Kandidaten die online moeilijk te vinden zijn, lopen bij 35 procent van de werkgevers minder kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.
Dat blijkt uit recent onderzoek naar het gebruik van sociale media van CareerBuilder. Het onderzoek vond plaats onder ruim 2.000 Amerikaanse recruiters. Van hen zegt 52 procent sociale media te gebruiken om kandidaten te onderzoeken, significant meer dan de 43% en de 39% die dit in 2014 en in 2013 toegaven.
Niets negatiefs
Volgens Rosemary Haefner, CHRO bij CareerBuilder, zijn recruiters niet specifiek op zoek naar negatieve informatie rondom kandidaten. Sterker nog: 60 procent zoekt juist naar informatie die de kwalificaties van de kandidaat onderstreept, zoals een professioneel portfolio, slechts 21 procent bekent op zoek te gaan naar redenen om een kandidaat níet aan te nemen.
Per industrie en functie
Waar worden de meeste kandidaten gescreend?
- ICT: 76 procent
- Financiële sector: 64 procent
- Sales: 61 procent
- Professional & Business Services: 54 procent
- Productie: 49 procent
- Gezondheidszorg: 49 procent
- Retail: 46 procent
Van de werkgevers zend 35 procent wel eens vriendschapsverzoekjes naar kandidaten. Van hen zegt 80 procent dat die verzoekjes ook positief beantwoord worden.
Ongepaste foto’s
Van de recruiters die toegeven kandidaten op sociale media te screenen, zegt 48 procent dat ze daar wel eens informatie hebben aangetroffen die ervoor gezorgd heeft dat ze iemand níet hebben aangenomen. Dat gebeurde dan vooral om de volgende redenen:
- Provocerende of ongepaste foto’s: 46 procent
- Informatie over drank- of drugsgebruik: 40 procent
- Een kandidaat zei wat negatiefs over een vorig bedrijf of een vorige collega: 34 procent
- Slechte communicatieve vaardigheden: 30 procent
- Discriminerende opmerkingen (over ras, relatie, geslacht, etc.): 29 procentAbout one-third (32 percent), however, found information that caused them to hire a candidate, including:
Professioneel imago
Ongeveer een derde van de recruiters in het onderzoek zegt aan de andere kant informatie te hebben gevonden die ervoor gezorgd heeft dat ze juist wél iemand aannemen:
- De achtergrondinformatie gaf steun aan de kwalificaties: 42 procent
- De persoonlijkheid van de kandidaat bleek een goede match met de organisatie te zijn: 38 procent
- De kandidaat had een professioneel imago: 38 procent
- De kandidaat had goede communicatieve vaardigheden: 37 procent
- De kandidaat bleek creatief: 36 procent
Zo zie je maar weer, sociale media zijn onontbeerlijk in het moderne recruitmentproces. Maar een beetje uitkijken met wat je erop zet kan zeker geen kwaad.