Als het gaat over de platformeconomie, dan kun je wel stellen dat Wout Withagen (1980) er vroeg bij was. Al 15 jaar is hij er op een of andere manier bezig met online marktplaatsen, eerst als een van de oprichters van Werkspot, later via concepten voor onder meer YoungCapital, en Centraal Beheer. Hij schreef er twee jaar geleden zelfs een boek over, samen met mede-ondernemer Joost Gielen: Bouw een succesvolle online marktplaats.
‘Zorg dat je iets vindt dat jij beter kunt dan anderen, en dat je dat vervolgens ook ownt.’
De belangrijkste les die hij in al die tijd heeft geleerd? ‘Dat je met techniek het verschil niet maakt’, zegt hij. ‘Bij platformen, en eigenlijk bij de ontwikkeling van vernieuwende digitale diensten in het algemeen, gaat het erom dat je dat doet vanuit dat ene onderscheidende dat jouw bureau beter doet dan anderen. Als je dát weet te vinden en ownt, geef je werkgevers en flexkrachten een overtuigende reden om specifiek voor jouw merk te kiezen.’
KlusCV
Het is die boodschap die hij ook 5 april zal verkondigen, als hij te gast is als spreker op Bureaurecruitment Live, het jaarlijkse evenement voor bureaurecruiters. De CEO van ‘innovatieversnellers’ Freshheads gaat dan in op hoe je een onderscheidende niche vindt, iets dat past bij het specifieke DNA van jouw bureau. Ook vertelt hij dan over het succes van YoungOnes, het flexplatform dat 5 jaar geleden is ontstaan onder de vleugels van YoungCapital, maar in 2021 al een recordomzet boekte van 38 miljoen euro, en het aantal gewerkte uren van aangesloten freelancers met 427% zag toenemen tot maar liefst 1.861.420, oftewel: meer dan 1.000 manjaren.
Flexplatform YoungOnes wist in 5 jaar tijd een jaaromzet van 38 miljoen euro op te bouwen.
Via dat platform is hij sinds begin dit jaar ook betrokken bij bijvoorbeeld KlusCV, het initiatief van Martijn Arets om met 4 online platformen in de kluseconomie (YoungOnes. Charly Cares (oppas), Roamler (bouw en installatie) en schoonmaakplatform Helpling) een document te maken dat de in totaal meer dan 50.000 aangesloten platformwerkers gratis en vrijwillig moet helpen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Met één druk op de knop kunnen zij hun eigen KlusCV downloaden: een gevalideerd bewijs van werkervaring via de platformen.
‘De rek is er nog niet uit’
Hoewel Withagen veel kansen ziet voor digitale platformen in de flexbranche, weet hij ook dat ze ‘slechts’ een middel zijn. ‘Het is belangrijk om verder te kijken dan je traditionele dienstverlening en kansen te spotten om je bestaande aanbod te verrijken, de potentiële markt te vergroten of bestaande klanten extra service en gemak te bieden. Platformen zijn zeer geliefd bij zowel werkgevers als flexkrachten, maar er zijn ook andere vormen van vernieuwende digitale diensten.’
‘Platformwerk is een innovatie die niet meer zal weggaan.’
De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) schreef in 2020: ‘Platformwerk is een innovatie die niet meer zal weggaan. Met de doorontwikkeling van platformtechnologie ontstaan nieuwe kansen, en zet de groei en impact van deze innovatie nog verder door.’
Dat merkt Withagen ook nog steeds. Hij vertelt bijvoorbeeld over de zelflerende algoritmes die YoungOnes hanteert, en die zorgen voor steeds betere matching. ‘Het begon heel straightforward met matching op regio. Maar nu de volumes toenemen, zien we bijvoorbeeld dat sommige mensen graag op zaterdag werken. Dan kunnen we ook het aanbod daarop afstemmen. Op basis van iemands gedrag, niet op basis van een cv of een vragenlijst of zo. Zo krijgen we klussen sneller gevuld. Dat is fijn voor zowel opdrachtgever als freelancer.’
Prettige wedstrijd
Hij wil maar zeggen: in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is een online platform eigenlijk onverslaanbaar. Al is kennis van een bepaalde branche wel onmisbaar, benadrukt hij. ‘Als je bijvoorbeeld iets in de zorg wil opbouwen, maar je weet niets van die sector, dan wens ik je een prettige wedstrijd. Maar als je weet hoe de hazen lopen, kun je aan beide kanten de behoeftes inschatten, en kun je veel beter een passend aanbod maken.’
‘Als je weet hoe in een branche de hazen lopen, kun je veel beter een passend aanbod maken.’
De ‘kracht van platformen, en de schaal die ze kunnen ontwikkelen’, het is een fascinatie die Withagen de afgelopen 15 jaar niet meer heeft losgelaten. Waarbij aan de ene kant de snelheid en gemak van groot belang zijn, maar aan de andere kant ook de betrouwbaarheid en bijvoorbeeld transparantie in pricing, zegt hij. En denk ook aan de reviews, die veel waarde toevoegen, ook in de wereld van recruitment.
‘Werving en selectie is gebouwd op matching, waarbij we elkaar het liefst in de ogen kijken. Het nadeel daarvan is echter: dat is niet zo schaalbaar. In mijn ogen kunnen persoonlijk contact en een platformen binnen een bureau dan ook prima naast elkaar bestaan. Bij de complexere vraagstukken biedt een recruiter of intercedent precies de vakkundige begeleiding die nodig is, terwijl je de meer panklare klussen selfservice via een platform kunt matchen.’
Mindshift nodig
Willen platformen in de arbeidsbemiddeling écht doorbreken, dan is nog wel een mindshift bij werkgevers nodig, benadrukt hij. ‘Er wordt bijvoorbeeld nog veel in vacatures gedacht. Terwijl veel activiteiten ook goed zijn op te delen in deelopdrachten. Denk aan een aannemer in de bouw. Die heeft vaak het liefst zijn eigen personeel. Maar daar zit veel traditioneel denken bij. Waarom zou je niet gewoon uitgaan van één plek waar de aannemer kan zeggen: dit is het project, zorg maar dat het gedaan wordt?’
‘Er wordt nog veel in vacatures gedacht, terwijl veel activiteiten goed zijn op te delen in opdrachten.’
Maar door de ontwikkeling van zo’n “opdrachten-economie” hebben platformen wel de wind steeds meer in de rug, denkt Withagen. Maar, zo onderstreept hij nogmaals, denk vooral niet dat je hier het verschil kunt maken met technologie. ‘Ik vergelijk het altijd met het uitzendstraatje van weleer, waarbij alle uitzendbureaus in dezelfde straat zaten, met vrijwel dezelfde etalage. Dan kun je dus alleen nog maar op prijs concurreren. En dat wil je niet. Zo is het ook met de platformen. Je moet zo’n platform opzetten rondom een unieke waarde van jouw bureau, dan kun je bijvoorbeeld ook een community eromheen bouwen. Juist in dat differentiëren moet je heel scherp zijn, vind ik. Je moet je eigen saus eroverheen doen. En dan liggen er nog heel veel kansen, daar ben ik van overtuigd.’
Meer weten?
Op 5 april vertelt Wout Withagen tijdens zijn keynote meer over de potentie van flexplatformen (zoals dat van YoungOnes), tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live. Schrijf je hier in: