Luchtverkeersleiding Nederland lanceerde maandag een nieuwe campagne die niet alleen een wervend, maar vooral ook een sterk selecterend karakter heeft. Aan de campagne is niet alleen een online game gekoppeld, maar ook kunnen veelbelovende kandidaten op 27 april strijden in een heus NK.
Prerecruitment
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) werft jaarlijks zo’n 2000 kandidaten waarvan er uiteindelijk slechts 40 daadwerkelijk de opleiding tot luchtverkeersleider mogen volgen. De Luchtverkeersleiding Nederland ontwikkelde deze campagne in samenwerking met Arbeidsmarktcommunicatiebureau Steam en Strafwerk bouwde de game. Doel van de campagne is gemakkelijker de juiste mensen te werven, maar ook de selectie en het prerecruitment te verbeteren.
Take Control of the Tower
Pakkend onderdeel van de campagne is de nieuwe game, volgens de LVNL een doeltreffend middel om de doelgroep te ter ondersteuning van de reguliere wervingscampagne. De nieuwe game heeft als titel Take Control of the Tower en is geschikt voor smartphones en desktop. Je wordt met een interactieve 360° video direct meegenomen naar de verkeerstoren van Schiphol. Daar kan je direct checken hoe goed je in staat bent de controle te houden over het luchtruim boven Schiphol. Jij bepaalt de vertrek- en aanvliegroutes voor steeds meer vliegtuigen en met steeds nieuwe uitdagingen. De game geeft je een indruk van het werk van een luchtverkeersleider en geeft je tussendoor informatie en ‘weetjes’. Je kan de game spelen op je tablet of via Facebook.
Tim Koppers van Strafwerk : “Dankzij de goede samenwerking met LVNL en de inhoudelijke feedback vanuit luchtverkeersleidingsoogpunt, hebben we deze game naar een hoger niveau kunnen tillen. Het is een unieke kans om met zulke professionals samen te werken. Om het zo realistisch mogelijk te maken hebben we bijvoorbeeld voor het inspreken van de teksten echte luchtverkeersleiders gebruikt. Voor ons was het vooral technisch een uitdaging, om deze game te bouwen. We hebben het zo ontwikkeld dat we vanuit dezelfde code de game kunnen exporteren naar 3 verschillende platforms (iOS, Android en Facebook). We zijn trots op het eindresultaat, wat qua design, techniek en gameplay erg goed is geworden.”
Prerecruitment
De game is inmiddels al een gigantisch succes, hij staat nu al nummer 1 in de categorie Simulation and Adventure binnen de Nederlandse games op de iPad. Aan belangstelling dus geen gebrek, dit toont eens te meer aan dat de game ook bijdraagt aan de doelstelling het prerecruitment te verbeteren. LVNL hoopt hiermee het aantal fans te vergroten, ook van hen die nu nog niet voldoen aan de selectieeisen, maar wellicht in de toekomst wel.
Preselectie met Nederlands Kampioenschap
Van 2000 kandidaten uiteindelijk uitkomen op 40 aanname is een intensief proces. De campagne speelt hierop in door te sturen op preselectie. Uiteraard door al direct via de website en de game informatie te bieden aan geïnteresseerden over de eisen en inhoud van de functie. Maar aan de nieuwe campagne is ook een ludieke actie gekoppeld: een officieel Nederlands Kampioenschap.
Neusje van de zalm
Op 27 april kunnen kandidaten met de hoogste scores in de online game in een live kampioenschap strijden om de titel ”Nederlands Kampioen Take Control of the Tower”. Het kampioenschap biedt dus alleen plaats aan de echte uitblinkers. Bovendien moeten alle deelnemers voldoen aan de officiële toelatingseisen voor Luchtverkeersleider: minimaal vwo of een propedeuse hbo en bent niet ouder dan 26 jaar. Hierdoor hoopt de Luchtverkeersleiding Nederland het neusje van de zalm eenvoudiger aan te kunnen trekken.
” Dit is echt een mooi voorbeeld van gamification in arbeidsmarktcommunicatie. We zijn erg trots op het resultaat dat we met LVNL en Strafwerk hebben neergezet. Deze game is goed voor de jobbranding en is ook een vorm van pre-recruiment .Via de Nederlandse Kampioenschappen kunnen jongeren mogelijk zelfs de eerste stap maken naar het echte werk..” aldus Hans Kroonen, directeur client services van Steam.