Of Nederland erbij zit is nog even afwachten, maar de plannen van Facebook om de recruitmentmarkt te penetreren zijn in elk geval wel serieus, nu Facebook Jobs wordt uitgerold naar meer dan 40 landen.
België zit er volgens persbureau Belga zeker bij, naast onder meer Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Duitsland, Argentinië en Brazilië. De nieuwe vacaturefunctie op Facebook gaat in deze landen ergens de komende weken online, dus is het ook vrij waarschijnlijk dat Nederland niet lang zal achterblijven.
Gratis voor werkgever en kandidaat
Met ‘Facebook Jobs’ kan een bedrijf gratis een vacature plaatsen op het grootste sociale platform ter wereld. Ook voor de kandidaat is de dienst gratis. Gebruikers kunnen de functie ook via hun smartphone activeren. De dienst is vorig jaar gelanceerd in de VS en Canada, maar steekt dus nu ook over naar Europa. Het is een van de vele manieren waarmee het platform probeert ook een rol te spelen op de arbeidsmarkt.
Hoeveel vacatures? Dat weten we niet
Hoeveel vacatures Facebook momenteel al verspreidt, wilde vice president Alex Himel in de marge van een presentatie in New York niet kwijt. Wel verwees hij naar een studie van Morning Consult, waaruit blijkt dat 1 op de 4 gebruikers Facebook al gebruikt heeft om werk te zoeken. Wereldwijd heeft Facebook 2,1 miljard leden en er zijn 70 miljoen bedrijven actief op het sociale netwerk.
Directe aanval op LinkedIn, met goede kansen
De stap van Facebook wordt door velen gezien als een directe aanval op LinkedIn, dat nu nog een groot deel van de recruitmentmarkt als een keizer beheerst. Hoewel veel sollicitanten zeggen niet direct met hun Facebook-profiel te willen solliciteren, omdat Facebook over het algemeen als minder zakelijk wordt gezien dan LinkedIn, worden aan de andere kant de kansen van Facebook in deze markt ook hoog aangeslagen.
60% van alle nieuwe banen is lokaal
Zo heeft Facebook in de eerste plaats véél meer profielen en ongeveer 4 keer zoveel gebruikers. Daarmee zijn dus ook makkelijker bepaalde grote doelgroepen te bereiken. Bovendien is de populatie van Facebook-gebruikers anders dan die van LinkedIn, en zou via de eerste bijvoorbeeld makkelijker een lokaal en gemiddeld lager opgeleid publiek kunnen worden aangesproken. En lokale bedrijven zorgen voor 60 procent van alle nieuwe banen, aldus Facebook zelf.
Lokale bedrijven zorgen voor 60 procent van alle nieuwe banen, aldus Facebook
Je kunt er zelfs gesprekken mee plannen
Sinds de eerste versie vorig jaar werd gelanceerd, heeft Facebook alweer diverse aanpassingen aan de toepassing gedaan. Zo kun je er nu sollicitatiegesprekken mee plannen, en ook mobiel vacatures plaatsen. De vacatures zullen nu ook kunnen opduiken op diverse plekken in de tijdlijn van kandidaten en op andere plekken op Facebook (zoals Marketplace). En als kandidaat kun je nu bijvoorbeeld een job alert instellen voor het type banen waarin je geïnteresseerd bent.
Indoor trampolinecentrum als succesvoorbeeld
Facebook heeft ook een paar fraaie user cases bekend gemaakt. Zoals die van een manager van een indoor trampolinecentrum die meer dan 200 sollicitaties in 1 week kreeg, en 11 posities daarmee wist in te vullen. En twee winkeleigenaren wisten met 97 sollicitaties in 3 weken 7 vacatures in te vullen, tegen totale kosten van… 20 dollar, alleen om de vacature een extra boost te geven.
na de sollicitatie kan de kandidaat via Messenger direct contact hebben met de hiring manager
Filters als afstand, branche en fulltime of niet
De vacatures bij Facebook zullen in de linkerkant van een bedrijfspagina komen, in een aparte sectie, naast opties als foto’s, berichten en meer. Als een sollicitant vervolgens op ‘Apply Now’ (‘Solliciteer nu’) klikt, kan Facebook automatisch allerlei persoonlijke informatie invullen voor de kandidaat. En na de sollicitatie kan de kandidaat via Messenger direct contact hebben met de hiring manager. Werkzoekenden krijgen bij het zoeken onder meer filters als afstand, branche en fulltime/parttime aangeboden.
En wat is het verdienmodel voor Facebook?
Natuurlijk heeft Facebook ook nagedacht over een verdienmodel voor de dienst. Zo is vacatures plaatsen gratis voor werkgevers, maar kun je wel betalen voor een ‘boost’ om de vacature beter te verspreiden. Ook voor meer specifieke targeting naar bepaalde doelgroepen moet je betalen.
Lees ook:
- 6 dingen die Facebook nu al doet op de recruitmentmarkt
- Dit is wat we tot nu toe weten van de Facebook-aanval op LinkedIn
- BREAKING: Google for Jobs ‘vooralsnog’ niet naar Nederland
- Raakt LinkedIn langzaam zijn magic touch kwijt?