Het online gedrag van mensen verandert voortdurend. Het web wordt met verschillende apparaten afgespeurd en afhankelijk van verschillende touchpoints kies je voor een specifiek device. Ook in de recruitmentwereld merken we dat het mobiele zoekgedrag en het solliciteren via mobiel aan populariteit wint. Uit ons onderzoek blijkt dat een geoptimaliseerde mobiele recruitmentsite daadwerkelijk beter converteert dan een niet geoptimaliseerde website.
Recruitmentontwikkelingen
In een eerder artikel constateerden we dat het aantal zoekopdrachten in Google met het woord ‘vacatures’ met ruim de helft is gestegen sinds 2008. Een andere trend indicator is de #vacatures die regelmatig in de top 10 van trending topics op Twitter te vinden zijn. Daarnaast hebben ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens één of meerdere tablets. Dit is ruim 10% meer dan een half jaar geleden (bron: webwereld). Ook neemt het mobiele data verbruik toe en draagt de ontwikkeling van het 4G netwerk bij aan de mobiele opmars. Dat mobiel aan terrein wint is duidelijk, maar is een investering in een mobiel geoptimaliseerde website terug te zien in het aantal sollicitanten?
Mobiel vriendelijke website
Veel werkgevers sturen werkzoekenden middels online advertenties naar hun ‘werkenbij’-site. Bij een mobiel geoptimaliseerde website verwacht je dat dit daadwerkelijk meer sollicitanten oplevert, maar is dit ook zo? Het solliciteren op mobiel (tablet of smartphone) kan immers een lastig proces zijn wanneer er niet is ingespeeld op mobiel gedrag. Zo kun je jezelf afvragen of een kandidaat zijn/haar CV paraat heeft op het mobiele apparaat.
Onderzoeksresultaten
Wij hebben uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder 6 eWerving klanten. Bij het duiden van de resultaten is duidelijk onderscheid gemaakt tussen een mobiel geoptimaliseerde website en een niet geoptimaliseerde website. Een niet geoptimaliseerde website is een website die schaalt naar het type apparaat, maar niet mobiel vriendelijk is. Een mobiel geoptimaliseerde website daarentegen is mobiel vriendelijk wanneer de vormgeving en gebruikersroute is aangepast naar het type device. Op basis van geaggregeerde data (6 websites, ruim 220.000 mobiele bezoeken en ruim 2.000 conversies) van 1 augustus tot 10 december, kunnen we uitspraken doen binnen het wervingsdiscipline.
Conversie aanzienlijk hoger
We hebben ons gericht op de gemiddelde conversieratio. Deze ratio is gebaseerd op het aantal voltooide sollicitaties afgezet tegen het aantal mobiele bezoeken van de websites. Uit het onderzoek blijkt dat het conversiepercentage stukken hoger ligt bij de mobiel geoptimaliseerde websites. Namelijk 0,88% bij een mobiel geoptimaliseerde website tegenover 0,04% bij een niet mobiel geoptimaliseerde website. Mobiel geoptimaliseerde websites dragen bij aan het gebruiksgemak van de werkzoekende. De resultaten zijn als volgt:
- Mobiel geoptimaliseerd: 0,88% conversieratio
- Niet mobiel geoptimaliseerd: 0,04% conversieratio
Is investeren verstandig?
Afhankelijk van het absolute aantal mobiele bezoeken en de waarde die je toekent aan een conversie kun je overwegen om in een mobiele website te investeren. Stel dat je 1.000 mobiele bezoeken per maand ontvangt, gaat het om een verwachte toename van circa 9 conversies als resultaat van de geoptimaliseerde mobiele website. Hierbij is dus de vraag of dit de investering waard is, waarbij uiteraard wel mee moet worden genomen dat het een lange termijn investering en toename is. De verwachting is dat de mobiele volumes alleen maar hoger zullen worden.
Jobalerts voor mobiel
Sommige recruiters laten zich weerhouden door deze kosten/baten afweging. De mobiele opmars zal zich echter verder doorzetten, dus wees hiervan bewust en houd hiermee rekening in je strategische plannen. Kortom: wij adviseren de recruitmentwereld zeker te investeren in de mobiele werkzoekende, mits je voldoende rekening houdt met het gedrag en de behoefte. Denk bijvoorbeeld aan het overwegen van jobalerts voor mobiel. Deze functionaliteit is vaak laagdrempeliger dan het doen van een mobiele sollicitatie. In een volgend blog gaan we verder in op dit gedrag en besteden we aandacht aan de kwaliteit van de mobiele gebruiker.
Deze bijdrage is geleverd door Peter van Alphen, senior SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.