Gem. leestijd 2 min  560x gelezen

Message in a bottle: over het Friese bedrijf dat versterking zoekt via… flessenpost

Flessenpost, die hadden we nog niet gehoord als middel in de strijd om het schaarse talent. Toch heeft het Friese verpakkingsbedrijf Riviera recent besloten dit klassieke medium in te zetten. Hoe ging dat in zijn werk?

Message in a bottle: over het Friese bedrijf dat versterking zoekt via… flessenpost

Komen jullie niet naar ons, dan komen wij naar jullie! Met deze mindset, en een joekel van een lcd-scherm trokken enkele medewerkers van verpakkingsbedrijf Rivièra afgelopen zaterdag het centrum in van het Friese Drachten. Daar werden de vele omstanders opgeroepen tot het maken van heuse flessenpost. Oftewel: mochten ze willen solliciteren, dan bij voorkeur door een cv en motivatiebrief in de daar uitgedeelde fles te doen, op te sturen of persoonlijk langs te brengen.

De ludieke actie van afgelopen weekend was de kroon op een actie waar al een paar weken de spanning voor werd opgevoerd. Zo was op LinkedIn al een filmpje te zien waarin directeur Johan Holtrust een fles met flessenpost het water in gooide. En door heel Drachten dook afgelopen weken (vooral voor de deur van andere innovatieve bedrijven) een levensgrote fles op, die ook al op LinkedIn te volgen was, via de hashtag #messageinabottle.

En op zaterdag volgde dus de apotheose, met de actie in het centrum van Drachten. ‘Je moet in deze arbeidsmarkt meer doen om op te vallen’, aldus Pieter Dijkhuis, die namens loopbaan- en ontwikkelingsbureau Xpressy de bedenker is van de flessenpost-campagne. ‘Alleen vacaturebanken zijn nu niet meer genoeg. Je moet proactiever optreden om interessant te zijn.’

Groot in sleeves

Rivièra telt momenteel 47 medewerkers, en is al een tijdje op zoek naar (onder meer) twee managers om het middenkader te versterken. De traditionele manieren om dit te doen bleven echter zonder resultaat. Dijkhuis verzon daarop een aanpak die dicht aansloot bij de kernactiviteiten van het bedrijf. Rivièra is namelijk een van de allergrootste partijen in Europa op het gebied van zogenoemde sleeves; verpakkingen die om een fles heen worden geschoven. Bedrijven als Heineken, Nivea, Bols (voor zijn Passoã), maar ook Albert Heijn, kloppen hiervoor graag in Drachten aan.

En zo kwam Dijkhuis dus met de campagne #messageinabottle op de proppen. Een verhaal dat lokaal heel wat pers haalde, zoals Omrop Fryslan, de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden. ‘Drachten lijkt in elk geval wakker geschud en het bedrijf heeft zichzelf hiermee zeker op de kaart gezet’, reageert hij. ‘Daarmee lijkt de actie vooralsnog geslaagd.’ Nu alleen nog maar afwachten of voldoende flessenpost ook het pand in Drachten weet te bereiken. Zouden het uiteindelijk 100 miljard flessen worden, zoals in dat nummer van The Police?

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners