Telefoneren is een substantieel onderdeel van het werk van een recruiter. Maar juist deze beroepsgroep blijkt zich niet zo goed te gedragen aan de telefoon…
Volgens onderzoek van telecombedrijf 4Com geeft 87% van de werknemers in HR en recruitment in Groot-Brittannië toe dat ze slechte manieren hebben als ze iemand bellen. Dat geldt bijvoorbeeld voor eten en drinken tijdens het telefoneren (16%), maar ook: door de ander heen praten, mompelen of simpelweg mededelen dat ze geïrriteerd zijn. Het meest schuldig zijn recruiters aan mensen op speaker zetten, terwijl ze ondertussen bezig zijn met iets anders (22% van de ondervraagden).
16% van de recruiters geeft toe te eten en drinken tijdens het bellen
Met hun slechte manieren ‘verslaan’ recruiters en HR-medewerkers andere beroepsgroepen als media-, pr- en marketingmedewerkers (85% geeft slecht gedrag toe), advocaten en juristen (82%), en dokters en tandartsen (81%).
Wat vinden recruiters zelf irritant?
Aan de recruiters is ook gevraagd wat ze zelf irritant telefoongedrag vinden. Dan is de top-5:
- Iemand die harde muziek in de achtergrond speelt (58%)
- Iemand die ondertussen met een derde persoon doorpraat (38%)
- Een kandidaat die te zacht spreekt (36%)
- In de wacht gezet worden (33%)
- Iemand die eet en drinkt tijdens het bellen (29%)
Als ze zulk gedrag tegenkomen, dan zegt 16 procent van de recruiters meteen de telefoon neer te leggen, zonder nadere uitleg. Ongeveer 60 procent zegt echter in zo’n geval de gesprekspartner te onderbreken en de irritatie over te brengen.
Aan de bel getrokken
Vanwege de vele slechte manieren trekt telefoonprovider 4Com aan de bel. Hun advies? Zorg dat je goed voorbereid aan een telefoongesprek begint, articuleer duidelijk en zet een opgewekte toon op als je iemand telefoneert. Dan kan de kandidaat in elk geval niet afknappen op jouw ongemanierdheid…
Zelf een leuk idee voor Funny Friday?
Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!