Gem. leestijd 3 min  50x gelezen

Waarom de gemeente Texel mensen met ‘eilandkracht’ tot zich roept

Texel is geen eiland; het is een wereld vol met mogelijkheden. Met die boodschap roept de gemeente aldaar kandidaten op om bij hen te solliciteren. Hoe kwam die campagne zo tot stand?

Het artikel gaat hieronder verder.

Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie

Je arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan tillen? Werk twee dagen intensief aan je arbeidsmarktcommunicatie tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update je ...

Bekijk event
Lees meer over Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie
Waarom de gemeente Texel mensen met ‘eilandkracht’ tot zich roept

Gemeenten kenden in het eerste half jaar van 2024 een historisch hoog aantal vacatures. Vooral binnen de functiegebieden ruimtelijke ordening/milieu, welzijn/jeugdzorg en bouwkunde/civiele techniek blijft er bij vrijwel alle gemeenten veel vraag naar nieuw personeel. Dus het is sowieso al lastig om aan goede mensen te komen. Maar moet je je daarbovenop eens voorstellen dat je een gemeente bent waar je alleen maar met de boot kunt komen, zoals Texel…

Van de 232 ambtenaren van de gemeente Texel gaan er de komende 5 jaar 34 met pensioen.

En dat terwijl de nood op het eiland hoog is. Van de in totaal 232 ambtenaren die de gemeente Texel nu kent, gaan er de komende 5 jaar maar liefst 34 met pensioen. In de tussentijd neemt het takenpakket van de gemeente juist alleen maar toe. Reden voor een omvangrijke arbeidsmarktcampagne, om meer ambtenaren te werven, onder de slogan ‘Texel roept je’. ‘De grootste ooit‘, aldus de gemeente zelf.

Dubbele uitdaging

‘Met 14.000 inwoners en ruim een miljoen overnachtingen per jaar zijn we een kleine gemeente met een enorme diversiteit aan werkzaamheden’, aldus gemeentesecretaris Esther Wolfkamp, die spreekt van ‘een serieuze uitdaging die vraagt om directe actie om de leefbaarheid en dynamiek van het eiland te waarborgen.’

De gemeente verwacht dat 30% van de vacatures moeilijk vervulbaar worden.

Texel staat volgens haar zelfs voor een dubbele uitdaging: niet alleen groeit dus het aantal gemeentelijke taken, ook vergrijst en ontgroent het eiland in rap tempo. Wolfkamp verwacht dat 30% van de vacatures moeilijk vervulbaar worden. Dat komt ook omdat Texel te maken heeft met specifieke eilanduitdagingen. Daarnaast kampt de gemeente met de beeldvorming rond ambtenarenwerk, aldus de gemeentesecretaris, waardoor veel potentiële kandidaten de gemeente Texel (nog) niet als aantrekkelijke werkgever zien.

Eilandkracht

In de nieuwe campagne benadrukt de gemeente daarom de ‘eilandkracht’ van Texel. In de campagne zien we medewerkers die in hun gewone leven geconfronteerd worden met een uitdaging op het eiland. Een Texelse stem ‘roept’ ze vervolgens om een bijdrage te leveren aan een oplossing. Zo zien we Fabienne die terugkomt van een kitesessie en dan parkeerchaos ziet. En maken we kennis met Tom, die als medewerker gemeentewerken kan meehelpen het eiland mooi en schoon te houden. Ook zien we Richard, die laat zien hoe fijn het is om nooit meer te hoeven stilstaan op weg naar zijn werk, en gewoon op de fiets te kunnen.

‘Om Texel aantrekkelijk te houden, moeten we eerst ons eigen werkgeversmerk versterken.’

‘Met deze campagne willen we kandidaten laten zien dat werken voor Texel dynamisch en betekenisvol is,’ aldus Wolfkamp. De campagne is ontwikkeld op basis van drijfveren van huidige medewerkers. Samen met andere werkgevers op Texel werkt de gemeente binnen het HR Netwerk Texel aan oplossingen voor het arbeidsmarkttekort. Toch ligt de prioriteit nu bij de eigen wervingscampagne. ‘Om Texel aantrekkelijk te houden, moeten we eerst ons eigen werkgeversmerk versterken’, zegt Wolfkamp. ‘Daarom maken we met deze campagne een inhaalslag en interesseren we met deze campagne – die ook Texel in het spotlicht zet – kandidaten voor een functie bij gemeente Texel.’

In de lokale bioscoop

De campagne wordt breed verspreid, zowel fysiek op het eiland als online. Er is een nieuwe website ontwikkeld, en er zijn commercials, abri’s en advertenties in verschillende vormen te zien in onder meer de lokale bioscoop, in kranten, en op social media.

gemeente texel

In het eerste kwartaal van 2024 plaatsten gemeentes voor het eerst meer dan 13.000 vacatures.

Uit de vacaturemonitor van het A&O fonds blijkt dat gemeenten in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst meer dan 13.000 vacatures plaatsten: 10% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2024 waren dat er circa 12.000, nog altijd ‘een historisch hoog aantal’, aldus het fonds. In de specifieke functiegebieden ruimtelijke ordening/milieu en bouwkunde/civiele techniek was de groei in vacatures nog groter, met zo’n 20%.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners