De grootste fout van recruitment? ‘Dat is dat we zeggen dat we mensen gaan selecteren‘, zegt Wander Wierda, oprichter van ‘digital lifecycle agency‘ Loyall. Het werpt een beeld op van stapels sollicitanten, waaruit je als werkgever naar believen een ideale kandidaat naar boven kunt hengelen, en vervolgens de rest na een afwijzing in de digitale vergetelheid kunt achterlaten. Maar die traditionele benaderingswijze past volgens Wierda op geen enkele manier meer bij de arbeidsmarkt van vandaag de dag. ‘Buiten dat het ook niet fair is naar je belangstellenden.’
We zien onszelf niet als marketingbedrijf voor recruitment, maar voor kandidaten.’
Volgens hem gaat het bij recruitment nu niet zozeer om selecteren, maar juist om ‘je organisatie verkopen’, kandidaten verleiden, hen motiveren in het hele proces, van voordeur tot achterdeur. ‘Je wilt een authentieke connectie maken, en met behulp van data mensen op een relevante manier benaderen en hen jou als werkgever laten overwegen. Ik zou het woord “selecteren” dan niet in de mond nemen. We zien onszelf ook niet als een marketingbedrijf voor recruitment, maar als marketingbedrijf voor kandidaten.’
Caraer ziet het licht
Het traditionele ATS past eigenlijk nauwelijks bij die benaderingswijze, constateert Wierda. ‘Het is een stervende dino’, zegt hij. ‘Het gaat nu niet meer om: hoe ga je een vacature uitzetten, en hoe houd je je sollicitanten bij? Wat nodig is, is een full digital solution voor de hele kandidaatreis. Veel partijen hebben nu kort gezegd een ATS voor wat ik wel het blauwe en groene deel van het proces noem, en een CRM voor het gele en rode deel. Maar als je als ATS er over 10 jaar nog steeds wil zijn, zul je moeten veranderen en ook dat gele en rode moeten integreren.’
‘We werden er een beetje hopeloos van dat zo’n systeem nog niet bestond.’
Omdat zo’n systeem momenteel nog niet in de markt bestaat, is Loyall het de afgelopen maanden zelf gaan bouwen, vertelt Wierda. Dat begon ‘uit frustratie’, zegt hij, omdat eigenlijk geen bestaand systeem aan de wensen voldeed, ‘en we daar eerlijk gezegd een beetje hopeloos van werden.’ Maar na maanden zelf developen is het er nu toch van gekomen, zegt hij, en ziet de ATS/CRM-combinatie Caraer het licht. Een recruitmentsysteem waarin de gebruiker volledig vacatures kan beheersen, maar aan de voorkant bijvoorbeeld ook een werkenbij-site kan bijhouden, en verschillende makkelijke marketing automations kan gebruiken.
Veel nog op de roadmap
Het product gaat deze maand live, na uitgebreid testen. Maar er staat ook nog ‘veel op de roadmap‘, aldus Wierda, van het automatiseren van vacatureintakes tot een ingebouwd campagneadvies met (sociale) media. ‘In theorie kun je hiermee binnen 1 uur nadat je een vacature uploadt de eerste kandidaten binnenkrijgen. Het is niet één kerstbal, maar de hele kerstboom met verschillende ballen. Dus geen ATS, geen CRM, maar één geheel recruitmentsysteem.’
‘Dus geen ATS, geen CRM, maar één geheel recruitmentsysteem.’
Een ATS, dat werkt volgens hem best goed als je al actieve sollicitanten binnenkrijgt, en daaruit altijd je ultieme keuze kunt maken. ‘Maar hoeveel mensen solliciteren nog actief? Voilà!’ Er is dus een systeem nodig, zegt hij, waarmee je op een andere, betere manier contact kunt onderhouden met mensen die op een of andere manier in je organisatie geïnteresseerd zijn. Mensen die je content kunt bieden, om hen bij je organisatie te betrekken. Of bijvoorbeeld ook aan interne mensen, om hen betrokken te houden. ‘We willen ook marketing en design inzetten om de achterdeur dicht te houden en retentie te verhogen.’
Over de hele lifecycle heen
Wierda zette Loyall op, samen met compagnon Jan-Hein de Wilde. Aanvankelijk onder de naam SendtoDeliver, maar toen de activiteiten breder werden dan alleen community management voor recruitment, kwam de naam van het overkoepelende moederbedrijf erbij, naast labels als Wilde Amsterdam (voor design), Site.nu (voor development) en Hoox (voor integraties). De focus blijft evenwel onveranderd: het bouwen van een authentieke digitale connectie met allerlei doelgroepen, door de hele lifecycle heen. ‘Het grootste probleem dat wij zien is dat organisaties vaak maar op één aspect van die lifecycle inspelen’, zegt Wierda. ‘Terwijl wij juist al die facetten in samenhang willen zien.’
‘If you don’t dream for the target, you’ll never gonna make it.’
Van inspiration, tot reaction, motivation en activation, oftewel: van design en marketing, tot development en integraties: alles gericht het bouwen en onderhouden van sterke relaties, zodat jouw organisatie op een duurzame manier kan groeien. Wierda: ‘Vaak komt een klant naar ons toe en zegt dan: ik wil graag meer leads hebben. Maar dan gaan wij eerst kijken: wat is het probleem? Welk doel wil je precies halen? We kijken altijd eerst naar de why, en dan pas naar de what. Ik wil namelijk altijd resultaat zien, samen groeien met zo’n ondernemer. Want if you don’t dream for the target, you’ll never gonna make it.’
Activatie aan de achterdeur
Een voorbeeld? Wierda: ‘We kunnen wel een mooie campagne opzetten. Maar als je als organisatie elke week een event hebt waar 500 man op afkomen, waarom zou je dat dan doen? Dan kun je beter dáár beginnen.’ De focus op de achterdeur noemt hij ook zo’n voorbeeld. ‘Als je daar ook sterk inzet op activatie, kun je voorkomen dat je aan de voorkant steeds harder moet gaan trekken.’ Eigenlijk geen enkel bedrijf heeft momenteel alle facetten op orde, constateert hij. ‘Maar meestal zijn er al wel onderdelen op orde. Dat onderzoeken we dan eerst, zodat we daarop voort kunnen bouwen.’
De Big Hairy Audacious Goal van het bedrijf? ‘Dat is: 100 miljoen mensen een authentieke digitale connectie bieden. We willen impact hebben op meer dan 1% van de mensheid’, vertelt Wierda. ‘Dat is ambitieus, maar het geeft wel richting. En ik denk dat je alleen je what goed kunt doen als je je why goed hebt. We willen marketing automation inzetten om connecties op te bouwen. Er zijn veel marketingbedrijven die een goede campagne kunnen opzetten, maar bijna geen die de volledige cyclus in kaart brengen. En dat gaat om veel meer dan recruitment alleen. Juist daarop willen wij ons als growth consultancy onderscheiden.’
Meer weten over Caraer?
Meld je aan voor de wachtlijst.
Caraer