Gaan de Zalando-broers nu ook recruitment op zijn kop zetten? Carv hoopt van wel

Ze brachten Zalando en HelloFresh al tot grote hoogte. Nu doen de broers Samwer ook mee in de grote 10 miljoen-investering in het Nederlandse Carv. Wordt dit dé A.I.-partij die recruitment echt op zijn grondvesten zal laten schudden?

Peter Boerman Op 06 juni 2024
Gem. leestijd 4 min 170x gelezen
Deel dit artikel:
Gaan de Zalando-broers nu ook recruitment op zijn kop zetten? Carv hoopt van wel

Het heeft een beetje een aanloop gehad. Eind 2022 begonnen ze al met hun idee om de A.I.-revolutie ook in de recruitmentwereld te laten plaatsvinden. Vanaf maart dit jaar kreeg het concreet vorm in de lancering van Carv. En deze week mogen Barend Raaff (48, links op de foto) en Matthijs Metzemaekers (35, rechts) bekend maken dat ze 10 miljoen dollar hebben opgehaald met hun nieuwe start-up waarmee ze ‘zero admin’ beloven aan recruiters. En dat onder meer bij Global Founders Capital, het investeringsfonds van de Duitse Rocket Internet-broers Samwer, bekend van onder meer Zalando en HelloFresh.

‘Dit is nog 3 jaar een blue ocean-markt, waarin de grote instituten van de toekomst worden gestart.’

Raaff en Metzemaekers kennen elkaar van assessmentleverancier Harver, dat ze eerder samen tot grote hoogte wisten te brengen, en in 2021 aan Outmatch wisten te verkopen. Nu staan ze voor hun volgende missie: de hele ‘recruitment life cycle’ automatiseren, van het schrijven van vacatureteksten, het doorploeteren van cv’s tot het samenvatten van sollicitatiegesprekken. ‘Wij zijn én een techbedrijf, én kennen de markt al meer dan 10 jaar’, aldus Raaff, tegen MT/Sprout. ‘Die voorsprong moeten we uitbuiten. Want dit is de komende 3 jaar nog een blue ocean-markt, waarin op dit moment de grote instituten van de toekomst worden gestart.’

Vanaf het vakantieadres

Raaff vertelt het na de verkoop van Harver eerst een tijd rustig aan te hebben gedaan, tot zijn voormalig compagnon hem vanaf zijn vakantieadres belde. ‘Hij zei: ik verveel me, zullen we iets nieuws gaan bedenken? Toen zijn we bij wijze van spreken met een blanco vel papier begonnen. Waar zien we de grootste bewegingen in de markt, rond welk nieuw concept kunnen we een bedrijf bouwen? Het was al snel duidelijk dat het iets met A.I. zou gaan worden, maar ChatGPT was toen nog niet doorgebroken.’

Barend Raaff

‘We zijn bij wijze van spreken met een blanco vel papier begonnen.’

Nu dat wel het geval is, gaat het ook ineens hard met recruitment, ziet hij. ‘We zijn echt in een nieuw paradigma beland.’ De gestructureerde inzet van A.I. leverde de eerste klanten al een flinke tijdsbesparing op, claimt Raaff. ‘Je zet het aan, en de volgende dag heb je geen administratief werk meer en krijg je 30% van je dag terug.’ Maar de ambities gaan verder dan alleen de administratieve rompslomp in recruitment verhelpen. ‘Denk aan matching, waarover we met Harver veel hebben geleerd. De juiste kandidaat voor een job vinden lukte toen alleen met gestructureerde data, nu kun je alles vragen wat je wilt.’

Groene plinten

Vergelijk het met Funda, legt hij uit. ‘Als je daar nu zoekt op ‘hoge plafonds, groene plinten en zwarte stopcontacten’ komt er niks boven, terwijl de informatie er wel degelijk is. Alleen: wie gaat al die foto’s navlooien op die groene plinten?’ Een stap verder nog gaat A.I. die met sollicitanten communiceert. ‘Door gebrek aan kwaliteit werd tot nu toe niemand gelukkig van praten tegen de computer. Maar als je zorgt dat de dialoog levensecht is, en de beller zonder pauzes de juiste antwoorden krijgt op vragen over een vacature, ontstaat een nieuw paradigma. Dan is het best fijn om om 1 uur ‘s nachts alles te kunnen vragen wat je wilt weten.’

‘Als de dialoog levensecht is, en de beller zonder pauzes de juiste antwoorden krijgt, ontstaat een nieuw paradigma.’

Met de nu opgehaalde miljoenen wil Carv de komende jaren zijn product doorontwikkelen en onder meer marketing in de VS gaan opzetten. ‘We praten vaak op abstract niveau over de toekomst van A.I. in recruitment. Met Carv maken we het tastbaar’, belooft Raaff. ‘Recruiters in staat stellen om de taken die zij niet zouden moeten uitvoeren aan Carv te delegeren, is een eerste stap naar een realiteit van geïntegreerde A.I. Een stap die direct voordelen oplevert en tegelijkertijd de deur opent naar een fundamentele nieuwe manier van werven in een later stadium.’

Optimale synergie tussen recruiter en A.I.

Over dat latere stadium zegt medeoprichter Matthijs Metzemaekers: ‘In de komende jaren zal A.I. ieder stadium van het recruitmentproces beïnvloeden. In een mensgericht proces zoals recruitment is het vinden van de balans tussen mensen en A.I. cruciaal. Met Carv werken we aan een realiteit waarin er optimale synergie is tussen recruiter en AI. Waarbij elk de taken op zich neemt waarin ze uitblinken en elkaar versterken in het uitvoeren daarvan.’

Matthijs Metzemaekers

‘We zien veel nieuwe A.I.-platformen ontstaan, maar we denken dat er maar een aantal winnaars gaat zijn.’

De Eindhovense techrecruiter TMC is in elk geval al een van de eerste grote klanten. ‘We zien veel nieuwe A.I.-platformen ontstaan die bedrijven gaan helpen om veel autonomer te werken, maar we denken dat er maar een aantal winnaars gaat zijn. Daarom investeren we nu door’, aldus Metzemaekers in Quote. ‘Recruiters veel tijd besparen is de dagelijkse propositie. Vanuit daar kunnen we hopelijk steeds meer taken naar ons toetrekken.’

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners