Facebook is tegenwoordig belangrijker dan werving- en selectiebureaus om vacatures te vervullen. En ook Snapchat en Instagram winnen aan belang, blijkt uit nieuw onderzoek.
Nu de war for talent steeds harder wordt, ontdekken steeds meer bedrijven het belang van employer branding, aldus onderzoek van MrWork onder 233 organisaties. In het onderzoek van vorig jaar zei nog 62% van de ondervraagden actief aan het employer brand te werken, in 2017 is dat gestegen tot 70%.
Slechts 20% rendabele sollicitanten via social
Maar hoe dat dan moet op sociale media, dat is een ander verhaal. Want hoewel maar liefst 94% van de respondenten zegt sociale media in te zetten tijdens het recruitmentproces, weet 62% niet wat ze precies ermee aan moeten. Ergens ook wel logisch, want slechts 20% geeft aan de meest rendabele sollicitanten te ontvangen via social media en online advertenties.
62% zegt niet precies te weten wat ze met sociale media aan moeten in het recruitmentproces
Recruitment is vrijwel volledig online
Het jaarlijkse Social Media Recruitment Onderzoek van MrWork laat onder meer zien dat LinkedIn nog steeds het meest gebruikt wordt om vacatures te vervullen en aan employer branding te doen. Facebook is tegenwoordig een sterke tweede, groeide met 20 procentpunten sinds 2014, en heeft nu – voor het eerst – de werving- en selectiebureaus achter zich gelaten. Wie de hele lijst zo bekijkt, ziet bovendien dat recruitment zich tegenwoordig vrijwel volledig online afspeelt.
38% verhoogt budgetten
Van de organisaties die actief aan hun employer brand zeggen te werken, geeft 51% aan dat de budgetten hiervoor dit jaar gelijk zijn gebleven. Nog eens 38% zegt hun budgetten te hebben verhoogd. Aan de organisaties die níet actief aan hun employer brand zeggen te werken, is ook gevraagd waarom ze dat niet doen. De meeste van hen zeggen dat ze nog aan het zoeken zijn naar wat werkt, een ander groot deel heeft het ‘op de planning staan’.
Wat is social media recruitment eigenlijk?
Als we het hebben over ‘social media recruitment‘, waar hebben we het dan eigenlijk over? Volgens de ondervraagde organisaties gaat het dan bijvoorbeeld over:
- verspreiden van vacatures (97%)
- uitdragen van het employer brand (81%)
- sourcing via sociale media (71%)
- interactie met de doelgroep aangaan (66%)
- betaalde advertenties (61%)
- opbouw van een talentpool (49%)
Steeds meer kanalen tegelijk ingezet
Om al die doelen te bereiken, zetten organisaties steeds meer kanalen tegelijk in, zo blijkt uit het onderzoek. LinkedIn en Facebook zijn favoriet, maar ook de combinatie met Instagram, Twitter en/of YouTube is bepaald geen zeldzaamheid. Slechts 3 van de ondervraagde organisaties zeggen nu al Snapchat te gebruiken voor recruitmentdoelen, maar dit medium is desondanks toch sterk in opkomst, aldus de onderzoekers. Want: ‘uit testen blijkt dat het conversiepercentage hoog ligt.’ En liefst 2 op de 3 respondenten zegt te overwegen ook Snapchat in te gaan zetten.
Een andere opvallende stijger is Instagram. Het gebruik hiervan voor recruitmentdoeleinden verdubbelde dit jaar ruim en steeg van 7% naar 16%. ‘Het platform zorgt voor engagement met kandidaten’, aldus de onderzoekers.
Trends geschetst
Het onderzoek van vorig jaar schetste een paar duidelijke trends. Een aantal ervan zijn behoorlijk uitgekomen, zoals de groei van mobiel solliciteren, de drang de hele candidate journey in kaart te brengen en de opkomst van whatsapp om met kandidaten te communiceren. Live video, dat vorig jaar nog als trend werd voorspeld, heeft de verwachtingen echter nog niet kunnen waarmaken, aldus de onderzoekers.
‘Live video heeft de verwachtingen nog niet kunnen waarmaken’
Waar liggen de kansen?
Waar zien zij komend jaar de kansen liggen? De onderzoekers schetsen de volgende trends:
• Corporate en employer branding komen dichter bijeen
‘De afgelopen jaren werd nog veel in hokjes gedacht, maar het wordt voor de HR-afdelingen steeds belangrijker om samen te werken met Marketing. Want het employer brand en het corporate brand hebben wederzijds impact op elkaar.’
• Engagement wordt belangrijker
Waar het voorheen nog vooral ging om het genereren van kliks, voorzien ze nu dat de betrokkenheid van kandidaten met jouw merk juist een steeds belangrijker doel wordt.
• Smart – gepersonaliseerde – content
Smart content is gepersonaliseerde content die aansluit op de behoeftes van jouw kandidaten. Potentiële sollicitanten krijgen zo alleen content te zien die bij hen past.
• Instagram Stories
In augustus 2016 lanceerde Instagram Stories, waarbij verhalen 24 uur online te zien zijn. Sinds dit jaar is deze feature ook beschikbaar op Facebook. Dat werkt goed om de interne cultuur onder de aandacht te brengen van kandidaten, aldus de onderzoekers. Zo zijn advertenties bijvoorbeeld full-screen te zien. En door omhoog te swipen, linkt de advertentie bijvoorbeeld naar een vacaturepagina. Kan wel een dingetje worden, zo wordt voorspeld.
Steeds meer sociale media nemen elkaars kenmerken over
• Meer overlap in sociale media
Steeds meer sociale media nemen elkaars kenmerken over. Zoals Instagram en Facebook die allebei Stories hebben geïntegreerd, en LinkedIn dat een live-videofunctie heeft toegevoegd. De overlap tussen de platforms zal in 2018 toenemen, verwachten de onderzoekers. ‘Om effectief aan jouw employer brand te blijven werken, wordt het maken van een candidate journey daarom nog belangrijker.’
• Meer aandacht voor eigen medewerkers
En als laatste, maar zeker niet het minst belangrijke, verwachten ze dat er weer veel meer aandacht komt voor interne communicatie, óók via sociale media. Omdat mensen binden nu eenmaal makkelijker is dan mensen vinden en verleiden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om termen als Employee Engagement, Employee Generated Content en Employer Brand Reputation, waarbij je werknemers intensief betrekt bij het traject om op een positieve manier naar buiten toe te communiceren.
Meer lezen?
- Over het onderzoek van 2016: Meeste bedrijven gebruiken minstens 3 sociale media voor recruitment