan’, aldus Mulder.
Heel hard gegroeid
En die timing, die kwam nu op een gunstig moment, blikt hij terug. ‘Dankzij de investeringen die CareerBuilder in ons heeft gedaan zijn we in 3,5 jaar ook 3,5 keer groter geworden. We zijn heel hard gegroeid, presteerden boven verwachting. Daarom is het logisch dat ze nu graag de totale acquisitie wilden afronden. De strategie is dat we zo nog beter kunnen zoeken naar de synergie met andere producten in de CareerBuilder-familie.’
Gedeelde visie
Textkernel ging 3,5 jaar geleden met CareerBuilder in zee vanwege de gedeelde visie, vertelt Mulder. En die gedeelde visie is er volgens hem nog steeds. ‘We wilden destijds als Textkernel ook de Amerikaanse markt op. Dan heb je een paar opties, zoals het zoeken van een externe financier. Dit kwam gelukkig op ons pad. CareerBuilder heeft een grote naam in de VS. Bovendien hebben ze duidelijk als strategie om een softwarebedrijf te zijn, dat ook sterk is in AI. Dat past goed bij ons. Plus: we vonden het team erg leuk. En Jakub en ik kregen volop de ruimte om ondernemend mee te blijven doen.’
‘We wilden destijds als Textkernel de Amerikaanse markt op. toen kwam CareerBuilder gelukkig op ons pad’
Wat Jakub Zavrel nu gaat doen is nog niet volledig duidelijk. ‘Hij blijft voorlopig in elk geval gewoon verbonden aan Textkernel’. Wat Gerard Mulder gaat doen, is wel helder: ‘Ik ben nu verantwoordelijk voor alle operaties die CareerBuilder in de regio EMEA heeft. Alhoewel dat eerlijk gezegd vooral Europa is, en maar een heel klein beetje Midden-Oosten en Afrika.’ Belangrijke rol daarbij is integratie en synergie zoeken van alle onderdelen, waaronder ook Broadbean, groot in multiposting en cv-searchsoftware. ‘Ik ga zoeken hoe we de verschillende producten op een logische manier kunnen verbinden, zodat ze samen waarde kunnen toevoegen aan hetgeen we nu al hebben.’
Integratie met SocialReferral mogelijk
De grootste kans ligt daarbij in het Verenigd Koninkrijk, denkt Mulder. Broadbean is daar bijvoorbeeld al een grote partij, maar Textkernel nauwelijks. En ook wil hij kijken hoe de samenwerking en integratie te verbeteren met SocialReferral, nog zo’n onderdeel van de inmiddels behoorlijk grote CareerBuilder-familie. ‘Ik denk dat wij een heel groot stuk van de softwaretechnologie kunnen verzorgen rondom alles wat zich afspeelt vóór het ATS. Op een logische manier kunnen we bedrijven daarvoor een heel goede workflow bieden.’
‘Juist de Textkernel-technologie kan het verschil maken tussen iets wat goed werkt en iets wat héél goed werkt’
De semantische software waar Textkernel vanouds groot in is, kan daarbij van belang zijn voor zowel sourcing als matching, stelt Mulder. ‘We kunnen straks bijvoorbeeld vanuit één systeem talentnetwerken creëren, zorgen voor distributie van vacatures, recruitmentsites effectiever maken, technologie om te zoeken en matchen aanbieden en daarnaast – met SocialReferral – je eigen medewerkers activeren om ook voor jou te gaan werven. Juist door de Textkernel-technologie kun je dan het verschil maken tussen iets wat goed werkt en iets wat héél goed werkt.’
‘Ongelooflijk inzicht in de arbeidsmarkt’
Daarnaast, en zeker niet onbelangrijk: ‘Dankzij onder meer een samenwerking met Intelligence Group en ons eigen Jobfeed kunnen we ook een dataproduct creëren dat ongelooflijk inzicht biedt in de arbeidsmarkt. Ook dat biedt volgens mij heel veel kansen, in heel West-Europa, maar ook in de VS. Wij hebben zóveel data. Dat geeft ons een enorme voorsprong. Als je het hebt over AI, dan zijn data natuurlijk cruciaal.’
‘Alle drempels om onze groei te versnellen zijn volgens mij nu weggenomen’
In Europa alleen al heeft CareerBuilder nu zo’n 17 verschillende merken, waaronder bijvoorbeeld het grootste jobboard in Griekenland, maar ook vacaturesites in Duitsland, Zweden, Engeland en Frankrijk. Aan Gerard Mulder de taak om vanuit het Amsterdamse Textkernel-kantoor, dat straks wordt omgedoopt tot hoofdkantoor Europa, de synergie tussen al die merken te vinden. De groeiplannen zijn daarbij ‘onverminderd groot’, zegt hij. ‘Ze hebben bij CareerBuilder echt vertrouwen in wat we aan het doen zijn. En alle drempels om die groei te versnellen zijn volgens mij nu weggenomen.’