Fraude en niet-bestaande AI-sollicitanten vormen enorme uitdagingen voor de wervings- en selectiebranche

Adam Stafford, CEO van Recruitics (een AI-gedreven platform voor talentwerving en -conversie), deelt zijn grootste zorgen over de recruitmentindustrie met Serge en Shelley van de toonaangevende wereldwijde recruitmentpodcast “The Recruitment Flex“. Hij benoemt fraude en (nep) AI-sollicitaties als een van de grootste uitdagingen in onze branche.

Geert-Jan Waasdorp Op 16 augustus 2024
Gem. leestijd 3 min 327x gelezen
Deel dit artikel:
Fraude en niet-bestaande AI-sollicitanten vormen enorme uitdagingen voor de wervings- en selectiebranche

In minuut 21 wordt duidelijk gesproken over het onderwerp, waarbij hij zich positioneert als een van de eerste klokkenluiders. Adam bespreekt fraude en nieuwe sollicitatietools.

De tsunami van nepsollicitaties en ‘ghosting’ in de wervingswereld

Adam bespreekt fraude en nieuwe AI-sollicitatietools die door kandidaten worden omarmd. Tegenwoordig, en we staan nog maar aan het begin, kunnen grote aantallen sollicitaties worden ingediend zonder enig filtermechanisme. Dit kunnen volledig valse, door AI gecreëerde kandidaten en sollicitaties zijn. In dit geval bestaat de kandidaat niet en is er sprake van fraude. Het is een lucratief verdienmodel waarbij fraudeurs per sollicitatie verdienen en betaald worden via CpC- (Cost per Click) en CpA-modellen (Cost per Acquisition). Door alle klikken van de ene aggregator naar de andere, raken de frauduleuze sollicitaties vermengd met de normale en ‘minder frauduleuze’. In de film ‘The Big Short’ legt Anthony Bourdain uit hoe dit werkt met hypotheken. In de werving en selectie gaat het op dezelfde manier.

De andere, ‘minder frauduleuze’ variant komt van bestaande kandidaten die AI-tools gebruiken om namens hen te solliciteren. Dit kan meer dan 100 keer gebeuren voor één sollicitant, zonder dat de persoon die de tools gebruikt weet waar hij/zij precies heeft gesolliciteerd. Tools zoals Sonora en AIApply, evenals 80+ andere tools, faciliteren dit proces. Dit is meer een teken dat de kandidatenmarkt aan het veranderen is. Werkgevers en bureaus zouden de kandidaten beter moeten begrijpen en tegemoetkomen aan hun behoeften. Dit betekent niet het afdwingen van tijdrovende en kandidaat-onvriendelijke formulieren van systemen zoals SAP SuccessFactors en Workday, maar juist het vereenvoudigen van het sollicitatieproces.

Er moet een oplossing komen voor het herhaaldelijk invullen van formulieren. Nadat een kandidaat heeft bewezen dat hij/zij bestaat, zou deze niet telkens opnieuw alle standaardformulieren moeten invullen bij elke sollicitatie. Gelukkig gaan ontwikkelingen zoals CVwallet, Velocity Network, SkillsCV, Work-ID en Indeed al die kant op, maar we moeten dit proces versnellen. Het voelt als het bouwen van een zandkasteel om de markt te beschermen tegen een tsunami van kandidaten. Werkgevers en eerlijke, geschikte kandidaten zullen onder deze ontwikkeling lijden. Bureaus zouden een nieuwe industriestandaard moeten creëren om zichzelf en de kandidaten te beschermen.

Sommigen luiden de noodklok, terwijl anderen stil blijven

Fraude en AI vormen serieuze problemen die de hele vacaturesite-industrie bedreigen, evenals iedereen die geld verdient aan sollicitanten. Indeed en LinkedIn spreken er niet openlijk over, maar beiden bewegen richting meer validatie in het wervingsproces. Een van hun belangrijkste drijfveren daarvoor is, zoals marketeers zouden zeggen, het bieden van een veilige omgeving voor kandidaten om werk te zoeken. Dat kan waar zijn, maar het bestrijden van fraude en crimineel gedrag is een andere belangrijke reden. Ik vermoed dat we geschokt zouden zijn als we de echte cijfers kenden, zoals het geval waarbij 400.000 nepprofielen op LinkedIn werden gecreëerd door twee Amerikaanse bedrijven.

Meer weten?

Na de explosie van ‘fake applicants’ en ‘cv-inflatie’ hebben nu werkgevers en bureaus veel last van scamming waarbij oplichters aan de haal gaan met de persoons- en bedrijfsnamen van recruiters. En dit is slechts het topje van de ijsberg. Hele recruitmentsites worden nagebouwd, infiltratie in ATS- en HR-systemen vindt plaats, tot en met zetbazen die (tijdelijke) werknemers plaatsen binnen organisaties. Meer weten? Op 15 oktober 2024 organiseer Werf& de Conferentie “Integriteit, security en risicomanagement in recruitment en inhuur“.

Bekijk het programma

 

Lees ook

Deel dit artikel:

Geert-Jan Waasdorp

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai
Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners