Volgens de Algemene Onderwijsbond hebben in 2020 zo’n 55.000 leerlingen in het primair onderwijs geen leraar voor de klas staan en kan dat zelfs oplopen naar bijna 240.000 leerlingen in 2028 als er niets gebeurt. Staken is de enige manier om aan te geven hoe schrijnend de situatie is, vinden veel docenten.
Maar Anita de Bruin-Offereins, docent bij de SBO Annie M.G. Schmidt in Hilversum, denkt daar anders over en schreef een bericht op LinkedIn en Facebook. Staken vindt ze namelijk geen passend middel, passie uitdragen wel:
‘Vandaag wordt er (alweer) gestaakt door onderwijzend Nederland. Wat had ik graag lesgeven, maar de school is dicht. Aandacht vragen voor het lerarentekort in het onderwijs, natuurlijk is dat heel hard nodig, maar we geven als beroepsgroep wederom negatieve signalen af. Het zou een zware, slechte betaalde baan zijn met een verhoogd risico op een burn-out. Zo krijgen we mensen niet bepaald enthousiast voor dit vak. Dat terwijl dit het echt wel is, en echt wel kan zijn! Het is een vak waar je in moet en kan groeien, mits je als leerkracht op een passende school werkt. Niet alleen voor de leerlingen is dat belangrijk maar voor leraren nog veel meer. Soms lukt het je als leerkracht niet om lekker te functioneren op een school, wat werkdruk met zich mee brengt. Wisseling van school, naar een ander type onderwijs of met een andere populatie, kan ervoor zorgen dat je wel goed uit de verf komt (en je het vak misschien toch niet uit wil).
Zelf voel ik mij als een vis in het water. Mijn onderwijsplek is echt fantastisch!
Zelf voel ik mij als een vis in het water. Mijn onderwijsplek is echt fantastisch! De verschillen die ik kan maken zijn onbeschrijflijk en wakkeren mijn bevlogenheid steeds weer aan. Dat wil niet zeggen dat ik het altijd gemakkelijk heb gehad, integendeel. Direct vanaf de opleiding beginnen op een school voor speciaal onderwijs heb ik als heel erg zwaar ervaren, maar mijn directeur en mijn collega’s hebben mij gesteund en in mij geloofd. Op voorhand was ik mij ervan bewust dat mijn salaris beperkt zou blijven, rijk zou ik niet worden, maar daar heb ik mij in vergist. De immateriële rijkdom die dit vak, in de vorm van gelukkige kinderen en dankbare ouders, met zich meebrengt is echt van onschatbare waarde!
‘Als je in het leven verschil wil maken voor anderen, overweeg dan eens om het (basis)onderwijs in te gaan.’
Staken doe ik niet vandaag, ik zit achter mijn PC om verslagen en rapporten te schrijven, ook daar heb ik geen hekel aan. Even tussendoor schrijf ik dit stukje om juist vandaag te laten weten hoe mooi dit vak is. Het vak geeft mij vleugels, ik werk hard maar voel de druk niet. Na een vakantie kan ik niet wachten weer te mogen beginnen. Het klinkt ongelooflijk maar het is waar. Gelukkig zijn er nog veel meer mensen die, net zoals ik, het vak positief beleven. Dus als je in het leven verschil wil maken voor anderen en je creativiteit kwijt wil kunnen, overweeg dan eens om het (basis)onderwijs in te gaan en bekijk de mooie kant van dit vak.’
Een ander geluid van Anita dus, in het debacle rondom het lerarentekort. En een mooie ‘positieve impuls’, die ‘de Employer Branding van dit waardevolle vakgebied zeker kan gebruiken’, reageerde bijvoorbeeld Monique Hulsman, employer branding-specialist bij ING, al. Desondanks is vandaag zo’n 56% van het totale aantal scholen gesloten. Wat voor effect dit gaat hebben, moet nog blijken.
Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?
Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!