Recruiter Dennis, laten we hem zo noemen, krijgt de vraag van zijn interim-manager Danny om onmiddellijk een vacature uit te zetten. Het gaat om een totaal nieuwe functie. Dennis moet even schakelen. Wat moeten die mensen gaan doen dan? Kent de markt ons wel op die manier? Wat voor mensen zoeken we dan precies? De vragen rollen over zijn tong.
‘Gewoon even Googelen bij onze concurrenten en wat knippen en plakken. Hoe moeilijk kan dat zijn?’
Danny – die Dennis toch al moeilijk verdraagt – zucht eens diep. Hij komt net uit het MT en de vraag naar die nieuwe professionals is enorm. Dat heeft Sales zelf bevestigd. Scoren dus! Nu! ‘Gewoon even Googelen bij onze concurrenten en wat knippen en plakken. Hoe moeilijk kan dat zijn, Dennis?’
Niet de eerste aanvaring
Het is niet de eerste aanvaring tussen de twee. Dennis legt veel eer in zijn werk en staat bekend om zijn persoonlijke benadering van kandidaten. Hij kruipt het liefst in hun huid, maar daar hoeft hij bij Danny niet mee aan te komen, weet hij inmiddels. Danny wil cv’s zien van kandidaten die: enthousiast, flexibel, gepassioneerd, proactief, klantgericht en alsof dit nog niet voldoende is, gedreven zijn.
Kandidaten knippen en plakken hun profiel net zo lang tot ze in die mal passen.
Het probleem is dat de sector zichzelf op deze manier bezighoudt. Kandidaten knippen en plakken hun profiel net zolang tot ze in die mal passen. Dat hebben ze zo geleerd van jobcoaches. Vaak voegen ze nog eraan toe dat ze teamspelers zijn met een creatieve inslag. Dennis kan de cv’s wel dromen. Dat de nieuwe medewerker – als ze die al vinden – het vakgebied op de kaart moet zetten in hun organisatie, wordt maar even vergeten. En dan die vage functietitel. Wat was het ook alweer?
Een hands-on spin in het web
Dennis propt de termen in een tekst en vult ze aan. Voor onze dynamische organisatie, zoeken we een hands-on spin in het web. Geen 9-tot-5-mentaliteit, maar een go-getter die ons motto work hard play hard onderschrijft met kennis van CRM, CRO, CMS, UX, ABM en ABN (Algemeen beschaafd Nederlands). Dat laatste is een grapje van Dennis. Hij kan het niet laten…
‘Voor onze dynamische organisatie, zoeken we geen 9-tot-5-mentaliteit, maar een go-getter die ons motto work hard play hard onderschrijft.’
‘Had ik al gezegd dat ik de kandidaten volgende week wil bespreken in het MT, Dennis?’
‘Dat gaat Dennis nooit lukken, Danny, hadden de teamleden gezegd. Dennis is niet van de vlugge.’
Het was inderdaad een tamme boel bij HR, maar daar zou hij, Danny, wel eens even verandering in gaan brengen.
Maar liefst 10 cv’s
Een week later kijken de MT-leden hem vol verbazing aan als Danny maar liefst 10 cv’s presenteert. Hij vertelt trots: ‘Sinds ik de leiding heb is de afdeling een stuk proactiever, gepassioneerder en klantgerichter. Die 9-tot-5-mentaliteit bestaat niet meer!’
‘Beste Danny, wat zou die persoon aantrekkelijk vinden in de functie en onze organisatie?’
De senior manager – die er vorige week niet bij was in het MT – bekijkt de cv’s die Danny heeft aangeleverd. Ze lijken nogal op elkaar en – belangrijker – er is helemaal geen budget voor deze luchtballon. Hij schraapt zijn keel: ‘Ik denk niet dat de juiste kandidaat erbij zit, Danny. De markt kent ons niet op dit specialisme. Wat zou die persoon aantrekkelijk vinden in de functie en onze organisatie? Zo iemand hebben we nodig.’ (Of niet, denkt hij er achteraan.) ‘Dat zie ik niet terug bij deze – … euh… laat ik het netjes zeggen: verknipte gasten.’
Over de auteur
Ruud Poels helpt organisaties met krachtige content en arbeidsmarktcommunicatie. Hij schrijft bij voorkeur over de subtiliteiten van het vak.
Lees ook van Ruud:
- Elke kandidaat neemt zijn eigen bus naar een baan
- Niet weren, maar werven: wanneer stoppen recruiters nou eens met die knock-out-show?