Lifetime employment bestaat niet meer. Althans, dat lijkt te gelden voor de huidige arbeidsmarktveroverende Generatie Y. Het woord ‘binden’ mag een zichzelf respecterende Recruiter of HR Professional eigenlijk niet meer hardop uitspreken. Want Generatie Y wil zich niet binden. Generatie Y wil werken in een steeds veranderende omgeving.
Twinkeling in de ogen
Dat klinkt problematisch. Om te kunnen groeien als organisatie wil je talent immers langer bij je houden dan een paar jaar. Maar klopt het eigenlijk wel? Ik geloof inderdaad dat er veel generatie Y’ers zijn die nu niet vertrekken omdat er simpelweg geen andere baan te vinden is. Daarentegen zie ik ook dat een groot deel van hen alweer een jaar of tien jaar bij dezelfde werkgever zit. En bij menigeen zie je een oprechte twinkeling in de ogen als zij over hun werk praten, omdat zij echt blij zijn met hun baan. Hoe krijgt een organisatie dat voor elkaar?
Kansen op ervaring
Werk maakt voor de meerderheid van de Generatie Y’ers nog altijd het grootste deel uit van hun dagelijks leven. En dat zal de komende jaren niet veranderen. Maar hoe hard willen ze werken? Hoe kijken Y’ers naar de manier waarop hun ouders hun werkzame leven invullen? Als ik met mensen uit ons vak of met mijn vrienden praat over werk en ambities, dan hoor ik bijna altijd: ‘het gaat om kansen op ervaring’. Maar wat betekent dat dan? Dingen ook fout mogen doen? Vallen en weer opstaan? En met welk vooruitzicht?
Niet de baas, maar de baan
Je hoort vaak dat Generatie Y geen waarde hecht aan autoriteit. Is dat waar? Dat ligt eraan hoe je dat interpreteert. Hoe zouden managers en CEO’s die talent aan zich (of de organisatie?) willen binden zich eigenlijk moeten gedragen? Dat vergt een heel eigen aanpak. Velen gaan uit van de stelling: het gaat om de baan, niet om de baas. Generatie Y heeft gezien dat heel hard werken voor een baas niet betekent dat je dan safe zit. Harde garanties zijn weggevallen. Hoe gaan we hiermee om? Zijn er wel alternatieven in deze tijd? Want uiteindelijk moeten de rekeningen wel betaald worden.
Meer weten over dit onderwerp? In mijn blog geef ik je een aantal ophelderingen over Generatie Y die jou als werkgever een eind op weg kunnen helpen; met antwoorden op vragen en extra toelichting.
Deze bijdrage is geleverd door Merel van Buuren, Projectmanager Recruitment Communications bij arbeidsmarktcommunicatiebureau Campaign Group.