Gem. leestijd 4 min  663x gelezen

Feel Good Friday: alle goede recruitmentcampagnes verzamelèèèè

Wat zijn de beste recruitmentcampagnes die je ooit gezien hebt? Een schijnbaar achteloze vraag op Twitter leverde deze week heel wat leuke reacties op. Een kleine bloemlezing.

Feel Good Friday: alle goede recruitmentcampagnes verzamelèèèè

Op sociale media bespreekt Ryan Wallman, alias ‘Dr. Draper‘, bekend reclameman in Australië, vaak allerhande advertenties en commercials. Deze week richtte hij daarbij op Twitter een beetje terloops zijn pijlen op de recruitmentbranche. ‘Iemand voorbeelden van goede recruitmentcampagnes, ideaal voor beroepsverenigingen of iets dergelijks?’

De vraag leidde bij respondenten van over de hele wereld al snel tot respons.

De vraag leidde bij twitteraars van over de hele wereld al snel tot respons. Sommige voorbeelden kwamen daarbij echt uit den ouden doosch, andere waren van meer recente datum (zoals het interactieve sollicitatiegesprek van de Heineken Go Places-campagne van hierboven). Maar omdat er zoveel leuke campagnes bij zaten, hierbij nog even een kleine greep uit wat er zoal voorbij kwam:

Zoals deze, van de Britse politie, uit 2004 alweer, met toenmalig bokskampioen Lennox Lewis:

Of deze, ook uit Engeland, maar dit keer niet met een call-to-action, maar met een mooie verborgen boodschap en meteen een recruitment-uitdaging ín het filmpje opgesloten:

De campagne leidde destijds onder meer tot veel rumoer onder de beoogde doelgroep (van reddit-gebruikers). Ook kwamen in korte tijd een kleine 100.000 mensen op de recruitmentsite van Dyson terecht, waar ze met nog meer uitdagingen te maken kregen. Ook meer traditionele media als The Telegraph en Wired schreven over de campagne, wat uiteindelijk leidde tot 800 keer (!) zoveel impressies als aanvankelijk als target was gesteld.

Klassiekers

En wat te denken van deze klassieker, die eigenlijk altijd wel voorbij komt in lijstjes zoals deze:

Of deze, van PR-bureau Taylor Herring, uit 2013, dat leuk speelde met de conventies door een ‘ouderwetse’ krantenvacature te ontwerpen rondom een vacature voor iemand die leuke kattenfilmpjes zou kunnen maken. De (fake) advertentie werd vervolgens via Twitter al snel een hit, precies zoals het bureau beoogd had.

Ook mooi

Opnieuw naar Engeland, want daar vinden we ook een heel mooie serie bij Brixton Finishing School, een opleiding die officieel de AD-Cademy lanceerde, een gratis online reclamecursus, bedoeld om jonge mensen aan te moedigen en te inspireren om in de digitale, creatieve industrie te gaan werken. Smullen voor wie van goede copy houdt, rondom functies als strategen, artdirectors en mediaplanners.

Een ander mooi staaltje van advertentie én preselectie ineen leverde de Turkse tattooshop Berrge in 2013. Het bedrijf zette een niet-scanbare, witte QR-code in een printadvertentie in de krant, met daarbij alleen maar de tekst: ‘Om te solliciteren, kleur de QR-code voorzichtig in’. Lukte dat, dan kreeg je via je QR-scanner toegang tot het daadwerkelijke sollicitatieformulier. De advertentie, gemaakt door bureau Büro uit Istanbul, wist uiteindelijk tot ver over de grenzen de aandacht te trekken. Meestal met een bijschrift in de trant van: ‘Eindelijk een leuk en nuttig gebruik van een QR-code’. Een mooi voorbeeld ook van ‘Show, Don’t Tell, aldus de reactie op Twitter.

Dingen niet laten zien

Vaak draait het er bij recruitmentcampagnes om om mensen een kijkje in de keuken te geven. Dan wil je dus juist zoveel mogelijk laten zien. Maar soms is wat je níet ziet nog veel treffender. Zoals in deze briljante campagne van de US Navy Seals, uit 2012:

Ook uit 2012, maar opnieuw uit het Verenigd Koninkrijk, was deze printcampagne van M&C Saatchi London voor het welbekende MI6. Ook een fraai staaltje ‘meta-reclame’, dat meteen een soort preselectie inhield:

Wat zijn de beste recruitmentcampagnes die je ooit gezien hebt?

Niet allemaal uit het leger

Opvallend in dit soort overzichten is altijd het grote aantal recruitmentcampagnes voor militairen. Blijkbaar zitten krijgsmachten over de hele wereld niet alleen om mensen te springen, maar weten ze dat ook op een aansprekende manier te verbeelden. Maar ook in andere branches zijn soms best leuke campagnes te vinden. Wat te denken van deze van de Deutsche Bahn bijvoorbeeld:

Of in print, deze briljante tongue-in-cheek campagne van Corinthia Hotels:

Wat zijn de beste recruitmentcampagnes die je ooit gezien hebt? Een schijnbaar achteloze vraag op Twitter leverde deze week heel wat leuke reacties op. Een kleine bloemlezing.

Maar voor de klapper van de week gaan we toch naar Canada. Want in Nederland mag McDonald’s dan vriendschap als onderscheidende arbeidsvoorwaarde promoten, in Canada weten ze dat toch net iets hilarischer neer te zetten:

Zo zie je maar weer, creativiteit in recruitmentcampagnes is helemaal niet zo schaars. Zeker als je met enige afstand durft te kijken naar wat je nu precies zoekt. En als je jezelf niet altijd even serieus neemt…

Ook creatief aan de slag?

Op 8 juli organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de summerclass ‘Out of the Box Recruitment‘. Schrijf je in, nu het nog kan. En vergeet niet je dansschoenen mee te nemen.

Nu inschrijven

Lees ook

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners