Gem. leestijd 5 min  156x gelezen

Generatie Z? ‘Ze zijn heus niet alleen online bereikbaar, persoonlijk contact blijft cruciaal’

Over Gen Z hoor je vaak dat je ze alleen online kan bereiken. En dan bij voorkeur nog via video. Maar niets is minder waar, stellen Marieke van Heek en Emma Agricola in de laatste aflevering van het eerste seizoen van de podcast Werving van A tot Gen Z.

Generatie Z? ‘Ze zijn heus niet alleen online bereikbaar, persoonlijk contact blijft cruciaal’

Ja, natuurlijk zijn de leden van generatie Z ‘digital natives’. Maar dat betekent nog niet dat je ze alleen maar online kunt bereiken, zegt Marieke van Heek, een van de twee hosts die het afgelopen seizoen de podcast Werving van A tot Gen Z hebben gemaakt. ‘Ook Gen Z’ers zijn gewoon graag fysiek aanwezig, bijvoorbeeld tijdens campusbezoeken’, aldus Van Heek, die al jaren ervaring heeft met het werken en werven van jonge professionals. Juist bij zo’n live gesprek en het aangaan van echte connecties kun je als recruiter mensen bereiken, zegt ze. Hiermee is de organisatie van live-events volgens haar nog steeds een zeer effectieve wervingsstrategie.

Ook in eerdere afleveringen van de podcast werd dit belang van authenticiteit en direct contact vaak benadrukt. Bij Schaal X speelden ze hier bijvoorbeeld op in door een button op de website te plaatsen waarmee je direct kunt bellen met een trainee. Deze persoonlijke benadering zorgt voor een echt, onvertekend beeld van de organisatie en wordt zeer gewaardeerd door de jonge professionals. Van Heek: ‘Ze willen het “echte verhaal” horen en daar werken wij op deze manier aan mee.’

De mythe van de digitale generatie

Ook Emma Agricola benadrukt niet te veel te willen vasthouden aan het stereotype dat Generatie Z de ‘digitaal geboren generatie’ zou zijn, en daardoor alles van achter het scherm wil doen. ‘Gen Z’ers willen ook graag offline ervaringen opdoen en niet altijd online moeten reageren’, zegt ze. In de podcastaflevering met Kevin van Houten werd dat bijvoorbeeld treffend verwoord door te stellen dat het digitale aspect weliswaar in hun core zit, maar dat dit niet betekent dat ze allemaal tech-talenten zijn. ‘Het is een enorme misvatting om te denken dat Gen Z alleen maar digitaal te bereiken is. Het is juist belangrijk per individu te kijken waar interesses en talenten liggen. We zijn niet allemaal per definitie tech-experts’, aldus Agricola.

‘Wij van Generatie Z zijn niet allemaal per definitie tech-experts.’

Een eyeopener voor de hosts, en een terugkerend thema in dit seizoen, bleek het belang van community engagement. Belangrijk om te onthouden hierbij is dat er geen community kan ontstaan zonder het aangaan van een dialoog. Dus niet alleen maar zenden, maar ook een continu gesprek aangaan. Agricola: ‘Ik voelde me eventjes called out toen Lieke van der Plas het belang van een dialoog toelichtte. Dat is namelijk iets wat ikzelf nog te weinig doe en dat is doodzonde.’ Het idee is dat door echte gesprekken te voeren en zich kwetsbaar op te stellen, organisaties geloofwaardiger en aantrekkelijker worden voor jonge medewerkers.

Generatie X en de Babyboomers

De terugblik op dit eerste seizoen richt zich overigens niet alleen op Generatie Z. Ook de babyboomgeneratie komt aan bod. Van Heek stelt dat de huidige werkvloeren vaak goed zijn ingericht voor oudere generaties, wat betekent dat specifieke aanpassingen nodig zijn om iedereen effectief te betrekken en te bedienen. Agricola voegt hier aan toe dat ‘de werkvloer een mini-maatschappij is waarin je het met elkaar moet rooien, waarin je alleen met elkaar veel verder kunt komen en kunt innoveren.’ Een boodschap waarmee zij eensgezind het eerste seizoen van de podcast Werving van A tot Gen Z afsluiten. Stay tuned voor het tweede seizoen!

00:00 – Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Wil je meer weten over generaties? Dan is het Werf& Generatiemanagement Event echt iets voor jou. Je leert er wat de generaties belangrijk vinden en hoe je hen het beste kunt bereiken en benaderen. Meer info en tickets vind je op Werf&.

00:33 Reflectie op de Podcastserie – Emma Agricola
Emma: Hey hoi, fijn dat je luistert naar de allerlaatste aflevering alweer van dit seizoen van Werving van A tot Gen Z. And we go out with a bang, zou ik willen zeggen. We hebben een speciale aflevering vandaag.

01:16 Inzichten over het Werven van Generatie Z – Emma Agricola
Emma: Misschien moeten we dat gewoon gaan doen. Dus we gaan elkaar in deze laatste aflevering bevragen op alle vlakken rondom generaties en Gen Z. En ik zou willen beginnen, Marieke, om jou gewoon te vragen wat zijn jouw ervaringen? Wat valt je op in het werken met en werven van generatie Z bij Schaal X waar jij werkt?

02:40 Het Belang van Authentieke Betrokkenheid – Marieke van Heek
Marieke: En zorgen dat we zijn waar de Gen Z’ers zijn en dat we ze live spreken. En vervolgens nodigen we ze ook weer uit bij ons. Dus we gaan niet alleen naar ze toe, we laten ze ook bij ons een echt kijkje in de keuken nemen.

03:06 Uitdagingen en Misverstanden over Generatie Z – Emma Agricola
Emma: Want het is inderdaad een enorme misvatting om alleen maar te denken: oh, ze zijn digitaal geboren. Oh, nou, dan moeten we maar helemaal digitaal gaan.

06:24 Leren van de Podcastgasten – Marieke van Heek en Emma Agricola
Marieke: Wat was nou voor jou de leukste learning uit deze podcastreeks?
Emma: Oeh ja, dat verschilt echt per aflevering had ik wel echt een Eureka-momentje. Maar wat ik een hele leuke vond denk ik is, omdat ik mezelf ook eventjes “called out” voelde in mooi Nederlands. Dat ik dacht, oeh, ja, dat ben ik ook. Dat Lieke eigenlijk het belang van community management, het maken van een dialoog, niet het zenden en het dan laten gaan, benadrukte.

07:59 Opbouwen van een Multigenerationele Werkplek – Marieke van Heek
Marieke: Al in 2007 ben ik gestart met trainingen op het gebied van campus recruitment en toen al was het credo: je bouwt op de campus. Dus je bouwt eigenlijk bij de jonge generatie. Bij de Gen Z’ers, bij de studenten, bij de mbo’ers, et. Zelfs al bij scholieren op de basisschool of middelbare school, bouw je je merk.

10:46 De Rol van Technologie en AI – Marieke van Heek en Emma Agricola
Marieke: En weet je nog onze uitzending over AI en technologie en Gen Z? Wat is jouw visie daarop?Emma: Ik denk dat we soms te makkelijk denken dat alle Gen Z’ers heel goed met AI en tech zijn.

16:06 Slotgedachten en Tips – Emma Agricola
Emma: En als jij nou kijkt, we hebben het natuurlijk met Anouk Starrenburg over werkplezier gehad. Hoe dat verschilt voor de verschillende generaties, hoe dat ook al van persoon tot persoon verschilt, vind ik heel leuk. Zij zegt altijd werkplezier is als een vingerafdruk voor iedereen uniek. Hoe zie je dat binnen Schaal X?

21:07 Conclusie en Toekomstplannen – Emma Agricola en Marieke van Heek
Emma: We vragen natuurlijk altijd naar, heb je nog één tip, trick, tool, ding wat je mee wil geven aan de luisteraar? Wat is dat voor jou?
Marieke: Ja, dat is, laat digitaal soms los.

Lees ook

Meer weten? 

Wil je meer weten over generaties? Dan is het Werf& Generatie event echt iets voor jou! We bespreken onder andere het belang van verschillende generaties op de werkvloer en staan stil bij de meest besproken generatie: de Gen Z’ers. Wat vinden de verschillende generaties belangrijk en hoe kun je ze het beste bereiken en benaderen? Dit zal allemaal aan bod komen tijdens het Generatie event in 2025. Klik hier om je aan te melden. 

Generatie evenement
Marketeerbij Intelligence Group
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners