Een gemiddelde werkzoekende heeft in Nederland 18 sollicitaties nodig voordat er één uitnodiging voor een sollicitatiegesprek uit voortvloeit.
Die 18 sollicitaties blijkt ongeveer evenveel als een werkzoekende in België er nodig heeft voor dat ene sollicitatiegesprek. In Frankrijk zijn daarentegen 21 sollicitatiepogingen nodig voor één gesprek, terwijl in Duitsland maar 10 pogingen al volstaan voor een interviewafspraak, zo meldt recent onderzoek van vacaturesite StepStone.
voor 1 aanbod blijken Gemiddeld 3 sollicitatiegesprekken nodig
En hoeveel van die gesprekken zijn dan vervolgens nodig voordat er daadwerkelijk een baan uit voortvloeit? Dat zijn er gemiddeld zo’n 3 in Nederland, ongeveer even veel als in België, zo blijkt. In Duitsland en Frankrijk blijkt dat gemiddelde echter lager (zo rond de 2) te liggen. Dus, even doorrekenen: na iets meer dan 50 sollicitaties (en 3 gesprekken) moet het in Nederland toch wel gelukt zijn om een baan te vinden. Gemiddeld dan.
Gemiddeld wel vaak reactie op de sollicitatie
Waar Nederland in het vergelijkend onderzoek trouwens relatief goed op scoort, zijn de reacties op de sollicitaties. Zo zegt 35 procent van de Nederlandse respondenten binnen 45 dagen iets te vernemen van de werkgever waar ze hebben gesolliciteerd. In België was dit daarentegen slechts 24 procent, en in Frankrijk slechts 15 (!) procent. Duitsland deed het op dit gebied overigens nog een stuk beter: hier krijgt 52 procent van de sollicitanten binnen 7 weken antwoord.
Recruiters benaderen ook weinig werkzoekenden
Als Europese recruiters zo slecht omgaan met actief werkzoekenden, zouden ze dan zelf beter zijn in sourcen, oftewel: het actief benaderen van mogelijke kandidaten? Nou, ook dat blijkt tegen te vallen, meldt ander recent onderzoek, van de Global Talent Acquisition Monitor (GTAM). Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt wordt namelijk ongeveer 70 procent van de beroepsbevolking nooit aangesproken door een headhunter of recruiter, zo blijkt. En dat terwijl een meerderheid zegt daar wel voor open te staan.
Ondanks de krapte spreken recruiters 70 procent van de beroepsbevolking nooit aan
In Duitsland en Oostenrijk blijkt de actieve benadering van kandidaten overigens het minst voor te komen. Verrassend genoeg worden kandidaten in Tsjechië en Roemenië juist wel vaak benaderd door bedrijven.
En ook veel inzet van bureaus
Nederland blijkt in dit onderzoek trouwens een koploper als het gaat om de inzet van uitzend- en werving- en selectiebureaus. Nergens gaan (actieve) werkzoekenden zo vaak langs een intermediair voor een nieuwe baan als hier. Nederland wordt hierin op de voet gevolgd door Portugal, Finland, België, Spanje en Zweden, terwijl in Duitsland en Frankrijk juist minder dan 10 procent van de werkzoekenden via zo’n bureau aan een baan probeert te komen.
Meer weten over de Candidate Experience?
Op donderdag 6 december organiseert Werf& een Breaking Seminar over hoe je de beleving van de kandidaat kunt verbeteren. Klik hier voor alle informatie.