‘Hoe interpreteer jij de wereld van de transport en logistiek?’ Dat is de vraag die centraal staat in een nieuwe campagne van het Sectorinstituut Transport & Logistiek (STL), gericht op de jonge doelgroep. ‘Generatie Z bepaalt in een split second of ze zich kunnen identificeren met een boodschap’, zegt Deniz Alkac, eigenaar van bureau Bruut Amsterdam. En dus is het volgens hem essentieel dat je de taal van een doelgroep speelt wanneer je er een campagne voor wilt maken. ‘We kozen daarom om te werken met veelbelovend regietalent Geerten Harmens. Hij weet als geen ander hoe deze generatie naar content kijkt.’
In de campagne beoordelen jongeren met de snelheid van een swipe wat ze nou wel de moeite waard vinden en wat niet.
Het concept van de nieuwe campagne gaat over de juiste interpretatie van de sector – en juist niet alleen over zenden. Volgens het eveneens betrokken bureau Megawatt draait de campagne om ‘de dialoog met de doelgroep’. In de campagne beoordelen jongeren met de snelheid van een swipe wat ze nou wel de moeite waard vinden en wat niet. In september is de eerste flight gestart met een nieuwe beeld- en campagnestijl.
Het Sectorinstituut Transport & Logistiek (STL) kende al een BBL-wervingscampagne, genaamd Mijn Wereld. De huidige campagne is daar een verdieping en verbreding van, onder meer dankzij de inzet van gamification. Met een interessetest voor ouders en leerlingen, verfrissende fotografie, drie triggerende video’s, snippets, social assests, copy, social advertising én e-mailmarketing wil de beroepsgroep nu de doelgroep bereiken. ‘Megawatt spreekt de taal van onze doelgroep en weet wat hen aanspreekt. We hebben veel vertrouwen in deze samenwerking’, aldus Ruud Polman van STL.
De nieuwe campagne is niet de enige manier waarop de sector met jongeren in contact wil komen.
De nieuwe campagne is een van de vele manieren waarop de logistieke sector in contact wil komen met jongeren met belangstelling voor het vak. Vorige maand haalde STL ook het nieuws met een Logistieke Roadshow, met name voor vmbo-leerlingen, in samenwerking met onder meer influencer Hanwe (die 1 miljoen volgers heeft). De Logistieke Roadshow trok de afgelopen 4 weken langs 100 scholen in Nederland.
Lees ook
- Campagne van de week: de NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Hoe DJI ook voor verpleegkundigen een boeiende werkgever wil zijn (podcast)
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.