Gem. leestijd 3 min  1725x gelezen

‘Gemotiveerd’ en ‘enthousiast’ in Nederland veruit meest gevraagde soft skills

‘Gemotiveerd’ en ‘enthousiast’ in Nederland veruit meest gevraagde soft skills

In 20 procent van de Nederlandse vacatures wordt gevraagd om een ‘enthousiaste’ kandidaat, in nog eens 9 procent om iemand die ‘gemotiveerd’ is. Daarmee zijn dat veruit de meest gevraagde soft skills van het moment.

Ongeveer 70 procent van alle vacatureteksten in Nederland somt een of meerdere van zulke ‘zachte vaardigheden’ als eis op. Dat blijkt uit een onderzoek van internationale vacaturezoekmachine Adzuna, dat daarvoor in totaal meer dan 5,5 miljoen vacatures in 6 landen bekeek.

adzuna soft skills gemotiveerd

Opvallend is dat tussen die landen behoorlijke verschillen blijken te bestaan. De term ‘gemotiveerd’ komt weliswaar in 4 van de 6 landen in de top-3 voor. Maar ‘enthousiast’, de onbetwiste Nederlandse nummer-1, staat in geen enkel ander land bij de bovenste 3. In Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk worden ‘organisatorische vaardigheden’ daarentegen hoog aangeslagen. En dat is iets wat in Nederland pas op plek 8 komt, met 3,2 procent van alle vacatures waarin dit als eis voorkomt.

Vooral verkoop en zorg vragen om enthousiasme

Vooral in de verkoop en de gezondheidszorg zijn werkgevers op zoek naar ‘enthousiaste’ kandidaten, aldus het onderzoek. In de bouwsector, evenals in de IT-sector, vermelden werkgevers juist ‘resultaatgericht’ relatief vaak als eis aan kandidaten.

Nederlandse werkgevers kennen relatief veel gewicht toe aan de mentaliteit van kandidaten

In vergelijking met andere landen kennen Nederlandse werkgevers veel gewicht toe aan de mentaliteit van kandidaten, aldus de onderzoekers. Dit geldt in mindere mate ook voor Duitsland, waar vacatures vaak vragen om eigenschappen als ‘toegewijd’ (10 procent) en ‘gemotiveerd’ (9 procent). In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zien de onderzoekers juist meer nadruk op management- en sociale vaardigheden.

Nederland vraagt weinig om creativiteit

Verder opvallend: Nederland (3,2 procent), Frankrijk (1,7 procent) en Italië (0,3 procent) kennen een relatief lage vraag naar creatieve medewerkers, terwijl ze zulke creatievelingn in het Verenigd Koninkrijk (7,2 procent) juist veel vaker zoeken. Eenzelfde patroon is te zien bij ‘netwerken’. Dit is een zeer gewilde vaardigheid is in zowel de Verenigde Staten (12 procent) als het Verenigd Koninkrijk (9,8 procent). In landen als Frankrijk, Italië en Duitsland vragen ze daarentegen vrijwel niet naar zulke netwerkvaardigheden.

‘Met goed tijdmanagement kun je bijvoorbeeld echt indruk maken op Italiaanse werkgevers’

Dit is handige informatie voor werkzoekenden die in het buitenland aan de slag willen, reageert Thomas de Schuyter, de Nederlandse country manager bij Adzuna. “Zo kun je bijvoorbeeld echt indruk maken op Italiaanse werkgevers met goede vaardigheden in tijdmanagement, terwijl ze dat in de andere landen veel minder vaak vragen.”

internationaalMeer weten over internationaal werven?

Volg 4 juni in Utrecht de masterclass Internationaal Recruitment bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Tijdens deze masterclass krijg je niet alleen de basics van internationaal werven, sourcen, positioneren en verleiden. Ook delen de deelnemers veel learnings, failures en best practices met elkaar.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners