Het global employer brand van OLX spreekt vanuit het hart van de organisatie, waarbij de producten een verhaal vertellen over OLX als werkgever. Lees de hele case van PROOF die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.
Case PROOF
Omschrijving van de case
OLX is een merk met een missie: mensen rond de wereld met elkaar in contact brengen om van elkaars producten en diensten te genieten. Inmiddels is OLX uitgeroepen tot de grootste marktplaats na eBay met per maand 260 miljoen gebruikers uit 40 landen. Hoe help je zo’n dynamisch bedrijf om de grootste talenten aan zich te binden? Met een employer brand concept dat net zo tot de verbeelding spreekt als OLX zelf.
Een echt employer brand spreekt vanuit het hart van de organisatie. Daarom vertrok PROOF vanuit de unieke cultuur van OLX. Medewerkers zijn pioniers. Hun ondernemerschap is sterk bepalend voor het succes van het bedrijf. De basis voor een sterk employer brand was daarmee snel gelegd. De rode draad: Empower yourself. Improve the world.
Zo’n doelgroep met een creëer-je-eigen-werkelijkheid-mentaliteit vraagt om een bijzondere campagne. PROOF bouwde een communicatiesysteem rond de producten die via OLX worden gekocht en worden verkocht. Ze vertellen een verhaal over OLX als werkgever, voor wie een ondernemende geest heeft. Zie je slechts een bureaustoel of zie jij een plek naast de CEO? Zo ontstond een toolkit die per land en per functie steeds verrassend ingevuld kan worden.
Alle uitingen leiden potentiële kandidaten naar de career hub joinolx.com. Via de career hub krijgen ze een inkijkje in OLX als organisatie en als werkgever. Ook de sociale media van OLX (Instagram, LinkedIn) zijn naadloos in de hub geïntegreerd. Achter de hub huist een intelligent applicant tracking system om kandidaten op te volgen.
Wat was de impact van de case?
Act global, think local
Het nieuwe employer brand wordt met enthousiasme geïmplementeerd. Nieuwe aanvragen uit verschillende landen laten zien dat het concept zich gemakkelijk laat doorvertalen naar de verschillende wervingsdoelgroepen en de verschillende landen. Zo worden nieuwe toolkit-items ontwikkeld die bijvoorbeeld inspelen op insights van Engineers in India. Of de landmarks van Berlijn om bij de strategische doelgroepen het OLX kantoor in Duitsland op de kaart te zetten. Al deze toolkit items verleiden potentiële kandidaten naar de career hub van OLX die al miljoenen bezoekers heeft gehad.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
‘Empower yourself. Improve the world.’ spreekt over de unieke cultuur van OLX. Een cultuur waarin medewerkers pioniers zijn, waarin zij het succes bepalen en carrière maken. Bovendien dragen de medewerkers bij aan een betere wereld: OLX creëert met de uitwisseling van producten en diensten win-win situaties tussen mensen en moedigt zo hergebruik van uiteenlopende producten aan. Deze combinatie van cultuur en ‘purpose’ maakt OLX als global tech organisatie en als werkgever zo bijzonder. Van dit ondernemerschap heeft PROOF gebruik gemaakt door een toolkit te ontwikkelen die alle 40 landen zelf kunnen personaliseren en kunnen aanpassen aan de lokale behoeften. Daarmee is een flexibel, internationaal en schaalbaar employer brand ontwikkelt dat een top-of-mind positie onder haar doelgroepen creëert. Van graduates tot professionals. Met een achtergrond in ICT, Marketing, Customer Service, Management en Finance.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
PROOF
Account: Sascha Becker en Wenda Bolink
Creatie: Ben Wickham, Krijn van Duijvenbode, Joost Meijer, Martijn de Vreeze en Bart Corré
OLX
Mark Jacobs, João Ricardo Silva, Pieter Schaffels
Ook kans maken op een Werf& Award?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.