Bij het werven van nieuwe gemeenteambtenaren hebben personeelsadvertenties op papier verreweg het meeste effect. Inschakelen van het UWV Werkbedrijf of het informele circuit heeft weinig effect blijkt uit onderzoek van het A+O fonds Gemeenten. 92% van de gemeenten werft via personeelsadvertenties in print.
Andere media die door gemeenten worden gebruikt is het plaatsen van vacatures op de eigen website, de interne werving onder de eigen medewerkers en het inschakelen van werving- en selectiebureaus dan wel uitzendbureaus. Volgens de Personeelsmonitor Gemeenten 2009 van het A+O fonds ervaren gemeenten de oude, vertrouwde personeelsadvertentie als het meest effectieve kanaal. Het plaatsen van de vacature op de website van de gemeente en het gebruik van commerciële vacaturewebsites volgen op twee en drie.
Werving erbij doen
Projectmanager gemeentelijke arbeidsmarkt van het A+O fonds, Fred Jansen, is niet verbaasd over de uitkomst. ‘Gemeenten zijn gehecht aan advertenties op papier. Anders gezegd, ze zijn conservatief. Zij die kennis hebben van arbeidsmarktcommunicatie kunnen dan wel anders adviseren, de directeuren – de vacaturehouders – bepalen waar ze de in willen plaatsen.’ Daar komt bij dat personeelsmedewerkers in veel gemeenten werving er vaak bij moeten doen. ‘Uit tijdgebrek grijpen ze snel naar de personeelsadvertentie omdat dat altijd werkte’, zegt Jansen.
Meeste reacties via print
Els Bersma, consulent personeelszaken van Steenwijkerland, onderschrijft de conclusie van het A+O fonds-onderzoek. ‘Wij adverteren zowel in bladen als op websites. Hier is het ook zo dat we op advertenties op papier de meeste reacties krijgen. Via websites krijgen we niet al te veel terug. De verklaring? Voor die advertenties hoef je als lezer minder moeite te doen: je ziet ze en je reageert. Ik bedoel, je hoeft er geen internetpagina’s voor door te worstelen.’
Respons weinig goed gemeten
Jansen betwijfelt of gemeenten wel zo nauwgezet bijhouden op welke advertenties sollicitanten reageren. Nader onderzoek zou dat moeten uitwijzen. In de gemeente Buren gebeurt dat volgens P&O-medewerkster Frieda van Aalst in elk geval. ‘Maar 100 procent waterdicht is zo’n registratie nooit. Je weet niet of mensen niet in eerste instantie via sociale media – wat we ook proberen – zijn getipt, vervolgens op de website kijken en dat dan als bron aangeven. Graag zouden we dat willen weten, maar de capaciteit ontbreekt om dat uit te zoeken’, zegt ze.
Hoe hoger de functie hoe digitaler de respons
Buren blijft verschillende wervingskanalen inzetten, temeer omdat het resultaat bij elke vacature weer anders is. ‘Op de vacature voor receptioniste in het plaatselijke sufferdje kregen we 160 reacties. Diezelfde advertentie op de digitale site Werken in Gelderland leverde welgeteld drie reacties op’, zegt Van Aalst. Maar op twee andere openstaande vacatures, die voor milieuhandhaver en een beleidsmedewerker ruimtelijke ordening, komen weer veel meer reacties via de websites. ‘Onze ervaring is: hoe hoger de functie, des te meer digitale reacties’, zegt ze.
UWV Werkbedrijf levert weinig op
Moeite die gemeenten zich in elk geval beter kunnen besparen, is de inschakeling van het UWV Werkbedrijf. Eén op de zeven gemeenten doet dat, maar het resultaat is volgens het onderzoek nihil. Ook dat verbaast Jansen niet. ‘Vaak gaat het bij sollicitanten uit de bakken van het UWV Werkbedrijf om mensen met gedateerde kennis of om mensen die solliciteren omdat het moet.’
Bron: Binnenlands Bestuur