Het was zelfs tot aan nu.nl opgevallen: de traditionele 1-aprilgrap kwam er dit jaar maar karig af. Jolige berichten? Gekke nieuwtjes uit naam van bedrijven? De oproep om ergens te verschijnen, waar dan vervolgens niets is, behalve andere mensen die er ingestonken zijn? Bijna niemand vond het gepast in deze tijden van corona. In Azië schijnen er zelfs straffen en boetes op te staan als je in deze tijd een corona-gerelateerde 1-aprilgrap maakt.
In Azië schijnen er zelfs straffen en boetes op te staan als je een corona-gerelateerde 1-aprilgrap maakt.
Maar gelukkig valt er in de recruitmentwereld nog wel een lichte noot te noteren. Zo bedachten Nikki ten Hove en Harald Stadermann dat het misschien wel een goed idee was om een prank uit te halen met hun baas, Eric van Bourgonje, CEO van Jobsrepublic en in 2018 nog trotse winnaar van een Werf& Award. En ze vonden al snel acteur Robbert Bleij bereid om mee te doen.
‘De sollicitatie from hell’
Wat volgde was een hilarische sollicitatie, ‘de sollicitatie from hell‘, zoals Ten Hove het terecht uitdrukt. ‘Eric, goed nieuws! Ik heb via een oud-collega een top copywriter gevonden. Schijnt echt een van de aller-allerbeste te zijn. Heeft echt hele grote dingen gedaan…’, zo werd de kandidaat geïntroduceerd. Maar in de praktijk kreeg Van Bourgonje te maken met een wijn drinkende chaoot, die er vreugde in leek te scheppen zijn gesprekspartner steeds op het verkeerde been te zetten. ‘Wie is Eric nou echt? Ik bedoel: achter het zakelijke?’
Mooi werk
Het bijzondere gesprek werd tijdens de virtuele teammeeting van Jobsrepublic op 1 april aan alle medewerkers getoond. Gelukkig belandde het daarna ook op LinkedIn, waar het inmiddels meer dan 13.000 keer bekeken is. En ook de reacties zijn daar vrijwel unaniem zéér enthousiast.
‘Geen seconde heb ik bedacht dat mijn eigen team hierbij betrokken was.’
‘Lijdend voorwerp’ Van Bourgonje kijkt er zelf ook meer dan positief op terug. ‘Ik had al heel veel vragen bij dit sollicitatiegesprek. Zoiets bizars had ik nog nooit meegemaakt. Dat het een grap was heb ik zeker over nagedacht, maar ik kon op geen enkele wijze een reden verzinnen waarom die sollicitant dit zou hebben gedaan. Geen seconde heb ik bedacht dat mijn eigen team hierbij betrokken was.’
Maximaal intern effect
Het interne effect was woensdag, toen de video getoond werd, maximaal, zegt hij. ‘In de dagelijkse gezamenlijke videosessie met het hele team werd ik met de 1 april-grap geconfronteerd. Naast een paar ingewijden wist niemand ervan. Ik denk serieus dat we met z’n allen vervolgens minimaal vijf minuten virtueel in een deuk hebben gelegen.’
Ik denk serieus dat we met z’n allen 5 minuten virtueel in een deuk hebben gelegen.’
De complimenten kwamen al snel. ‘Nadat ik was bijgekomen van het gegeven dat ik er echt volledig was ingetuind, moest ik ook wel erkennen dat de grap echt briljant was. Tot in alle details perfect uitgevoerd. Ik had dus de vorige dag het team gevraagd om een freelance copywriter te zoeken en nog dezelfde dag kwamen ze al met deze “top” kandidaat aanzetten. Die ook nog eens meteen een call kon doen.’
Toen ook maar live
De interne 1-aprilgrap was zó geslaagd, dat ze besloten hem ook live te zetten. ‘Ik moest er eerst nog echt wel even een nachtje over slapen of ik dit wel wilde delen. Maar deze grap is echt te mooi en te goed om voor onszelf te houden. We hebben gistermiddag de video online gezet en deze gaat as-we-speak viral. We gaan op dit moment over de 20.000 views heen, een paar uur geleden zaten we nog op 4.000…’
We hebben gistermiddag de video online gezet en deze gaat as-we-speak viral.
Maar daar gaat het niet bij blijven, belooft Van Bourgonje. ‘Er komen enorm veel leuke reacties binnen van mensen die bulderend achter hun scherm hebben gezeten. Toch een mooie vrolijke noot in deze gekke tijden. Inmiddels ben ik maar eens aan het nadenken hoe ik dit Harald en Nikki betaald ga zetten. Die zijn nog niet van mij af…’