Een ‘normaal’ jaar. Na een ‘heel extreem’ jaar. Zo omschrijft Frank Roders 2023 voor ‘zijn’ Compagnon. ‘Na corona was er een enorme inhaalslag op de arbeidsmarkt, waardoor de vraag naar recruiters absurd hoog was. Daarvan was afgelopen jaar geen sprake meer. Maar eigenlijk was het nog steeds een heel goed jaar. Ik geloof echt dat op lange termijn de arbeidsmarkt nog steeds krap is. Per saldo gaan we volgens mij dan ook van chaos in coronatijd naar keihard herstel daarna, naar nu een fase van normalisatie.’
‘Ik geloof echt dat op lange termijn de arbeidsmarkt nog steeds krap is.’
Als branche ‘mogen we daar blij mee zijn’, aldus de oprichter van het bureau dat komend jaar officieel zijn 24-jarig bestaan viert. Het levert de kans op om te gaan werken aan verbetering van de processen, in plaats van alleen maar in alle paniek te kijken waar ‘de handjes’ vandaan te halen. Processen strakker trekken, de candidate experience zo goed (en persoonlijk!) mogelijk maken, technologie implementeren; er is volgens Roders voor iedereen in het recruitmentvak nog genoeg te doen.
Stabiliteit
En met name in het mkb (tot ongeveer 1.000 medewerkers) ziet hij volop kansen om verbetering aan te brengen. Al is dat voor die organisaties zelf vaak moeilijk, beseft hij. ‘Dat krijg je met 1 of 2 recruiters eigenlijk niet opgelost.’ Vandaar dat hij juist ook voor zulke partijen de oplossing ziet in Recruitment Process Outsourcing, kortweg: RPO.
‘Bij veel organisaties staat ook op de HR-afdeling de achterdeur volop open. En bij recruitment helemáál.’
‘Bij veel organisaties staat ook op de HR-afdeling de achterdeur volop open. En bij recruitment helemáál. Het is echt een wonder als je iemand een heel jaar aan je kunt binden. In een normale situatie is een recruitmentafdeling eigenlijk altijd instabiel. RPO kan dan stabiliteit en continuïteit bieden. Plus: je verzekert je hiermee van de nieuwste technologie, en de meest recente inzichten in hoe je een efficiënt proces inricht. Met alle facetten: van recruitment marketing automation tot sourcing. En het is ook nog eens schaalbaar naar de behoefte van je organisatie, dus je houdt hiermee ook de kosten onder controle.’
Meer dan handjes
RPO moet trouwens niet alleen ‘recruitment-handen leveren’, benadrukt hij. ‘Dat kunnen organisaties heus zelf ook wel regelen. Waar de meerwaarde volgens mij vooral in zit is technologie en uitgekristalliseerde processen. Daarmee kun je optimalisatie van begin tot eind realiseren. Zodat je de instroom van zo’n organisatie structureel op orde brengt.’
‘Gechargeerd gezegd: door 2 of 3 RPO-recruiters in te zetten, kun je voorkomen dat je 200 of 300 externen nodig hebt.’
Het kan volgens hem een té sterke afhankelijkheid van dienstverleners en bemiddelaars voorkomen. ‘Een beetje gechargeerd gezegd: door via een RPO 2 of 3 recruiters in te zetten, kun je voorkomen dat je 200 of 300 externen nodig hebt. Goed recruitment, en zorgen dat je verloop niet al te hoog wordt, is de beste methode om je organisatie op peil te houden.’
2024
Vraag hem naar de plannen van Compagnon voor 2024, en hij houdt zijn kaarten voor de borst. ‘We willen ook nog wel wat verrassing houden’, zegt hij. Maar hij benadrukt wel: ‘Dit is volgens mij hét moment om te gaan nadenken over hoe je je recruitment regelt. Hoe goed bedoeld ook, met 0 tot 3 recruiters lukt het een organisatie eigenlijk nooit om helemaal up-to-date te blijven, en te zorgen voor een stabiele instroom. Dan moet je dus naar andere oplossingen zoeken.’
‘Hoe goed bedoeld ook, met 0 tot 3 recruiters lukt het een organisatie eigenlijk nooit om helemaal up-to-date te blijven.’
Maar let wel, benadrukt hij: je moet niet alleen aan RPO denken om zo ‘makkelijk’ aan de nieuwste technologie te komen. Want hoe nuttig ook, daarvan mag je nooit alleen wonderen verwachten, onderstreept hij. ‘A.I. maakt op zich nooit het verschil. Recruiters die A.I. kunnen hanteren wél. Daar moet je als recruiter dus in mee. We zoeken recruiters die het leuk vinden zoals het wordt, en dat is niet per definitie zoals het was. Daar hoort A.I. bij. Al zal het uiteindelijk vooral blijven draaien om aandacht en empathie, zoals ook iemand als Steven van Belleghem zegt. Je maakt nog altijd het verschil met het zijn van een echte compagnon van je klant én je kandidaat. En dat wordt alleen maar sterker, daar ben ik van overtuigd.’
Meer lezen?
Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!