Veel recruiters zien referral recruitment als dé manier om goede kandidaten te vinden die goed bij de organisatie passen. Toch lukt het veel recruiters niet om hun referralprogramma succesvol te maken. Een gemiste kans, vinden de oprichters van het net gelanceerde Fishbowl. ‘Bij Google was de helft van de hires een referral’, vertelt Eric van Dijk, een van de oprichters (links op de foto).
‘Bij Google was de helft van de hires een referral.’
‘Dit leverde veel goede kwaliteit kandidaten op’, aldus de ex-medewerker van de zoekmachinegigant. ‘En veel leuke collega’s. Het verbaasde ons dat nog zo weinig andere werkgevers dit voor elkaar hebben. Wij hebben Fishbowl gebouwd zodat het voor iedereen heel makkelijk wordt om succesvol referral-kandidaten aan te trekken.’
KvK als launching customer
Fishbowl heeft inmiddels KvK als launching customer weten aan te trekken. In deze organisatie met 1.500 medewerkers (de voormalige Kamers van Koophandel) is aangetoond dat het werkt, vertelt KVK-recruiter Bart Nollen. ‘Wat ik met name erg innovatief vind, is dat medewerkers direct zien welke geschikte profielen zij in hun netwerk hebben op LinkedIn. Hierdoor wordt het erg makkelijk voor collega’s om kandidaten voor te stellen. Daarbij bespaart het volgsysteem de recruiter veel tijd.’
‘Veel bedrijven zien over het hoofd dat oud-medewerkers en partners ook een uitgebreid netwerk hebben.’
Referral werkt efficiënter dan traditionele vormen van recruitment, vult mede-Fishbowl-oprichter en ex-Google-medewerker Jankos Damaskopoulos aan. ‘Daarnaast kun je er ook de ongeveer 75% aan kandidaten mee bereiken die nog niet actief op zoek zijn naar ander werk. Denk aan een medewerker die op een feestje een oud-collega benadert, van wie ze weet dat hij heel goed is in zijn werk. Daarbij zien veel bedrijven nog over het hoofd dat oud-medewerkers en partners ook een uitgebreid netwerk hebben. Hiermee kun je nog veel meer talent bereiken.’
Het ligt niet aan de bonus
De start-up belooft van ieder referralprogramma een succes te maken. De sleutel daarbij zit hem níet in de hoogte van de bonus, zeggen ze. Het zit hem meer in de waardering en betrokkenheid die medewerkers voelen. Daarbij is frequente communicatie vanuit het programma onmisbaar. ‘Denk aan het delen van openstaande vacatures (om ze top-of-mind te houden) en updates over de referrals. Als je het dan ook nog makkelijk maakt voor medewerkers om talent te vinden en in te dienen, dan zullen de kandidaten binnenstromen. En dit kan je allemaal makkelijk organiseren met Fishbowl’, aldus Van Dijk.