Op een goede manier de aandacht van een recruiter trekken: voor elke sollicitant is het belangrijk. Maar wat doe je dan als je als kandidaat eindelijk het lef hebt verzameld om de recruiter te bellen, maar die vervolgens niet opneemt?
‘ Deze sollicitant verraste mij met een toch wel heel origineel bericht.’
Een kandidaat bij PostNL verzon een wel heel originele manier om daar op te reageren. Hij had gereageerd naar recruiter Laurine Moelijker, maar kreeg haar helaas niet aan de lijn. ‘Ik neem niet altijd mijn telefoon op, want ik zit dan waarschijnlijk in een sollicitatiegesprek, een ander telefoongesprek of in een overleg’, aldus Moelijker. ‘De sollicitant heeft meestal ook een baan en een volle agenda, dus dan bel je wel eens langs elkaar heen. Maar nu verraste deze sollicitant mij met een toch wel heel origineel bericht.’
We hebben u gemist
De kandidaat had een perfecte parodie in elk gedraaid op het inmiddels overbekende ‘we-hebben-u-gemist’-bericht van PostNL zelf, inclusief de herkenbare huiskleur oranje, en verwijzing naar een nieuw tijdstip waarop hij of zij opnieuw contact zou opnemen. Er was zelfs een ‘bel-mij-terug-code’ opgenomen, en wel het treffend geformuleerde: BESTEKANDIDAAT.
Er was zelfs een ‘bel-mij-terug-code’ opgenomen, het treffend geformuleerde: BESTEKANDIDAAT.
Of de kandidaat ook daadwerkelijk de beste kandidaat is? Dat is op dit moment nog niet duidelijk. Maar dat je zo in elk geval de aandacht van een recruiter trekt, zoveel is wel zeker. ‘Het eerste gesprek is gepland, hoor!’, reageert Moelijker. ‘Ben natuurlijk erg nieuwsgierig geworden.’ En op sociale media blijken ook anderen enthousiast. ‘Als deze kandidaat onverhoopt geen match voor PostNL is; je weet mij te vinden.’ Of: ‘Bonuspunten voor deze sollicitant!’
Vaak een hit op sociale media
De ‘we-hebben-u-gemist’-kaartjes van PostNL zijn vaak een hit op sociale media. Vaak gaat het dan om de gekke plekken waar creatieve bezorgers de pakketjes vervolgens hebben achtergelaten. Er is zelfs een ‘We hebben u gemist‘-Facebookpagina voor opgericht. Waar PostNL zelf overigens vaak snedig op de berichten reageert. Maar voor zover bekend is dit de eerste keer dat de bekende kaartjes ook gebruikt zijn in een recruitmentcontext. Andere voorbeelden natuurlijk nog van harte welkom!
Lees ook
- Alle Feel Good Fridays